Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ivm reislens (Nikon crop body)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies ivm reislens (Nikon crop body)

    Ik zal eerst even een kleine context schetsen:
    - mijn vader heeft een Nikon D7000 met 18-105mm kitlens en 55-300mm zoomlens (beiden Nikon)
    - zijn voornaamste fotomomenten komen van georganiseerde (bus)reizen en familiale aangelegenheden
    - heel vaak laat hij foto's bundelen via een printdienst (bv. Kruidvat) in een boekje, als souvenir of cadeau.

    Onlangs was hij weer aan 't klagen dat hij tijdens zijn meest recente reis geen tijd had om van lens te wisselen,
    door het tempo van het programma dat moest afgewerkt worden. Vandaar dus mijn idee om hem zo'n reislens cadeau
    te doen voor zijn aankomend pensioen.

    Bij het shoppen voor zo'n lens zie ik door de bomen het bos niet meer, en voorlopig heb ik volgende opties op het oog:
    - Nikon 18-300mm (f6.3 versie wegens lager gewicht dan de f5.6)
    - Nikon 18-200mm: 200mm is misschien te kort
    - Tamron 16-300mm: interessant vanwege de iets bredere hoek en mogelijkheid om van dichterbij scherp te stellen

    - Nikon 28-300mm: een fullframe lens en volgens mij niet geschikt wegens het verlies van breedhoek op een crop body,
    maar hij heeft het ding eens mogen gebruiken tijdens een meeting van zijn fotoclub en was er van te spreken.

    Mijn vader weet best dat dit soort lenzen last heeft van allerlei problemen zoals distortion, chromatische aberratie,... maar hij
    wil liever geen momenten meer missen omdat hij van lens moet wisselen. Verder is hij ook handig met Lightroom, dus hij kan
    één en ander nog corrigeren.

    Dus als we er van uit gaan dat al deze lenzen te maken hebben met visuele kwalen, welke kan ik dan best aanschaffen?
    Qua prijs liggen ze dicht bij elkaar, maar ik wil bij wijze van spreken best €50/100 meer uitgeven als dat de visuele prestaties
    ten goede komt. Ook andere opties dan die van mijn lijst zijn welkom.

  • #2
    Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

    Qua bouwkwaliteit is de Nikon een stuk beter. 2 extra mm is natuurlijk altijd welkom daarentegen, je zal wel eens moeten controleren hoeveel correctie de tamron nodig heeft op 16mm, het kan zijn dat je na correctie toch een gelijkaardig resultaat hebt als de Nikon.
    Origineel kostte de Nikon meer dan 900 euro, deze kan je nu krijgen voor veel minder. In mijn ogen echt een goede deal voor dit soort lens. Als je hem nu besteld heb je ook nog 50 euro cashback op de Nikon.

    Ik heb zelf nog een 18-200 liggen en ik heb ook de 18-300 6.3 samen met een 35 1.8 cadeau gedaan aan een naaste.
    Op Photokina heb ik al deze lenzen geprobeerd met deze keuze als resultaat. (wel op een D500)

    Comment


    • #3
      Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

      Ik heb een D5300 en ik heb voor een Sigma 18-300 (Contemporary) gekozen. Van beeldkwaliteit vind ik 'm echt goed, zeker in aanmerking genomen dat het een superzoom is, en ik ben er zeer tevreden van. Hij voelt stevig aan en hanteert zeer fijn. Het enige waar je aan moet wennen is dat je in de omgekeerde richting moet draaien om in te zoomen.
      Qua bereik is een 18-300 zeker een goede keuze voor een walk-around lens. Een tikje meer aan de groothoekkant is altijd mooi meegenomen, maar mijn vader heeft al twee Tamron lenzen naar de haaien terwijl hij ze echt niet anders behandelt dan zijn Canon of Sigma lenzen. Ik heb dus persoonlijk iets minder vertrouwen in de bouwkwaliteit van de Tamron.

      Ik heb voor de Sigma gekozen i.p.v. de Nikon omdat
      1. voor de huis-tuin-en-keuken fotograaf / reisfotograaf zoals ikzelf is er nauwelijks verschil in beeldkwaliteit tussen deze twee
      2. de Sigma heeft een kortere scherpstelafstand dan de Nikon
      3. de Sigma wordt geleverd met een zonnekap i.p.v. zonder
      4. de Sigma paste beter in mijn budget dan de Nikon

      Vergelijking klik hier.
      Rozemarijn

      Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

        Ik heb geen verstand van dit soort lenzen. Maar een andere idee, een tweede camera erbij geven. Dan heeft hij:
        A. Een backup.
        B. Hij kan gewoon beide lenzen heel snel na elkaar gebruiken.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

          Als je niet van lens wil wisselen, kan leven met minder breedhoek en vooral zoombereik belangrijk vind, dan zou ik een overstap overwegen naar een Panasonic FZ1000 (25-400mm , f2.8-f4). Deze is wat minder in beeldkwaliteit dan een DSLR (vooral bij weinig licht), maar is wel lichter en compacter, twee eigenschappen die bij het rondreizen kunnen doorwegen.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Ik heb geen verstand van dit soort lenzen. Maar een andere idee, een tweede camera erbij geven. Dan heeft hij:
            A. Een backup.
            B. Hij kan gewoon beide lenzen heel snel na elkaar gebruiken.
            Ook een tof idee, maar geen goed idee voor reizen aangezien je dan dubbel gepakt zit ivm een superzoom. Voor bijna alle andere situaties zou dit een topkeuze zijn!
            Tweedehands D7000 kan je krijgen tussen de 350 en 400 euro, excellente prijs voor zo'n toptoestel. Zou deze zeker en vast verkiezen boven de nieuwere D3X00 en D5X00 series vanwege de semi-pro layout van de knopjes.

            Comment


            • #7
              Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

              Bedankt voor de informatie allemaal, dit helpt zeker bij het maken van een keuze.

              Per toeval kreeg ik vandaag de foto's te zien van zijn meest recente reis.
              Het viel mij op dat zijn favoriete 18-105mm lens ook al redelijk wat distortion vertoonde
              in de breedhoek stand. Voor zo'n 'korte' zoomlens had ik dat eigenlijk niet verwacht.

              Mag ik er dan van uit gaan dat de beeldkwaliteit van de Nikon 18-105 en 18-300 vergelijkbaar is?

              Comment


              • #8
                Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                Oorspronkelijk geplaatst door JLP303 Bekijk bericht
                Mag ik er dan van uit gaan dat de beeldkwaliteit van de Nikon 18-105 en 18-300 vergelijkbaar is?
                Inderdaad vergelijkbaar
                18-105 vs 18-300
                Review distortion test results for the Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX Lens and compare the performance of this lens with other lenses.

                Bekijk ook eens Nikon 18-300 vs Tamron 16-300:
                Review distortion test results for the Nikon 18-300mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR Lens and compare the performance of this lens with other lenses.


                Op dit punt vind ik de Tamron echt wel beter.

                Je hebt ook nog andere testen:
                Flare
                Review flare test results for the Nikon 18-300mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR Lens and compare the performance of this lens with other lenses.

                Vignettering
                Review vignetting (peripheral shading) test results with f-stop contours for the Nikon 18-300mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR Lens. Compare the results from this lens with other lenses.

                Lens kwaliteit
                View the image quality delivered by the Nikon 18-300mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

                Specs
                Last edited by Rogier; 5 november 2016, 10:09. Reden: Extra vergelijkingen toegevoegd
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                  Mag ik er dan van uit gaan dat de beeldkwaliteit van de Nikon 18-105 en 18-300 vergelijkbaar is?
                  Nee

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                    Ach,

                    Er wordt zoveel verteld. 😄
                    Als ik op reis ga, dan is het combo 16-300mm van Tamron op de Nikon 5200 mijn favoriet.
                    Die 16mm maken echt wel een verschil in vergelijking met 18mm. Ook het scherpstellen gaat accuraat en snel.
                    Kortom, voor mij een prima lens 👍

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                      Als je niet van lenzen wisselen houdt: één lens meenemen, dat kan variëren van een prime tot superzoom, maar je komt nooit in de verleiding om te wisselen.

                      Voor dit soort fotografen is een compact met ontZettend veel zoom ook vaak een goede oplossing.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                        Als je in DX werkt ga dan voor de 18-200 van Nikon.
                        Werk je in FF ga dan voor de 28-300 van Nikon.
                        Ik heb beide en beide lenzen zijn zeer goed.
                        De 18-200 gebruik ik tegenwoordig minder omdat ik nu in FF werk.
                        Laatst had ik enkele portretfoto's gemaakt van de kleinkinderen en ik dacht eerst dat de foto's gemaakt waren met de 50mm 1.4 of mijn 80-200 2.8 maar als ik dan de gegevens nakeek in Lightroom zag ik dat de opnames gemaakt waren met die reislens de 28-300. Ik verschoot dus zelf van de kwaliteit van die lens.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                          @hjanssen, ik heb inderdaad ook al gedacht aan een brugcamera.
                          Alleen heb je voor de prijs van die dingen ook al een zoomlens denk ik

                          Bedankt aan iedereen voor het advies, ik laat nog weten wat het eindelijk geworden is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                            Wel geen nikon,maar toch even vermelden.Mijn standaard lens tegenwoordig is de fe 24 240 van sony.Ondanks het feit dat dit een zgn.reislens is,ben ik zeer tevreden van deze lens.Deze lens staat tegenwoordig altijd op mijn a7.Deze dient voor alles,behalve macro.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies ivm reislens (Nikon crop body)

                              Ik gebruik de tamron 16-300 op m'n wereldreis, en ik ben zeer tevreden over de handigheid, Als ik een foto neem van landschap, en als er dan een vogel voor de lens springt, kan ik direct inzoomen en foto maken. Ik moet eerlijk zeggen dat voor dit reizen, en dit soort fotografie, dit een aanrader is. Wel moet ik zeggen dat ik de beeldkwaliteit beter zou willen. het is natuurlijk geen prime. als je beeldkwaliteit iets minder mag zijn, de AF trager, maar toch een stevige handige zoom wilt, kan ik zeker de 16-300 aanraden. Wel moet ik erbij zeggen dat op 300mm je best F/8 gebruikt, duidelijk scherper dan F/6.3.

                              Comment

                              Working...
                              X