Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenkaartjes, minder geheugen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geheugenkaartjes, minder geheugen?

    Onlangs heb ik bestanden van mijn geheugen kaartjes handmatig op pc (via de map) verwijderd.
    Maar nu kan ik ineens kei weinig bestanden op die kaartjes opslaan.

    Bvb 99 Raw bestanden op een kaartje van 32 gig?

  • #2
    Re: Geheugenkaartjes, minder geheugen?

    Kaartjes opnieuw formatteren in de camera is het beste denk ik.
    Zorg dan wel eerst dat er niks meer opstaat wat je nog nodig hebt
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Geheugenkaartjes, minder geheugen?

      Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat je een geheugenkaartje in de camera moet formatteren, en dat je geen bestanden mag wissen via de pc. Anders kan dat fouten geven. Foto's gewoon wissen via de camera of de pc maakt wel plaats vrij, maar je krijgt als het ware kaas (=foto's) met gaatjes vrije ruimte waar dan achteraf weer bestanden gezet worden die in die "gaatjes" passen. Ik weet niet of het echt zo is, maar zo is het mij uitgelegd.
      Het is in ieder geval een goede gewoonte om regelmatig de kaart te formatteren (kwestie van een schone lei enzo), en o.a. Nikon raadt aan om dat via de camera te doen.
      Ik zou het zo een keer proberen.
      Rozemarijn

      Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Geheugenkaartjes, minder geheugen?

        Mijn procedure:
        Kaart in de kaartlezer en via ViewNX naar de computer(map met de datum van de handeling, dia automatisch gemaakt wordt), dan in de map kijken of de foto's er werkelijk staan, backuppen en dan de kaart weer in de camera en met de rode knoppen formateren. Met dze methode heb ik nog nooit een bit gemist op een kaart. Foto's verwijderen gebruik ik alleen in geval van nood: volle bijna volle kaart en geen computer of nieuwe kaart bij de hand.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X