Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ringvormige zonsverduistering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Ringvormige zonsverduistering

    Op 1 september 2016 was er een ringvormige zonsverduistering, niet zichtbaar in Europa maar in het zuiden van Afrika en in de Indische Oceaan, die ik op het eiland Réunion kon waarnemen. Hier twee foto's ervan.

    De foto van de ringvormige fase is gemaakt tegen het einde wanneer de 'zonnenring' al weer uit elkaar breekt. Wegens de oneffenheden aan de rand van de maan gebeurt dat (bovenaan in het beeld) op ongelijkmatige manier. Soms spreekt men hier van het 'parelsnoer-fenomeen' omdat de stukjes zonnelicht aan een parelketting kunnen herinneren.

    Lang niet zo indrukwekkend als een totale zonsverduistering maar toch een mooi natuurspektakel.

    Canon 5D MkII, EF 70-200 1:2,8 ISII (op 200 mm), Extender 2x, Baader zonnefilterfolie, 1/800 s bij f/8.0


  • #2
    Re: Ringvormige zonsverduistering

    mooi hoor ,tof om dit mee te maken

    Comment


    • #3
      Re: Ringvormige zonsverduistering

      mooi gedaan !
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Ringvormige zonsverduistering

        Mooi om mee te maken en deze heb je goed vastgelegd

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Ringvormige zonsverduistering

          Aan iedereen dank voor de vriendelijke reacties.

          Comment


          • #6
            Re: Ringvormige zonsverduistering

            Knap gedaan..
            Vooral tof om er een 2-luik van te maken, om het verloop te zien..
            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
            MIJN WEBSITE

            Comment


            • #7
              Re: Ringvormige zonsverduistering

              Knap vastgelegd, altijd eens iets anders om dit hier te zien!
              https://www.behance.net/Lynx1966

              Comment


              • #8
                Re: Ringvormige zonsverduistering

                Mooi uitgevoerd en prima vastgelegd !

                Het begin van de parelvorming is duidelijk te zien.

                Ook bij het doorklikken naar het originele grote formaat blijken de opnames haarscherp te zijn.
                Ikzelf heb het ooit wel uitgeprobeerd met ongeveer dezelfde opstelling (Statief, Extender 2X, Baader zonnefilterfolie, maar dan met manuele focus 70 - 300mm lens. Scherpte was toen niet mijn sterkste punt.

                Het zou misschien wel de moeite waard geweest zijn er een soort van vijfluik te maken met bijvoorbeeld 1) partiële beginfase 2) 2de contact met parelvorming 3) midden totaliteit (annularity in dit geval) 4) 3de contact met parelvorming en 5) partiële eindfase. Maar misschien was dit niet mogelijk daar ik heb gelezen dat er op Réunion bij momenten wolken voor problemen zorgden.

                Ik zie ook dat op Réunion de eclips in de vroege namiddag plaats heeft gevonden. Dan kun je natuurlijk enkel foto's met filter maken.
                Die ringvormige eclipsen zijn m.i. op fotografisch vlak het meest interessant als ze zich net na zonsopkomst (australië 2013) of net voor zonsondergang (USA 2012) voordoen. Dan kun je ze doorgaans aan de horizon zonder filter fotograferen met stukken landschap(-silhouet) op de voorgrond.

                Ik weet niet of je op dat moment toevallig op Réunion was danwel het vooraf had gepland om de eclips waar te nemen.
                Misschien heb je plannen om volgend jaar naar de Verenigde Staten te trekken?

                Mooie opnames in ieder geval!

                Mvg.,
                Smets84.

                Comment


                • #9
                  Re: Ringvormige zonsverduistering

                  @Smets84
                  Dat heb je goed geraden
                  Ik zou inderdaad volgend jaar graag naar de Verenigde Staten gaan voor de totale zonsverduistering (het zou mijn vierde zijn, niet te vergelijken met de échte eclipse chasers natuurlijk). Jij ook?
                  Helaas kan ik nog niet concreet plannen op dit moment, dat zal op relatief korte termijn moeten gebeuren. Maar het zou zonde zijn om die gelegenheid te laten varen, zo gemakkelijk en comfortabel (en relatief goedkoop) toegankelijk is dit grandioze natuurschouwspel niet vaak.

                  We waren niet speciaal voor de zonsverduistering op Réunion, maar het kwam me wel goed uit en ik heb de tijd van de reis zo kunnen aanpassen dat we de eclips hadden! Normaal gezien zou ik voor een ringvormige zonsverduistering niet zo een reisinspanning doen, maar OK, 'mooi meegenomen'. En je hebt gelijk, zo een eclips is dichtbij de horizon bijzonder fotogeniek, al is dan het gevaar ook groter dat wolken of nevel roet in het eten gooien.

                  Klopt, we hadden op die dag wat last van wolken. Op de foto van de ringvormige fase zie je ook enkele lichte sluiers. En ja, klopt, een vijfluik had ik ook kunnen maken, al moet ik zeggen dat ik na de ringvormige fase gestopt ben met fotograferen (om nog naar een groep van waarnemers te rijden die op een andere plek bezig waren). Ik heb een real-time video gemaakt van de ringvormige fase, 6 minuten lang, maar het is hier niet de plaats om dat te tonen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ringvormige zonsverduistering

                    Oorspronkelijk geplaatst door AndyDi Bekijk bericht
                    @Smets84
                    Dat heb je goed geraden
                    Ik zou inderdaad volgend jaar graag naar de Verenigde Staten gaan voor de totale zonsverduistering (het zou mijn vierde zijn, niet te vergelijken met de échte eclipse chasers natuurlijk). Jij ook?
                    Helaas kan ik nog niet concreet plannen op dit moment, dat zal op relatief korte termijn moeten gebeuren. Maar het zou zonde zijn om die gelegenheid te laten varen, zo gemakkelijk en comfortabel (en relatief goedkoop) toegankelijk is dit grandioze natuurschouwspel niet vaak.

                    We waren niet speciaal voor de zonsverduistering op Réunion, maar het kwam me wel goed uit en ik heb de tijd van de reis zo kunnen aanpassen dat we de eclips hadden! Normaal gezien zou ik voor een ringvormige zonsverduistering niet zo een reisinspanning doen, maar OK, 'mooi meegenomen'. En je hebt gelijk, zo een eclips is dichtbij de horizon bijzonder fotogeniek, al is dan het gevaar ook groter dat wolken of nevel roet in het eten gooien.

                    Klopt, we hadden op die dag wat last van wolken. Op de foto van de ringvormige fase zie je ook enkele lichte sluiers. En ja, klopt, een vijfluik had ik ook kunnen maken, al moet ik zeggen dat ik na de ringvormige fase gestopt ben met fotograferen (om nog naar een groep van waarnemers te rijden die op een andere plek bezig waren). Ik heb een real-time video gemaakt van de ringvormige fase, 6 minuten lang, maar het is hier niet de plaats om dat te tonen.
                    Beste Andy,

                    Ik was 17 jaar geleden bij de eclips van 1999 ‘clouded out’ zoals men dat noemt. Stond ik 5km verder had ik het misschien gezien. Gedurende de ganse totaliteit heb ik niks van de corona kunnen zien. Wel mooi de schaduw zien aankomen en de verkleuring van de lucht en de speciale duisternis die er tijdens de totaliteit heerst.

                    Ik heb mij toen voorgenomen om minstens één keer te reizen om het alsnog te kunnen zien. En op mijn 14de (in 1999 dus) maakte ik toen al de bedenking dat die van 2017 de grote kanshebber was.

                    Als ik deze reis niet onderneem, dan zal ik er wellicht geen ondernemen.
                    Het zou inderdaad zonde zijn.

                    Ik ga binnen enkele weken een beslissing nemen.
                    Nu ben ik volop aan het uitzoeken en plannen.

                    Als ik naar de VS ga, dan zal het 99% zeker in Wyoming zijn.
                    Daar zijn de weersverwachtingen optimaal en heb je mooie uitzichten tot op de horizon zonder obstakels (aankomst schaduw). Maar ik zorg ervoor dat ik mobiel ben; Climate is what you expect, weather is what you get.

                    In het totaliteitspad zijn alle hotels en motels al volledig volgeboekt.
                    Ik denk erover na om een auto te huren.

                    De verblijftplaats zou waarschijnlijk Cheyenne (in Wyoming) worden, op een relatief kleine afstand van het totaliteitspad.

                    De laatste jaren waren niet echt de beste als het op totale eclipsen aankomt; soms volledig over zee of over moeilijk bereikbare plaatsen boven land.

                    Dit is een astronomisch cadeau dat we met dank moeten aanvaarden. Het zou inderdaad zonde zijn om dit door de vingers te laten glippen.

                    Mvg.,
                    Smets84.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ringvormige zonsverduistering

                      Ik dacht, als we hier zo verder doen zal de moderator misschien beginnen te mopperen.

                      Daarom ben ik dan maar een thread begonnen in de 'reisafdeling' van dit forum.

                      Comment

                      Working...
                      X