Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

    Hallo, Ik wou even peilen naar jullie ervaringen van de Canon 24mm f2.8 stm?
    Wat met de scherpte? en kwaliteit?

    Ik wil een (betaalbare) vaste lens op mn 1100d en ik twijfel tussen de 50mm 1.8 stm en de 24mm. Mijn voorkeur gaat naar de tweede vanwege de bredere beeldhoek.

    bedankt!
    Life through a lens..

  • #2
    Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

    Geen ervaring met beide. Maar ik zou gewoon kijken wat voor een brandpunt je echt nodig hebt. Maar wellicht is inderdaad de 24mm een betere keuze op een 1100D. Je hebt ook een Sigma 30mm 1.4 Art / Tamron 35mm 1.8 VC (VC = stabilisatie). Deze laatste twee lenzen zitten dichter bij een standaard lens / beeldhoek van ons zicht. Alleen heb je dan wel geen stappenmotor.

    Update:
    http://www.eoszine.nl/551156/EF-S-24mm-f-2.8-STM.html
    http://www.eoszine.nl/646522/EF-50mm-f-1.8-STM.html
    Review gevonden van de 24mm en 50mm.
    Last edited by Rogier; 26 oktober 2016, 09:23.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

      Is de canon 35mm f2.0 is ook geen optie ?
      Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

        Een 24 en een 50mm kan en mag je niet met elkaar vergelijken, totaal andere lenzen.
        Als je echt breed wilt gaan kijk dan eens bij Sigma of toch maar Canon zoom, de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 STM IS.
        Kan je nog uitbreiden met een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 STM IS en/of een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM.

        Vergeet niet als je een vast brandpunt neemt je wel vastgepind zit op een specifiek gebruik en daar is ondervinding bij nodig.
        Voor het digitale tijdperk had ik maar vaste lenzen, zooms waren toen veel te duur.

        Eens goed over nadenken en eventueel een vaste lens bij vrienden lenen om ondervinding op te doen.
        Het zou jammer zijn dat je je hebt toegelegd op een bepaald brandpunt en na enige tijd moet vaststellen dat die niet de verwachte resultaten inlost.
        Als je een lens tweede hands verkoopt dan zal je daar een flink stuk op verliezen.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

          Kijk naar de reviews.
          Wat mij vnl. hindert,is de tonvormige vertekenning.De rest is aanvaardbaar voor de prijs.
          Is natuurlijk een vaste lens,en ik voel mij soms beter met een zoom.Helaas zijn mijn EF -lenzen op een 70D meer lens dan body.
          Bedoeling was een kleine lens te hebben,om een wandelcamera te hebben.Doel bereikt.
          In vergelijking met mijn 1D en 5D een wereld van verschil wat betreft gewicht.Maar meer balans hiermee met de EF-lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

            Ik heb de 24 f/2.8 STM. Maak je over scherpte en kwaliteit maar geen zorgen, dit is dik in orde. Ik gebruik die zonder aarzelen gewoon op f/2.8. De 24mm had ik al gecovered, maar gebruik deze lens als ik iets compact wil meenemen of voor video (STM motor).
            Groeten, David

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

              Iedereen bedankt voor de reactie's. Die reviews zijn duidelijk en had ik zelf niet gevonden

              Het is een bewuste keuze om een vaste lens aan te schaffen in de zin van compactheid en zeker naar creativiteit toe. De 50mm stm is denk ik een prachtlens voor die prijs, maar ik zou mss net iets meer een 24 gebruiken voor allround. Ik wil ook bewust geen arsenaal aan lenzen meer in bezit hebben..
              Een 35mm 2.0 is gelijk ook weer een pak duurder.. Yongnuo heeft ook wel een in zijn Gamma maar daar heb ik helemaal geen ervaringen mee
              Life through a lens..

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1602 Bekijk bericht
                Een 35mm 2.0 is gelijk ook weer een pak duurder.. Yongnuo heeft ook wel een in zijn Gamma maar daar heb ik helemaal geen ervaringen mee
                Hier enkele reviews van de Yongnuo:
                When it comes to the world of Nikon and Canon, there seems to be an endless selection of lenses. Recently, the Chinese company Yongnuo has announced that

                Here's a look at the optical quality of the Yongnuo 35mm f/2 for Canon EF. There’s only so much that can be tested at home without fancy gear (MTF charts

                Ik weet zo niet op welke toestel die laatste link is getest, maar mocht dit op full frame zijn, dan zal die lens nog beter presteren op je 1100D. Want de onscherpe hoeken gebruik je dan niet.
                Hoe de bouw kwaliteit in de praktijk uitvalt weet ik niet. Ze hebben trouwens ook de 50mm 1.8 voor 70 euro.
                Voor zo'n 210 euro euro heb je ook een Canon 40mm 2.8 STM die later ook op een full frame past.

                Mijn advies is gewoon probeer de lenzen uit. Dan weet je hoe de beeldhoek je bevalt. Mocht je een laptop meenemen en je eigen camera, dan zul je ook de beelden kunnen beoordelen.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

                  dag,
                  de 24 mm EF-s pancake is een "no brainer". Tamelijk onklopbaar voor die prijs. Is bovendien heel compact, maar toch stevig.
                  Tip: tweedehands (neen, geen reclame voor mezelf, ik verkoop de mijne niet) voor minder dan € 100 te vinden

                  mvg
                  Filip

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

                    Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                    dag,
                    de 24 mm EF-s pancake is een "no brainer". Tamelijk onklopbaar voor die prijs. Is bovendien heel compact, maar toch stevig.
                    Tip: tweedehands (neen, geen reclame voor mezelf, ik verkoop de mijne niet) voor minder dan € 100 te vinden

                    mvg
                    Filip
                    Yep, op de 1000D komt die amper verder dan de flits. Schandalig dat ze die voor die prijs verkopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

                      Bedankt! Ik ga eens kijken voor de 24mm. Tweedehands vind ik deze toch niet zo goedkoop..

                      Het zal een nieuwe worden.
                      Life through a lens..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

                        Ook niet zo simpel 2-de hands te vinden, de meesten houden ze liever voor zich

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring Canon 24mm f2.8 stm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1602 Bekijk bericht
                          Bedankt! Ik ga eens kijken voor de 24mm. Tweedehands vind ik deze toch niet zo goedkoop..

                          Het zal een nieuwe worden.
                          Ben er niet zeker van, maar ik dacht er eentje gezien te hebben op Marktplaats.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment

                          Working...
                          X