Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandpuntsafstand bij Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandpuntsafstand bij Canon

    Kan het zijn dat je bij Canon-toestellen na het maken van een foto op je camera de brandpuntsafstand nergens kan aflezen?
    Bij Nikon staat dat er standaard bij, maar bij Canon ben ik al door alle info-schermen gegaan en nergens iets te bespeuren...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Brandpuntsafstand bij Canon

    Welk Canon model?

    Comment


    • #3
      Re: Brandpuntsafstand bij Canon

      Ik heb zelf geen Canon, ben Nikon gebruiker, maar ik geef sinds kort workshops om mensen de basis van de fotografie aan te leren.
      Ik kom er veel Canon's tegen en tot dusver kon ik de brandpuntsafstand op geen enkel toestel terugvinden.
      Het gaat over instapmodellen zoals de 1100D tot de 700D en 70D. FF-modellen (zoals 7D en 5D) heb ik nog niet gehad in mijn workshops...
      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
      Mijn fotoalbums

      Comment


      • #4
        Re: Brandpuntsafstand bij Canon

        Ik ben het op mijn 5D MIII ook nog niet tegengekomen.

        Comment


        • #5
          Re: Brandpuntsafstand bij Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
          Ik ben het op mijn 5D MIII ook nog niet tegengekomen.
          Daar zou het naar het schijnt wel moeten staan als je door je info-schermen loopt (Disp.-knop).
          Maar opnieuw, naar het schijnt...
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

          Comment


          • #6
            Re: Brandpuntsafstand bij Canon

            Naast de kwestie, maar ik heb er zelfs nog niet bij stilgestaan dat je het op de camera kan zien.
            Als ik het om een of andere reden wil weten, kan ik het natuurlijk achteraf opzoeken.
            Waarvoor gebruik je die informatie dan eigenlijk?
            (Straks even kijken of mijn Fuji me dat vertelt...)
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Brandpuntsafstand bij Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Naast de kwestie, maar ik heb er zelfs nog niet bij stilgestaan dat je het op de camera kan zien.
              Als ik het om een of andere reden wil weten, kan ik het natuurlijk achteraf opzoeken.
              Waarvoor gebruik je die informatie dan eigenlijk?
              (Straks even kijken of mijn Fuji me dat vertelt...)
              Ik leer aan de mensen om de brandpuntsafstand te gebruiken als ze een onscherpe foto hebben.
              Meestal ligt dit aan een te trage sluitertijd en via de brandpuntsafstand kunnen ze de minimale sluitertijd berekenen door deze te vermenigvuldigen met de cropfactor.
              Als de sluitertijd van de foto lager ligt dan deze minimale sluitertijd, dan hebben ze al een idee waar de onscherpte van komt.
              Uiteraard ook rekening houden met een eventueel aanwezige stabilisatiefunctie op hun objectief...
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

              Comment


              • #8
                Re: Brandpuntsafstand bij Canon

                Ik zal straks eens op mijn camera kijken. Los hiervan, op je schermpje scherpte beoordelen is niet veel waard. Dat doe ik wel in LR. Dan heb je gelijk alle Exif.

                Comment


                • #9
                  Re: Brandpuntsafstand bij Canon

                  Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                  Ik zal straks eens op mijn camera kijken. Los hiervan, op je schermpje scherpte beoordelen is niet veel waard. Dat doe ik wel in LR. Dan heb je gelijk alle Exif.
                  Op mijn schermpje kan ik dit feilloos hoor...
                  Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                  Mijn fotoalbums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandpuntsafstand bij Canon

                    Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                    Daar zou het naar het schijnt wel moeten staan als je door je info-schermen loopt (Disp.-knop).
                    Maar opnieuw, naar het schijnt...
                    Je kan de handleiding on line vinden, maar ik vind het niet zo direct.

                    Comment


                    • #11
                      Brandpuntsafstand bij Canon

                      Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                      Op mijn schermpje kan ik dit feilloos hoor...
                      Bekijk het dan nog maar eens in LR. :-)

                      Maar of je het nu kan of niet. Als je het op de camera wil beoordelen, dan kijk je toch gewoon welke lens er opzit?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brandpuntsafstand bij Canon

                        Canon doet dit inderdaad niet weergeven, terwijl de toestel wel daadwerkelijk het brandpunt kent.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brandpuntsafstand bij Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                          Ik leer aan de mensen om de brandpuntsafstand te gebruiken als ze een onscherpe foto hebben.
                          Meestal ligt dit aan een te trage sluitertijd en via de brandpuntsafstand kunnen ze de minimale sluitertijd berekenen door deze te vermenigvuldigen met de cropfactor.
                          Als de sluitertijd van de foto lager ligt dan deze minimale sluitertijd, dan hebben ze al een idee waar de onscherpte van komt.
                          Uiteraard ook rekening houden met een eventueel aanwezige stabilisatiefunctie op hun objectief...
                          Akkoord. Zo leer je ze in elk geval om hun instellingen in de gaten te houden en rekening te houden met de 1/focal vuistregel.
                          Natuurlijk zal je, tenzij het flagrant is, waarschijnlijk pas achteraf thuis vaststellen dat je foto bewogen is

                          Toevallig heb ik hetzelfde schermpje als jij, maar ik durf op basis daarvan echt geen oordeel te vellen over scherp of onscherp.
                          En als ik de andere posts in dit topic zie, geloof ik dat Canon geen weergave heeft voor brandpunt. Mijn Fuji trouwens wel, net als de Nikon.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Brandpuntsafstand bij Canon

                            Met een prime weet je het toch meteen
                            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Brandpuntsafstand bij Canon

                              En dan zet je er een andere prime erop en dan is het achteraf als nog weer twijfel met welke lens/brandpunt de foto is gemaakt.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X