Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plafond-rail-systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Plafond-rail-systeem

    Ik ben aan't overwegen om mijn (kleine) fotostudio (omgetoverd stuk woonkamer) te voorzien van een plafond-railsysteem om enkele studioflitsers te kunnen ophangen aan het plafond.
    Ik zou dit willen doen omdat ik me telkens erger in de ruimte op de grond die de statieven met de flitsers erop innemen. De ruimte is zoals gezegd zeer beperkt (4 x 4 m, 2m60 hoog).
    Er worden meestal opnames gemaakt van (kleine) kinderen, dus ook het veiligheidsaspect speelt zeker mee in mijn redenering. Een statief met een zware flitser erop is niet altijd even stabiel (of je moet een zwaar geval nemen en die nemen dan weer te veel plaats in).
    Eenmaal als ik de knoop doorhak en zo'n systeem ga aanschaffen is het natuurlijk zaak van het juiste materiaal aan te kopen en dit zo optimaal mogelijk te gaan benutten.
    Ik dacht dat (zoals zo vaak) er hier misschien wel iemand zou zijn die me tips kan geven of kan aanraden wat ik best wel of niet doe...

    Enkele bedenkingen waar ik zelf mee zit zijn;

    - De hoogte van de ruimte (2m60); Is dit voldoende om op een fatsoenlijke manier te werken met rails en pantografen? Als er een Studioflitser (ik maak gebruik van Elinchrom BX250Ri lampen) aan zo'n pantograaf hangt... en ik hang die zo hoog mogelijk, hoeveel zou ik dan onder het plafond zitten? En anderzijds wil ik mijn lichten soms heel laag hangen (kleine kinderen worden soms bvb liggend op de grond gefotografeerd). Hoe laag kan je geraken met zo'n pantograaf?

    - Hoeveel rails en pantografen zou ik moeten voorzien, ermee rekening houdend dat we 2 verschillende settings gebruiken. Of eigenlijk gebruiken we 2 verschillende muren als achtergrond. De achterste muur, (waar een achtergrondsysteem met enkele vinyl doeken hangt), en een zijmuur waar we met variabele achtergonden werken. Dus ik zou telkens 2 flitsers willen kunnen hangen, en dit moet in 2 richtingen mogelijk zijn. Als dit niet helemaal duidelijk zou zijn, probeer ik er een schetsje van te maken.

    - Ik besef dat de beschikbare ruimte heel erg beperkt is en dat dit verre van ideaal is, maar ik wil er alles aan doen om de ruimte zo optimaal mogelijk te benutten. Ik heb tot nu toe al moeten leren omgaan met enkele nadelen van de beperkte ruimte (o.a. overstraling door witte muren/plafond), en uiteindelijk valt er meestal wel een mouw aan te passen :-)

    - Welk budget zou ik hiervoor moeten voorzien, ik zie setjes te koop staan van verschillende merken; Jinbei, Falcon Eyes, Walimex,... Prijzen voor een railsysteem (pakweg 3 x 4 m) variëren van 400 tot 700 euro. Ik vind ook veel duurdere sets van o.a. Manfrotto of Foba...?
    Tips of bedenkingen zijn dus zeer welkom! Als er iemand hier in de buurt is die zo'n systeem heeft hangen en het niet erg zou vinden als ik eens 5 minuten kom kijken, lijkt me dat ook al interessant. Ikzelf woon in Dilsen-Stokkem. Zijn er winkels waar zo'n dingen hangen en kunnen bekeken worden? (Fotokonijnenberg misschien?)

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Plafond-rail-systeem

    http://www.studioflash.eu/nl/
    https://efbeo.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Plafond-rail-systeem

      Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
      Bedankt voor de link, efbeo...

      Nu is het vooral hopen op goed advies en bedenkingen.
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: Plafond-rail-systeem

        Niemand die kan/wil helpen?
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #5
          Re: Plafond-rail-systeem

          Moderator Note: Verplaatst van 'Accessoires' naar 'Strobisme' waar de topicstarter meer advies hoopt te krijgen.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment

          Working...
          X