Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snel scherpstellen hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • snel scherpstellen hoe?

    Hallo, ik ben onlangs een loopwedstrijd gaan fotograferen. Omdat ik zeker wou zijn dat mijn scherpstellingszone groot genoeg zou zijn heb ik gefotografeerd op F11, sluitertijd 1/640 en iso 500.
    Ik fotografeerde met Nikon D610 met Nikonlens 24-50mm 2.8. Ik gebruikte 1 scherpstelpunt en merkte dat het scherpstellen soms te traag ging. Ook vond ik mijn foto's niet altijd even scherp.

    Graag had ik de loopwedstrijd gefotografeerd op een lager diafragma zodat de persoon wat loskomt van de achtergrond maar dan moet de scherpstelling zeker goed gebeuren. Iemand tips?

  • #2
    Re: snel scherpstellen hoe?

    Simpel, je gaat ergens staan, en stelt scherp op een plaats waar de lopers voorbij komen.
    Punt in het wegdek, paaltje langs de weg. En als de loper op die hoogte is, druk je af.

    Dit is natuurlijk een argument om je scherpstelfunctie los te koppelen van de afdrukknop.
    Dat is hier al uitvoerig besproken.

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: snel scherpstellen hoe?

      Scherpstellen op het onderwerp ver voor het gewenste punt en dan tracken met een 80-400, de traagste lens die ik heb, paard in galop en F16 zijn gewoon te volgen en scherp te krijgen. Richten en klik lukt aak alleen met supersnelle AF objectieven. De 24-50 ken ik niet, maar vaak als het een schroevendraaier AF is, zijn die te traag, sommige primes zijn een uitzondering. Het verschil tussen mijn oude 80-200 en de nieuwe 70-200 maakt het verschil.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: snel scherpstellen hoe?

        Back button autofocus instellen en AF-C en je hebt altijd het juiste scherpstelpunt. Dan nog aanvullen met Ch mode.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          Re: snel scherpstellen hoe?

          Met een langere lens, en dus met wat meer afstand ten opzichte van de lopers zal de camera het gemakkelijker hebben om op het onderwerp te blijven scherpstellen terwijl dat dichterbij komt.
          Als de camera moet blijven scherpstellen op een onderwerp dat in een bepaalde tijd van 50 meter naar 49 meter dichterbij komt, dan zal dat in verhouding veel gemakkelijker zijn dan van bijvoorbeeld 5 meter naar 4 meter in dezelfde tijd.
          Ik gebruik daarvoor meestal een (Canon) 70-200, 70-300 (is net verkocht) of de 100-400, dat zijn lenzen met een voldoende snelle autofocus.
          Voor Nikon zullen er ook wel vergelijkbare lenzen zijn die een voldoende snelle AF hebben om te blijven scherpstellen op de actie terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt.
          Doordat er een langere lens wordt gebruikt zal de achtergrond ook gemakkelijker onscherp worden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: snel scherpstellen hoe?

            Hey,
            misschien een domme opmerking maar gebruik je je schermpje om de foto te kadreren (Liveview)?
            Als je je door de oculair je onderwerp scherpstelt verwerkt de processor het beeld sneller.
            Ik weet niet of de Nikon D610 de functie autotracking AF-A heeft of kent maar dan stel je scherp op een bepaalde loper en het scherpstelpunt volgt automatisch die loper.
            Tenzij andere lopers je focuspunt onderbreken werkt dit tamelijk goed.
            Confused by Nikon AF modes? Not sure if you should use single point, dynamic, or group AF? Not sure how to setup your custom functions menu to get the most f...

            Comment


            • #7
              Re: snel scherpstellen hoe?

              Foute reactie geplaatst
              Last edited by HEYLO; 11 december 2016, 07:31.
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment


              • #8
                Re: snel scherpstellen hoe?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
                Hey,
                misschien een domme opmerking maar gebruik je je schermpje om de foto te kadreren (Liveview)?
                Als je je door de oculair je onderwerp scherpstelt verwerkt de processor het beeld sneller.
                Ik weet niet of de Nikon D610 de functie autotracking AF-A heeft of kent maar dan stel je scherp op een bepaalde loper en het scherpstelpunt volgt automatisch die loper.
                Tenzij andere lopers je focuspunt onderbreken werkt dit tamelijk goed.
                https://www.youtube.com/watch?v=_N_bzhJAKms

                kleine correctie/ aanvulling.
                De D610 heeft deze stand.
                AF-A is de automatische stand waarbij je het toestel zelf laat bepalen of deze kiest voor AF S of AF C.
                Het laten 'meelopen' met je onderwerp is eigenlijk de AF-C (autofocus continuous). Die dus automatisch door de AF A modus gekozen wordt als je onderwerp snel beweegt. Maar geheel foutloos is dit niet en als je op voorhand weet dat je onderwerp beweegt, ben je best de AF C modus te gebruiken.
                AF S is voor stilstaande onderwerpen.

                als je een AE L/ AF L knop hebt (https://www.google.be/search?q=AF+E+...LvqNA-r73vM%3A), kan je deze ook instellen om scherp te stellen, dit werkt meestal iets prettiger dan de ontspanknop te gebruiken.
                Nikon Powah

                Comment


                • #9
                  Re: snel scherpstellen hoe?

                  Wat je eens kan proberen is een variatie op het manueel scherpstellen op een bepaalde punt en je loper op dat punt fotograferen. Dan moet je scherpstelfunctie op je AE knopje zetten (AF-on) ipv op de ontspanknop en dan in AF-s de scherpstelprioriteit ook instellen. Dan kan je op een bepaalde afstand scherpstellen. Doordat de scherpstelfunctie niet meer op je ontspanner zit, begint die niet scherp te stellen als je die indrukt. Dus kan je die volledig indrukken en dan wachten tot een loper op de scherpgestelde afstand je scherpstelpunt kruist en dan zal je ontspanner afgaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: snel scherpstellen hoe?

                    Staat je camera ingesteld op voorkeur scherpstellen (bij afdrukken wacht het toestel tot er focus is) of op voorkeur afdrukken (toestel wacht niet) ?
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment

                    Working...
                    X