Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Indoor sporten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Indoor sporten

    Goede middag allemaal,

    ik ben op zoek naar een (nieuwe) lens die ik kan gebruiken tijdens het fotograferen van basketbalmatchen (indoor dus...).
    Ik kocht reeds de Canon 70-200 f2.8 I (in 2e hands) dit jaar, en ben daar heel tevreden van.
    Maar niet alle basketbalvelden hebben dezelfde ruimte rondom het plein en soms is de 70 dus toch nog te veel zoom.
    Ik ben dus nu op zoek naar een ideale 2e lens die ik zou kunnen gebruiken bij deze kleinere velden.

    Bedankt voor de tips!

  • #2
    Re: Indoor sporten

    Gebruik je een FF camera of een crop?

    Op FF heb je de 24-70 2.8 die een mooie aanvulling zou zijn met je 70-200. Op DX formaat is deze echter wel minder handig. Dan kan je kijken naar een 17-50 2.8 ofzo (er is een erg goede & betaalbare optie bij Sigma, weathersealing is niet echt nodig indoor denk ik)

    Als alternatief kan je ook eens naar een prime lens kijken, een 35mm prime (of mssn 24mm op FF) is altijd leuk om te hebben, erg lichtsterk voor indoors.

    Comment


    • #3
      Re: Indoor sporten

      Als "niet-geschoolde-poging-tot-hobby-fotograaf" hoorde ik het even in Keulen donderen: Full Frame of Crop... Gelukkig bestaat Google :-)
      Ik heb (voorlopig) een Canon Eos 1200D, wat dus geen FF is. Heb deze gekocht op aanraden van de winkel, omdat ik toen nog helemaal moest starten en ze vertelden mij dat het zeker een heel veelzijdig toestel was om te starten...
      Bedankt voor de tip, ik ga dit weekend eens op mijn gemak kijken, en prijsjes afwegen.

      Comment


      • #4
        Re: Indoor sporten

        Oorspronkelijk geplaatst door Sjoeke Bekijk bericht
        Ik heb (voorlopig) een Canon Eos 1200D
        Ik weet niet hoeveel je de 70-200 te lang is, ik heb geen ervaring met basketbal fotografie. Maar je zou ook is kunnen kijken of de 18-35 1.8 een optie is. Alleen weet ik niet of dit bereik daadwerkelijk handig is of juist niet.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Indoor sporten

          Met één zoomlens ga je nooit alles kunnen doen wat je wil (overzicht eigen helft vs speler beeldvullend op andere helft).
          Ik heb zelf een 50-150 sigma f2.8 en zowel op mijn apc als FF is die 50mm nog te groot om op eigen helft van kortbij een speler volledig in beeld te nemen. Indien mogelijk (toeschouwers/zaal) kan je bvb 5m afstand nemen van het terrein. Meestal is het echter nodig om van lens te wisselen. Twee camera's hebben is dus wel handiger, maar zelfs dan kan je nooit op elk moment alle mogelijke foto's maken (met twee camera's moet je nog altijd kiezen welke je vast neemt) en dus moet je op het ene moment voor bepaalde shots gaan en nadien voor andere. Er is eveneens een groot verschil tussen beelden genomen vanuit een hoek, vanuit het midden van de zaal of van de overzijde. M.a.w. je gaat altijd het risico hebben dat je op de verkeerde plaats staat voor de perfecte foto op dat ogenblik.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Indoor sporten

            met een cropcamera en een 70-200 reeds in uw bezit zou ik er een 17-55 2.8 of een 24-70 2.8 erbij nemen. Hoe ik het aanpak is; ik begin met na te denken welke shots ik wil hebben met de telelens en als ik voldoende van die beelden heb wissel ik van lens en maak ik terug de beelden die ik wil hebben, en dit per standpunt. Zo beperk ik het aantal lenswissels. Je moet je er dan wel bij neerleggen dat je sommige momenten niet ideaal kan vastleggen.

            Comment


            • #7
              Re: Indoor sporten

              Ik denk dat een 17-55 / 17-50 een betere keuze is, dan een 24-70. 24-70 op een crop is stiekem toch best wel beperkt in zijn wijdte.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Indoor sporten

                Beste plek voor basketbal is achter de baseline (de korte achterlijn dus) zowat te hoogte van de driepuntslijn. Dan is het afhankelijk van de zaal waarin gespeeld wordt hoever je hier achter de lijn moet zitten. Als niet-pro zal dat allicht minstens 2 m zijn en best voor de match de refs effe waarschuwen dat je daar zit. Op deze positie kan je met de tele het opdribbelen rond halfcourt goed vastleggen. Voor actie dicht aan/onder de ring heb je dan de breedhoek (voorkeur tot 50 mm).
                Ken canon niet zo maar grote probleem van onze zalen is de lichthoeveelheid en je zal dus in de (zeer) hoge iso's moeten.... Succes!

                Comment


                • #9
                  Re: Indoor sporten

                  Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                  Met één zoomlens ga je nooit alles kunnen doen wat je wil (overzicht eigen helft vs speler beeldvullend op andere helft).
                  Ik heb zelf een 50-150 sigma f2.8 en zowel op mijn apc als FF is die 50mm nog te groot om op eigen helft van kortbij een speler volledig in beeld te nemen. Indien mogelijk (toeschouwers/zaal) kan je bvb 5m afstand nemen van het terrein. Meestal is het echter nodig om van lens te wisselen. Twee camera's hebben is dus wel handiger, maar zelfs dan kan je nooit op elk moment alle mogelijke foto's maken (met twee camera's moet je nog altijd kiezen welke je vast neemt) en dus moet je op het ene moment voor bepaalde shots gaan en nadien voor andere. Er is eveneens een groot verschil tussen beelden genomen vanuit een hoek, vanuit het midden van de zaal of van de overzijde. M.a.w. je gaat altijd het risico hebben dat je op de verkeerde plaats staat voor de perfecte foto op dat ogenblik.
                  Beste Cojon,
                  Ik ben er mij van bewust dat ik niet altijd de perfecte foto's kan en zal trekken ;-)
                  Maar ik merk wel dat in de zalen waar mijn man speelt ik zeker met mijn grote lens kan werken.
                  Maar bij de zalen waar mijn dochter (de jeugd dus) moet spelen wordt het groot veld meestal in 2 of 3 gedeeld door van die gordijnen, en dan zit je echt krap langs de kant...
                  Bedankt voor de tip!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Indoor sporten

                    Ok, thanks Kawaracer en Rogier, ik bekijk ze eens!
                    Last edited by Sjoeke; 25 oktober 2016, 10:45.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Indoor sporten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                      Beste plek voor basketbal is achter de baseline (de korte achterlijn dus) zowat te hoogte van de driepuntslijn. Dan is het afhankelijk van de zaal waarin gespeeld wordt hoever je hier achter de lijn moet zitten. Als niet-pro zal dat allicht minstens 2 m zijn en best voor de match de refs effe waarschuwen dat je daar zit. Op deze positie kan je met de tele het opdribbelen rond halfcourt goed vastleggen. Voor actie dicht aan/onder de ring heb je dan de breedhoek (voorkeur tot 50 mm).
                      Ken canon niet zo maar grote probleem van onze zalen is de lichthoeveelheid en je zal dus in de (zeer) hoge iso's moeten.... Succes!
                      Beste Basketfan,
                      Bedankt voor de tips! Ik ga dit zeker dit weekend eens proberen.
                      Voorlopig zit meestal langs de brede zijde (de zijlijn dus ) van de zaal omdat ik dan ook een oogje in het zeil van de dochters kan houden terwijl papa speelt.
                      Maar ik ga het zeker eens proberen.
                      Over de ISO valt inderdaad niet veel te vertellen, behalve dat ik ze hoog moet zetten. Ik zeg het, ik doe mijn best. Ze zijn ook niet voor verkoop of zo, maar om de spelers wat herinneringen te bezorgen en omdat ik het zelf wel leuk vind, en stiekem helpt het mij ook wat rustiger te zijn tijdens de matchen omdat ik dan wat afleiding heb.
                      Hieronder de link van de facebookpagina waarop ik ze deel.
                      De ene zaal lukt al wat beter dan de andere he ;-)

                      Comment

                      Working...
                      X