Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Lightroom naar Capture one ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Lightroom naar Capture one ?

    Beste mensen,
    Daar ik door de aankoop van de XT2 een andere versie van lightroom zal moeten aanschaffen, was ik aan het overwegen om eventueel over te schakelen op capture one.
    De verschillende vergelijkingen die ik op het web heb gezien komt capture one er een stuk beter uit als het aankomt op de verwerking van fuji's RAW files. Enkel de prijs is er ook naar
    Zijn er mensen die de overstap al hebben gemaakt van lightroom naar Capture one ?
    Wat zijn de bevindingen ?

    Ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Van Lightroom naar Capture one ?

    Zelf werk ik met Capture One Pro 9 en Lightroom,maar meestal met Capture One Pro 9.
    En dit omdat het beter is dan Lightroom (volgens mij) maar er is natuurlijk de hoge prijs.
    ik werk al met Capture One Pro vanaf versie zeven die ik toen in afslag heb kunnen kopen.
    De prijs is wel een redelijke opdoffer ook de upgrade's van versie 8 naar 9 was niet goedkoop (€107)
    als deze zo in prijs blijven verhogen zullen er veel mensen afhaken of met dezelfde versie blijven werken denk ik.
    Maar nogmaals het is een zeer goed programma,buiten de prijs omgezien zou ik voor Capture One Pro 9 gaan.
    Mijn fototoestellen zijn niet van fuji maar van nikon en panasonic.
    Wat ik ook nog moet zeggen is dat er natuurlijk zoveel plug-ins en lectuur niet is voor Capture One Pro.
    Vriendelijke groeten van fotokijker.
    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
    https://vanmeulder.be

    Comment


    • #3
      Re: Van Lightroom naar Capture one ?

      Ik heb 2 x geprobeerd van Lightroom naar Capture One te gaan.
      De eerste keer lukte het me niet omdat ik er niet in slaagde om de mijn lightroom gewoontes achter me te laten, de tweede keer is het wel gelukt.
      Ik wil nooit meer terug naar Lightroom. Ik heb bovendien ook gelijktijdig met Lightroom gewerkt met Aftershot Pro en met Photo Ninja en alhoewel het alledrie goede rawconverters zijn steekt Capture One er wel boven uit.
      De standaard omzetting van je raw files is gewoon stukken beter dan in Lightroom, dynamic range bewerking van hoge en lage lichten is veel beter, de kleurbewerking geeft je veel meer mogelijkheden, clarity en structuur verhoging geven een natuurlijker resultaat, je kan de workflow volledig aanpassen aan je eigen voorkeur, met meerdere catalogi werken, enz.
      Het is de eerder hoge prijs meer dan waard. Je koopt voor deze prijs ook op het recht om op 3 apparaten te installeren.
      Afhankelijk van je camera (helaas niet met mijn Olympus) heb je bovendien ook nog een zeer goede tethering tool.
      Je kan de laatste versie gratis en zonder beperkingen gebruiken voor een periode van 30 dagen (of 60, ik ben niet zeker).
      Zeker proberen!

      Comment


      • #4
        Re: Van Lightroom naar Capture one ?

        Beide bedankt voor uw reactie .
        Als ik de tutorials bekijk van capture one lijkt de manier van werken wel redelijk op lightroom, dus volgens mij zal een aanpassing wel redelijk vlot verlopen
        Ik heb de proefversie gedownload maar jammer genoeg geeft mijn pc een foutmelding bij installatie
        Ik ga het nog bekijken

        Gr
        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
        www.ginodepreter.com

        Comment


        • #5
          Re: Van Lightroom naar Capture one ?

          Ik ben ook niet zo gelukkig met het lightroom concept
          Ik ben hoopvol dat https://www.on1.com/products/photo-raw/ een waardig alternatief kan zijn, niet enkel als pure RAW converter maar ook voor de andere nabewerkingen.
          Als ik hun reclame mag geloven zou alles op de RAW-foto toepasbaar zijn en niet destructief.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Van Lightroom naar Capture one ?

            Ik gebruik vandaag de dag veel meer DxO Optics Pro voor RAW-ontwikkeling, maar ben ook in blijde verwachting van ON1 RAW (23 november?). Ik ben nog altijd bereid om een software-pakket te kopen (dus, mocht er een LR7 komen....), en het kan me niet schelen dat ik zo meer geld zou uitgeven, maar stap nooit in een maandelijks abonnement systeem.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Van Lightroom naar Capture one ?

              Ik maakte al enkele jaren gebruik van Lightroom en had voor verschillende werkzaamheden - huwelijken, automotive, urbex.... - dan ook aparte catalogs gemaakt. Heb voor dit jaar ca 17.000 foto's van huwelijken in één catalogue en de snelheid van Lightroom gaat er wel op achteruit terwijl de computer toch nog vrij krachtig is.

              Capture One voordelen:

              - algemene indruk zijn de foto's scherper en kleurvoller (is persoonlijk en subjectief - heb wel vergeleken met dezelfde RAW foto's met beide programma's open)
              - naast een catalogue kan je werken met sessies wat super handig is en daarmee win je in snelheid + je kan je foto's gewoon verplaatsen
              - aanpasbare interface wat super handig is om mee te werken
              - sommige handelingen zijn eenvoudiger en valt sneller mee te werken

              Capture One wordt ook geprezen voor zijn tethering functie maar dat heb ik momenteel nog niet nodig gehad.

              De overstap verloopt vrij vlot, de basis is wat hetzelfde maar hier en daar werkt Capture One toch op een ander principe en dan is het even zoeken.

              Beelden selecteren doe ik wel tegenwoordig in Photo Mechanic wat een snelle RAW viewer is om dan nadien de beelden te importeren in een sessie op Capture One.

              Bij Capture One heb je de keuze om een licensie aan te schaffen of op maandelijkse basis te betalen. Trial zeker proberen, als je problemen hebt misschien even hun support service testen.
              Peter Louies | Fotografie
              www.peterlouies.be
              www.fotoboxopjefeest.be

              Comment


              • #8
                Re: Van Lightroom naar Capture one ?

                Kijk ook eens hier: http://blog.phaseone.com/jumping-shi...rom-lightroom/

                Dit staat wel op de website van PhaseOne, dus is het logisch dat hun product "beter" is, maar eens lezen kan geen kwaad en beslissen doe je zelf.

                Luc

                Comment


                • #9
                  Re: Van Lightroom naar Capture one ?

                  Als ik echt op m'n windows-machine foto's moet ontwikkelen is't ook in Capture One, heb ooit wel 's een lightroom gekocht toe het nog net zonder huur kon... (onder linux zijn vb. de raw's van de A68 nog niet wat het hoort te zijn, dat gaf ruis, onder Capture One 9 daarentegen waren de resultaten meteen goed te noemen na correctie).
                  Wie op Sony zit kan trouwens online een Sony-only versie aanschaffen van de pro - die is iets goedkoper, er is ook een gratis lichte variant beschikbaar. Zelf heb ik ook de full pro 9 versie tegenwoordig. Het fijne is dat we inderdaad kunnen wegblijven uit dat huurconcept - vandaar ook die keuze voor Capture one - de thetering voor Sony is idd. aanwezig (voor die toestellen die dat ondersteunen - altijd op te zoeken online bij Phase One). (ik ben niet tegen de volle kost ingestapt).
                  Qua gebruiksgemak en snelheid ben ik tevreden over capture one.
                  Er is wel een versie van de versie 8 geweest die problemen gaf op windows7 en 10 in combinatie met bepaalde updates - die versie updaten met een minor-update (kan u zo downloaden) verhelpt het probleem - de 9 geeft bij mij geen problemen (w10 built 1607).
                  En de alternatieven die men aanhaalt - da's fijn.

                  groeten

                  Comment

                  Working...
                  X