Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon body met tethering optie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon body met tethering optie

    Hallo,

    Mijn huidige Nikon (D5000) heeft er al wat jaren opzitten en begint ook wat beperkingen te vertonen.
    Ik ben op zoek naar een nieuw model, hoeft zeker niet het duurste te zijn, waarmee tethered shooting mogelijk is.
    Iemand tips? Prijsklasse 500-700€ (mag ruim geïnterpreteerd worden).

    Daarnaast ben ik ook op zoek naar een goed objectief voor portretfotografie.
    Momenteel heb ik een 18-55mm en 55-200mm.
    Ook hiervoor zijn tips welkom .

    Bedankt!

  • #2
    Re: Nikon body met tethering optie

    https://helpx.adobe.com/nl/lightroom...a-support.html toont je alvast een lijst met de ondersteunende camera's voor tethering en ernaast zie je welke Lightroom versie je hiervoor nodig hebt. Zo kan je met uw huidige D5000 aan tethering doen vanaf Lightroom versie 3.0

    Objectief: welke prijsklasse?
    Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

    Comment


    • #3
      Re: Nikon body met tethering optie

      Objectief: zoom of prime? En welke beeldhoek? Studio of op locatie??

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nikon body met tethering optie

        Wat versta je onder portretfotografie ?

        Om mensen van kop tot teen te fotograferen zou ik je een 24 of 35mm prime aanraden. Door hun groot diafragma kan je een kleinere dof bereiken en de persoon van de achtergrond scheiden. Primes zijn nagelscherp en hebben een geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Hun enige nadeel is dat je een vast brandpunt hebt en dat je je dient te verplaatsen of van lens wisselen om een ander kader te krijgen.
        Vergeet echter niet dat met de Mpix die camera vandaag bieden, je veel kan croppen zonder aan kwaliteit in te boeten (zolang je geen afdrukken groter dan 20x30 maakt)

        Om close-up van een gezicht te maken moet je de focus op de ogen leggen en dient het puntje van de neus en de oren al onscherp te zijn. Die beperkte scherptediepte bekom je bij een diafragma tussen f2,8 en f4. Met een 50mm prime ga je voor een beeldvullende foto nog kort op de persoon zitten. Ga je croppen dan kan je wat meer afstand nemen. Test hier eens met je huidige lens wat je een aangename afstand vindt.
        Als alternatief voor een 50mm prime kan je naar een 90 of 100mm prime gaan, maar die ga je mogelijk al te lang vinden. Deze lenzen zijn naast portretfotografie wel ook geschikt om macro opnames te maken (indien dat je zou interesseren).
        Wat ik je zou aanraden is een upgrade naar een f2.8 zoomlens. Deze optie is heel wat duurder (budget ! , 2de hands ?) maar geeft je voor al je zoomwerk een upgrade in kwaliteit (scherpte) en de mogelijkheid om met kleinere dof te werken.
        Een ongebruikelijk alternatief (wat ik gedaan heb alvorens de aanschaf van een 2.8 zoomlens), is om een 50mm prime te combineren met een 1.4 extender (geeft je 70mm). Deze optie heb ik destijds gekozen omdat ik deze extender ook kon combineren met mijn Tamron 70-300 VR (probleemloos bij zonnig tot licht bewolkt weer, bij minder licht wel focus-hunting problemen). De kwaliteit van een 55-200 f4-5,6 is echter onvoldoende om de vergroting met een extender te overleven (onscherpte, aberatie) en gaat ook bij zonnig weer problemen hebben met focus.

        P.S. De discussie over lenzen hoort eigenlijk niet thuis in deze rubriek m.b.t. Camera's. Als je hier verder op wil ingaan kan je beter een nieuwe discussie openen in de rubriek Objectieven.
        Last edited by cojon; 22 oktober 2016, 14:45.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Nikon body met tethering optie

          Oorspronkelijk geplaatst door hdecock10 Bekijk bericht
          Hallo,

          Mijn huidige Nikon (D5000) heeft er al wat jaren opzitten en begint ook wat beperkingen te vertonen.
          Ik ben op zoek naar een nieuw model, hoeft zeker niet het duurste te zijn, waarmee tethered shooting mogelijk is.
          Iemand tips? Prijsklasse 500-700€ (mag ruim geïnterpreteerd worden).

          Daarnaast ben ik ook op zoek naar een goed objectief voor portretfotografie.
          Momenteel heb ik een 18-55mm en 55-200mm.
          Ook hiervoor zijn tips welkom .

          Bedankt!
          Wat zijn voor jou de beperkingen bij deze body?

          Je hebt de 5000, dan denk ik dat de 5300 niet veel meerwaarde geeft.
          dus kom je in de 7000 reeks terecht, en de 7100 kun je hebben voor minder dan 800€ (cashback inbegrepen)
          en voor een 50€ meer heb je de 7200 ( Cashback inbegrepen)

          Dus -800€ = 7100 en +800€ = 7200

          Comment


          • #6
            Re: Nikon body met tethering optie

            'Actualiseren' naar de D5300 geeft je wel enkele verbeteringen, maar de vraag is of die voor jou het geld voor een upgrade waard zijn.
            - veel beter scherm (groter, 4x meer pixels)
            - 39 focus punten vs 11
            - verbetering in beeldkwaliteit (iso/ruis, dyn. bereik, kleurdiepte, aantal pixels)
            - wifi en gps

            Overweeg je een overstap naar D7xxx, ga dan voor de D7200. Het verschil t.o.v. de 7100 is zeker 50€ waard. Is dat je momenteel te veel, heb dan nog even geduld of kijk naar een 2de hands uit.

            Overstappen naar de D7xxx serie levert je t.o.v. de D5300 als nadeel op dat je geen uitklapbaar scherm of gps meer hebt en dat de camera merkbaar groter en veel zwaarder (765gr vs 480gr) is. De voordelen zijn o.a. toegang tot instellingen via knopjes, klein lcd scherm met settings bovenaan, een viewfinder die 100% van je beeld laat zien (geen verborgen randjes meer), een nog iets betere beeldkwaliteit en nog wat meer focus punten (51 vs 39).

            Ik vermoed echter dat je grote keuze zal zijn om te investeren in een nieuwe body of in lenzen.
            Op dat vlak zal iedereen je aanraden om voor een goeie lens te gaan. Lenzen wijzigen pas om de 10j en dan zijn de verschillen zelfs niet heel groot. Bij body's komt er elke 3j een nieuw model uit, al vermoed ik dat de grootste vooruitgangen op vlak van beeldkwaliteit achter de rug zijn en men zich dient af te vragen of je als niet-professioneel nog beter nodig hebt. Om goeie foto's te maken van indoor sport blijven dure lenzen en een professionele body noodzakelijk. Concertfotografie zit op het randje. Het verschil is wel nog te zien maar de kwaliteit is heel behoorlijk.
            Last edited by cojon; 28 oktober 2016, 11:34.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #7
              Re: Nikon body met tethering optie

              Alweer een topic met de vraagsteller die niet wil verduidelijken...
              Ik raad je een nikon d5 aan met het nieuwe nikkor 105 f1.4 lensje erbij, ga je heel gelukkig mee worden

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Nikon body met tethering optie

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                Alweer een topic met de vraagsteller die niet wil verduidelijken...
                Ik raad je een nikon d5 aan met het nieuwe nikkor 105 f1.4 lensje erbij, ga je heel gelukkig mee worden

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                Helaas heb je gelijk.
                Topicstarter is nieuw, zijn allereerste topic en waarschijnlijk komt hij nooit meer kijken.
                Een belediging voor elkeen die heeft gereageerd.
                Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon body met tethering optie

                  Hallo,

                  Inderdaad, laatste forumbezoek was op de dag dat dit topic werd gestart ...
                  Maar de antwoorden in dit topic kunnen wel nog andere mensen van dienst zijn, dus helemaal "tevergeefs" is het (gelukkig) niet.
                  En gelukkig zijn er nog voldoende mensen die raad willen geven, al is dat niet altijd even dankbaar.
                  Maar ... niet opgeven

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment

                  Working...
                  X