Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste macrolens

    Hallo iedereen,
    Ik heb een Nikon DD7200 waar ik heel tevreden over ben en nu ben ik van plan om mij een macrolens TAMRON SP 90MM F/2.8 DI VC USD MACRO aan te schaffen. Ik heb nog niets ervaring in macrofotografie dus is mijn vraag eigenlijk simpel: is deze lens voor mij een goede keuze of zijn er nog betere opties.
    Bedankt op voorhand voor jullie reacties.

  • #2
    Re: Mijn eerste macrolens

    Tamron 90mm, sigma 105mm, nikon 105mm...allemaal goeie lenzen. Neem wat binnen je budget past.

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste macrolens

      Is zeker een goede lens. Ik heb de Nikon 105 waarvan de bouwkwaliteit wel wat beter is.
      Bij ons in de fotografieles hebben er enkele de Tamron en foto's zijn zeker goed.
      Belangrijkste is het manneke die op de knop duwt.
      My flickr
      https://www.guyp-photo.com

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste macrolens

        Die Tamron is inderdaad een uitstekende lens.
        Eigenljk zijn alle macrolenzen zeer scherp omdat ze net geoptimaliseerd zijn voor het kortbij scherpstellen.
        In de praktijk maakt het niet uit dat je hier een fractie dichter bij je onderwerp moet komen voor dezelfde vergroting als een 105mm, want de lens zelf is ook een stukje korter. De afstand tussen je frontglas en je onderwerp zal ongeveer gelijk zijn. Laat je echter niet verleiden tot een 60mm macro, want hoewel dat misschien optisch de allerbeste Nikon macro is, zit je daar wel snel ontzettend dicht bij je onderwerp met de voorkant van je lens.

        Ik heb persoonlijk 1 puntje van kritiek op de Tamron 90. Als je ze voor normale scherpstel-afstanden gaat gebruiken, bijvoorbeeld als portretlens, dan is de bokeh soms vrij hard en druk omdat de diafragma-bladen niet zo specifiek afgerond zijn als bij een Nikon 105. De Sigma 105 is op dat vlak wel ietsje beter.

        Een andere reden waarom ik de Nikon heb, is dat de lichtsterkte in het macro-gebied minder snel achteruitgaat dan bij de vergelijkbare lenzen van andere merken. Ik zou het eens exact moeten nakijken, maar ik geloof dat mijn lens bij de kortst mogelijke scherpstel-afstand naar f/4.8 maximale opening gaat. De andere lenzen halen maar f/5.6, en beginnen ook vrij vroeg de f/2.8 kwijt te raken (pakweg 1m50 of zelfs nog verder). Bij een Nikon body kan je de diafragmawaarde mooi zien veranderen als je de scherpstelring naar de dichtste kant draait. Op een Canon body gebeurt met de lens hetzelfde, maar het toestel blijft f/2.8 aangeven terwijl dat eigenlijk niet correct is. (Je sluitertijd of ISO waarde zal in dat geval wel veranderen.)
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste macrolens

          Ik zou ze echt alleen voor macro willen gebruiken, voor portret heb ik er andere. De Nikon 105mm is wel een kleine 200€ duurder maar mss wel lichtsterker. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen maar ik denk dat ik voor de Tamron 90mm zal kiezen. Ik laat het wel weten en ik wil jullie nog eens bedanken voor de (snelle) reacties.

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste macrolens

            Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
            Ik zou ze echt alleen voor macro willen gebruiken, voor portret heb ik er andere. De Nikon 105mm is wel een kleine 200€ duurder maar mss wel lichtsterker.
            Ow... wacht eventjes.
            Die Tamron 90 is recent vernieuwd. Ik weet niet hoeveel er inwendig verbeterd is, maar ik had het wel over de eerste versie met VC.

            Ik had het over deze: https://tweakers.net/pricewatch/3288...o-(nikon).html
            Jij bedoelt ongetwijfeld deze: https://tweakers.net/pricewatch/5177...(nikon-f).html
            Prijsverschil is aanzienlijk. Toen ik lenzen vergeleken heb, begin 2016, kon ik die Tamron voor 379 kopen bij Art en Craft. Helaas nu niet meer. De nog oudere versie, zonder VC, is blijkbaar wel nog leverbaar.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste macrolens

              ja ik ga voor de nieuwere versie die is met VC en dat vind ik wel een pluspunt (voor mij).

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste macrolens

                paep wat voor macro' s zou je willen maken? Bloemen / schuwe insecten / oude munten / postzegels etc?
                Want je hebt ook kortere macrolenzen en ook weer langere.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste macrolens

                  Wel ik ben nogal veel in de natuur en zou daarom meer bloemen, insecten enz willen fotograferen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik binnenshuis ook eens niet wil 't een en 't ander in macro wil uitproberen, maar de nadruk ligt wel bij mij in de natuur. Ik weet uit mijn eigen ervaring dat ik niet zo'n vaste hand heb en daarom nogal veel moet gebruik maken van mijn statief en indien die ik niet bij heb ben ik blij dat ik VC op mijn lenzen heb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste macrolens

                    Je gaat zelden op 2.8 fotograferen omdat de DoF dan wel heel klein kan worden. Dus voor macro is een statief en een flitser wel handig. Kijk dus ook eens rond naar een of andere instap ringflitser en leer daar mee werken voor je verder aan je kit werkt. Je gaat er veel plezier aan beleven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste macrolens

                      kijk hier eens
                      D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                      https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                      Grt. Jos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste macrolens

                        Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                        ja ik ga voor de nieuwere versie die is met VC en dat vind ik wel een pluspunt (voor mij).
                        Mijn twee links zijn allebei VC lenzen met USD motor.
                        De nieuwe heeft een nieuw jasje. Ik weet alleen niet wat er eventueel nog aan verbeterd is behalve de prijs... Dat was mijn punt.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn eerste macrolens

                          De prijs zal wel weer hoger liggen, maar eventueel zou je eens kunnen kijken naar de Sigma 150mm 2.8 OS. Dit zal voor insecten weer beter werken als de Nikkor 105mm.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn eerste macrolens

                            Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                            ja ik ga voor de nieuwere versie die is met VC en dat vind ik wel een pluspunt (voor mij).
                            Bij macro is VC een belemmering. VC vraagt tijd voordat je sluiter ontspant waardoor je vaak te laat bent: een kleine beweging of een zuchtje wind en de camera is uit focus.
                            Ik werk dus altijd met de VC uitgeschakeld.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn eerste macrolens

                              Wordt er dan in macro meer of juist minder met VC gewerkt? En op Pieter G zijn links terug te komen, als ik het goed begrijp zijn de 2 lenzen ongeveer hetzelfde (of vergis ik mij)
                              Ik spaar liever nog even verder en mij een betere lens (Nikon of Sigma) dan misschen nu overhaast te beslissen. Alle goede raad is welkom.

                              Comment

                              Working...
                              X