Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te vergeefs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Te vergeefs

    IK was zaterdag avond naar het meer getrokken om de melkweg te fotograferen maar uiteraard was dat er naast gegrepen want het was de dag van de supermaan en dus heb ik maar voor het eerst dat ik een sterrenhemel proberen te fotograferen en op plaat vastgelegd.Er was wel veel luchtvervuiling en de vertekening van de sluis daar trek ik me deze keer niet te veel van aan. Het is mijn eerste keer dat ik zo een foto plaats.

    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Te vergeefs

    Mooi Pascal en persoonlijk vind ik in deze opname de lichtvervuiling een meerwaarde

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Te vergeefs

      Dag Pascale, leuk dat je nog eens langs komt ...zelf vind ik het een verdienstelijke poging, dergelijke foto's hebben, altans voor mij, altijd iets magisch, volgende keer
      kijken of 't geen volle maan is en dan een nieuwe poging wagen....zal wel lukken

      Comment


      • #4
        Re: Te vergeefs

        Ja, melkweg was hopeloos in zo een nacht. Is in principe in het beeld, aan de linkerkant door de sterrenbeelden zwaan en arend, de volle maand overstraalt wel alles.

        Maar je hebt het beste uit de situatie gemaakt, een heel mooie nachtsfeer.

        Comment


        • #5
          Re: Te vergeefs

          Toch ne knappe foto en zeker itts geleerd dat je goed zal onthouden

          is het ook niet zo dat de beste melkwegen in de zomer geschoten worden ?
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Te vergeefs

            In de maanden april en mei dacht ik toch
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: Te vergeefs

              De wolkensluier en de lichtvervuiling geven zeker een meerwaarde aan dit beeld. Ik vind ook de nabewerking goed gelukt. Knappe foto!

              Als je nog eens wil proberen, zelfs met lichtvervuiling kan je de melkweg vastleggen. Gewoon een heldere, maanloze nacht, en je gaat hem wel zien verschijnen. Mij is het ook gelukt.

              In principe kan je het mooiste deel van de melkweg (het centrum) schieten van april tot oktober, allemaal afhankelijk van het weer en de stand van de maan natuurlijk. In de winter komt het centrum van de melkweg niet boven de horizon, alvast niet tijdens de nacht (misschien wel tijdens de dag, dat weet ik niet meer). Je kan dan 's nachts wel één van de armen van de spiraal zien, ook als een band van sterren, maar dan iets minder opvallend als het centrum. Stellarium voor de pc en de Stellarium app op de smartphone kunnen een goede hulp zijn bij je planning. Je kan er de gewenste datum en tijdstip ingeven, en dan zie je direct of het donker genoeg is, of de maan er staat en of de melkweg überhaupt zichtbaar is. De smartphone app kan je ook ter plaatse gebruiken, en via de overlay zie je direct of het gewenste deel van de sterrenhemel boven de horizon en de eventueel aanwezige bomen of bebouwing uitkomt.
              Rozemarijn

              Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

              Comment


              • #8
                Re: Te vergeefs

                Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk bericht
                De wolkensluier en de lichtvervuiling geven zeker een meerwaarde aan dit beeld. Ik vind ook de nabewerking goed gelukt. Knappe foto!

                Als je nog eens wil proberen, zelfs met lichtvervuiling kan je de melkweg vastleggen. Gewoon een heldere, maanloze nacht, en je gaat hem wel zien verschijnen. Mij is het ook gelukt.

                In principe kan je het mooiste deel van de melkweg (het centrum) schieten van april tot oktober, allemaal afhankelijk van het weer en de stand van de maan natuurlijk. In de winter komt het centrum van de melkweg niet boven de horizon, alvast niet tijdens de nacht (misschien wel tijdens de dag, dat weet ik niet meer). Je kan dan 's nachts wel één van de armen van de spiraal zien, ook als een band van sterren, maar dan iets minder opvallend als het centrum. Stellarium voor de pc en de Stellarium app op de smartphone kunnen een goede hulp zijn bij je planning. Je kan er de gewenste datum en tijdstip ingeven, en dan zie je direct of het donker genoeg is, of de maan er staat en of de melkweg überhaupt zichtbaar is. De smartphone app kan je ook ter plaatse gebruiken, en via de overlay zie je direct of het gewenste deel van de sterrenhemel boven de horizon en de eventueel aanwezige bomen of bebouwing uitkomt.
                Interessante tips hoor, bedankt daarvoor

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Te vergeefs

                  Ik gebruik photopils hiervoor en normaal gezien zou de Melkweg zichtbaar geweest zijn op die dag maar misschien na kalibratie van de app stond ik toch niet in de juiste richting.. weet het niet maar inderdaad in april ga ik het nog eens proberen bij nieuwe maan en kijken of het dan lukt. Bedankt voor de nuttige tips.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Te vergeefs

                    het kleurverloop in deze plaat is heel erg mooi
                    Peter
                    mijn website : klik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Te vergeefs

                      Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                      Ik gebruik photopils hiervoor en normaal gezien zou de Melkweg zichtbaar geweest zijn op die dag maar misschien na kalibratie van de app stond ik toch niet in de juiste richting.. weet het niet maar inderdaad in april ga ik het nog eens proberen bij nieuwe maan en kijken of het dan lukt. Bedankt voor de nuttige tips.
                      Je stond wel in de juiste richting, de melkweg loopt links door het beeld, maar de door de maan verlichte hemel overdekt de zwakke schijn.

                      De lichte ster links is Altair in het sterrebeeld Arend. De melkweg loop daar direct door, komend van links boven, van de zwaan. De zwaan heeft enkele heel lichte melkwegregios. En aan de onderkant van het sterrebeeld arend, ongeveer daar waar de wolken beginnen, staat een van de lichtste regios van de (bij ons zichtbare) melkweg. Dus volgende week tezelfdertijd... als je tijd hebt en het weer ideaal is. Dan is de maan weg en het lukt misschien. En de camera een beetje meer naar linksboven, dan heb je de melkweg midden in beeld.

                      De melkweg is eigenlijk heel het jaar over zichtbaar. In de zomer en de vroege herfst staan wel heel lichte regios hoog boven de horizon. Aan de winterhemel hebben we andere regios van de melkweg aan de hemel die niet zo licht zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Te vergeefs

                        voor mij een geslaagd beeld vooral de mooie kleurovergangen zijn goed geslaagd

                        Comment

                        Working...
                        X