Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera's in Canada veel goedkoper?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera's in Canada veel goedkoper?

    Vandaag is mijn zoon naar Canada vertrokken.
    Ineens dacht ik dat sommigen hun cam laten overkomen van Amerika. Is het in Canada ook de moeite om iets te kopen of is het verschil te miniem?
    Ik zou tegen het einde van het jaar een nieuwe cam willen kopen.
    Ofwel een D70 ofwel een Canon Powershot pro 1.
    Kan iemand mij daar wegwijs uit maken of het al dan niet de moeite is om hem een cam te laten meebrengen?
    Moet je ook aan de grens iets speciaals doen?

  • #2
    Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

    .
    Ik zou er niet aan beginnen!

    Met een beetje pech loop je in de streekproef op Zaventem (of Schiphol) en mag je alsnog wat invoerrechten en BTW (TAX) afdragen aan de douane. Geef je de camera niet op voorhand aan, dan heb je ook nog kans dat je een boete krijgt ... dan is je prijsvoordeel ineens helemaal weg ...

    Ander vervelend nadeel. De importeur van Canon of Nikon zal je niet graag willen helpen als je om garantie komt. Met een camera uit Duitsland willen ze nog wel eens (een beetje) behulpzaam zijn, maar met een exemplaar van de overkant van die grote plas water, dan geven ze niet thuis; "stuur maar terug naar Canada, dan helpen ze je daar wel". Daar zijn ze heel makkelijk in. Logisch ook, want ze hebben ook niks aan jouw mogen verkopen/verdienen, dus waarom dan wel garantie verlenen??

    Als het een camera betreft met een ingebouwde flitser, dan heb je ook nog eens kans dat deze minder krachtig is dan de Europese tegenhanger van het zelfde model camera. Dat heeft te maken met wetgeving in de USA en aangrenzende landen. Deze flitser zijn daar minder krachtig i.v.m. het mogelijk verblinden van iemand (en die schrikt, rijdt tegen een boom, wordt invalide en jij hebt een schadeclaim van 10 mljn dollar aan je broek )....

    Ik adviseer daarom om je D70 of liever nog je Powershot Pro 1 lekker in de Benelux te kopen ....
    Last edited by di Marco; 4 september 2004, 22:20.
    Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

    Comment


    • #3
      Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

      Daar zijn ze heel makkelijk in. Logisch ook, want ze hebben ook niks aan jouw mogen verkopen/verdienen, dus waarom dan wel garantie verlenen??
      Helemaal NIET logisch.

      Of ik nou mijn Nikon, Canon in de US koop of in Europa, de fabrikant heeft wel degelijk verkocht en zijn winst opgestreken.

      Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jo
        Helemaal NIET logisch.

        Of ik nou mijn Nikon, Canon in de US koop of in Europa, de fabrikant heeft wel degelijk verkocht en zijn winst opgestreken.
        Is die maatregel ook niet ter bescherming van de lokale markt?

        Comment


        • #5
          Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jo
          Helemaal NIET logisch.
          Of ik nou mijn Nikon, Canon in de US koop of in Europa, de fabrikant heeft wel degelijk verkocht en zijn winst opgestreken.
          Canon Benelux een geheel zelfstandig bedrijf, en verantwoordelijk voor de garantiekwesties verkocht in zijn eigen regio. Aan een camera gekocht in Canada verdient Canon Benelux niets. Daarom zal Canon Benelux hierop geen garantie verlenen, ongeacht deze camera oorspronkelijk uit dezelfde fabriek komt.

          Canon Benelux moet je ook niet zien als een plaatselijk filiaaltje van Canon Corp. Worldwide. Anders zou iedereen zijn camera wel in USA kopen en mag Canon Benelux alleen nog maar garantiekwesties oplossen.

          Ik kan het ook anders stellen; je koopt een zak aardappelen (piepers) bij Groenteboer Geudens. Nu blijkt de helft rot te zijn. Als je deze dan bij Groenteboer Jansen terug gaat brengen, dan krijg je bij Jansen echt geen zak nieuwe piepers. En dat terwijl Jansen en Geudens beiden hun piepers bij de zelfde boer inkopen....
          Last edited by di Marco; 4 september 2004, 21:50.
          Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

          Comment


          • #6
            Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

            Oorspronkelijk geplaatst door Act
            Vandaag is mijn zoon naar Canada vertrokken.
            Ineens dacht ik dat sommigen hun cam laten overkomen van Amerika. Is het in Canada ook de moeite om iets te kopen of is het verschil te miniem?
            Ik zou tegen het einde van het jaar een nieuwe cam willen kopen.
            Ofwel een D70 ofwel een Canon Powershot pro 1.
            Kan iemand mij daar wegwijs uit maken of het al dan niet de moeite is om hem een cam te laten meebrengen?
            Moet je ook aan de grens iets speciaals doen?
            Ik was in juni in Montreal. De D70 met kitlens kostte in de gewone handel 1799 CAD + 15% tax = 2069 CAD ofwel 1299 Euro aan de koers van toen. Bij ons was de richtprijs 1399 Euro.
            Je kan reglementair zijn en de tax terugvorderen, maar dan mag je in België BTW betalen en die is hoger dan de canadese tax. Plus de nodige problemen als je ooit de waarborg moet gebruiken, niet doen dus.
            Bij een online shop zal de prijs wellicht beter zijn maar de waarborgproblemen blijven dezelfde.

            Comment


            • #7
              Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

              Oké mannen, bedankt voor de uitleg.
              Het was maar een bevlieging, want zoon is vandaag vertrokken.
              Dus ik dacht : als het écht heeeeel veel is, 500 euro bv; dan kan ik hem misschien overhalen om dat mee te brengen, maar ik zal maar even wachten en misschien daalt de prijs binnen dit en drie maanden nog een beetje.

              Comment


              • #8
                Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                - Het is ginds goedkoper, soms zelfs zoveel dat je er zonder problemen BTW, invoertaks EN boete mee kan dekken.
                - De kans dat je eruitgepikt wordt als je terugkomt is klein en je kan ook altijd beweren dat je het ding al bij had toen je vertrok.
                - De meeste US online sites (waar je NOG goedkoper kan kopen) leveren ook in Canada. Afhankelijk hoe lang je zoon ginds is, kan je dit ook overwegen. Meestal leveren ze binnen de week, als het in stock is.
                - Garantie geld normaal wereldwijd. Mijn eerste camera (Kodak) kwam uit de US en werkte na een tijdje niet bij levering. Ik heb hem gewoon mogen terugsturen en heb een andere gekregen (=garantie van leverancier). Ik heb hem ook ooit moeten laten repareren (buiten garantie) en Kodak Brussel heeft dit perfect afgehandeld.

                mvg
                Bert
                mvg
                Bert

                Comment


                • #9
                  Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Act
                  misschien daalt de prijs binnen dit en drie maanden nog een beetje.
                  Als de prijs hier daalt, daalt hij in Canada en de US ook...
                  mvg
                  Bert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                    Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb
                    - De kans dat je eruitgepikt wordt als je terugkomt is klein en je kan ook altijd beweren dat je het ding al bij had toen je vertrok.
                    Als je met (redelijke) nieuwe hardware (laptop, camera, etc) op vakantie vertrekt uit Belgie/Nederland, dan adviseert men om een copie aankoopbon mee te nemen. Word je er door de douane uitgepikt en kun je niet aantonen dat je het product al in je bezit had voor je vakantie (en dus in Belgie gekocht), dan ben je zondermeer de klos. Zeker als jij met een nieuwe digitale camera, zonder gebruikssporen en inclusief verpakking en handleidingen aan komt zetten op Zaventem. Denk niet dat ze er in trappen....

                    Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb
                    - Garantie geld normaal wereldwijd. Mijn eerste camera (Kodak) kwam uit de US en werkte na een tijdje niet bij levering. Ik heb hem gewoon mogen terugsturen en heb een andere gekregen (=garantie van leverancier). Ik heb hem ook ooit moeten laten repareren (buiten garantie) en Kodak Brussel heeft dit perfect afgehandeld.
                    Bij Canon en Nikon niet, deze werken met garantie-zones. USA valt niet in de Zone Europa .... Mooie service van Kodak...
                    Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                      Je hoort verschillende verhalen over wel of geen (goede) serviceverlening van Canon of Nikon, betreffende toestellen buiten Europa gekocht.
                      Wat voor mij de doorslag gaf om een toestel gewoon bij een Nederlandse fotozaak te kopen was dat daar een Nederlandstalige handleiding bijzat.

                      Het is meteen ook het duurste boekje wat ik ooit heb 'gekocht', maar ook het meest gelezen

                      met groet

                      Chris
                      NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                        Oorspronkelijk geplaatst door di Marco
                        Bij Canon en Nikon niet, deze werken met garantie-zones. USA valt niet in de Zone Europa ....
                        Om het nog makkelijker te maken: bij Canon hangt die garantie ook nog eens af van het gerief. Sommige cams en lenzen krijgen wel werledwijde garantie (logischerwijze de duurdere ) en andere dan weer niet...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                          Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                          Om het nog makkelijker te maken: bij Canon hangt die garantie ook nog eens af van het gerief. Sommige cams en lenzen krijgen wel werledwijde garantie (logischerwijze de duurdere ) en andere dan weer niet...
                          Gewoon een CPS-member worden, dan heb je helemaal nergens meer last van!!! Alleen een Powershot Pro 1 komt niet in aanmerking voor een CPS-mermbership .... da's nou jammer...
                          Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                            Oorspronkelijk geplaatst door di Marco
                            Gewoon een CPS-member worden, dan heb je helemaal nergens meer last van!!! Alleen een Powershot Pro 1 komt niet in aanmerking voor een CPS-mermbership .... da's nou jammer...
                            I know
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera's in Canada veel goedkoper?

                              Oorspronkelijk geplaatst door di Marco
                              Bij Canon en Nikon niet, deze werken met garantie-zones. USA valt niet in de Zone Europa .... Mooie service van Kodak...
                              Of ze nu met zones werken of niet doet er niet toe. Zelfs al heb je je toestel in Timboektoe, Singapore, Melbourne, Malu, New York, Fairbanks, Montreal, etc... gekocht MAG geen enkele rol spelen in de garantie. Er wordt vanuit de fabriek "fabrieksgarantie" gegeven op een artikel. Deze fabrieksgarantie (1 of 2 jaar) MOET men in alle landen, waar de fabrikant dealers heeft, naleven. De dealer MOET het toestel aannemen en laten herstellen onder de garantiebepalingen van de fabrikant indien de "breuk" in aanmerking komt natuurlijk.

                              Als de dealer of de invoerder dit weigert dan kan je de fabrikant, invoerder & dealer in gebreke laten stellen en een schadevergoeding eisen.

                              Maw: als je geen tam lammetje bent en je je mond durft open te doen tegen een dealer of invoerder die geen garantie wil geven gelden de internationale garantiebepalingen ook in ons land ongeacht de herkomst.

                              Blijven wel nog echter de invoertaksen over. Je kan het toestel ginds kopen en zelfs naar België versturen vanuit Canada met DHL, Fedex, UPS of gewone airmail. Je pakt het toestel dan in een grotere doos in en geeft als inhoud bvb iets zonder al te grote waarde op. De kans dat dit ongezien door de douane geraakt is iets groter dan wanneer je het toestel gewoon meeneemt.

                              Mvg,
                              *Nikon D300s + MB-D10 + SB-900 +18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX II + *Nikon D200 + SB-800 + 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX*

                              Comment

                              Working...
                              X