Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje met lange sluiter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje met lange sluiter

    Hey Forumleden,

    Ik zit met specifieke vraag en weet het niet goed?
    Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

    Even situatie schetsen.

    Lange straat waar tram en auto's door rijden, je neem lange sluiter in de nacht voor de licht stralen op te vangen.
    Maar... aan de overzijde zet je een persoon (al dan niet model) tegen de muur waar je flits moet op knallen om ze erop te belicht krijgen.

    Zowiso zou ik op 2 gordijn flitsen (off camera) voor te wachten op een voorbijrijdende tram of...
    maar hoe gebruik ik hier mijn lichtmeter?

    want ik ga sowiso mijn sluiter op vb 6 of 10 " seconden moeten gebruiken (als het niet langer is) op iso 100 (wil geen ruis maar kan wel iets optrekken met moderne camera's) en een diafragma zo klein mogelijk voor mooie sterren te krijgen van de straat verlichting en uiteraard mijn scherptediepte niet te verliezen.

    wat ben ik met mijn meterwaarden als de meter me zegt dat ik diafragma f11 moet nemen met iso 100 en sluiter van 1/125.
    Doordat het donker is en op statief werk zal alles er juist opstaan maar hoe weet ik de flash (met snoot) instelling.
    Is dat met de natte vinger blijven testen of is er een manier dit uit te meten..

  • #2
    Re: Vraagje met lange sluiter

    gebruik je een externe lichtmeter of die in je toestel? Indien je een externe gebruikt is het simpel. zet je model op zijn plaats meet flitslicht op haar. Pas de power aan totdat het matched met je diafragma. Gebruik je de lichtmeter in je toestel is het wat trail en error om de juiste flits instelling te achterhalen. iso400 moet redelijk ruis vrij zijn op eender welk toestel.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje met lange sluiter

      externe lichtmeter,
      als ik iso 400 en diafragma instel klopt je sluiter toch niet voor het gewenste effect ( de voorbijgaande lichtstraal van de lichten van de tram of auto)

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje met lange sluiter

        Ik ben enkel vertrouwd met mijn basic lichtmeter, dus kan zijn dat het anders is. Maar ik stel gewoon mijn iso in en en sluitertijd (heeft toch geen effect op flits) > meet flitslicht > geeft diafragma waarde. Indien nodig pas ik flits aan. iso 400 was trouwens maar een voorbeeld. geen idee hoe donker het daar juist is. Ik zou mijn sluitertijd ook niet te lang maken, vandaar.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje met lange sluiter

          tja das het moeilijke he... als je je light trails wil hebben van een voorbijgaande auto of tram heb je sluiter wel nodig. Dat is net "the tricky part".
          Moest er iemand zin hebben om hiermee mee te experimenteren

          let me know..

          Een dag niets opgestoken is een dag verloren hé en maak het me graag moeilijk.

          mvg bert


          ben van antwerpen/berchem

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje met lange sluiter

            die lighttrails kan je niet uitmeten, dat is gewoon een beetje inschatten hoelang die nodig hebben om door je frame te rijden. eventueel eerst eens op je timer kijken
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje met lange sluiter

              Heel de tijd dat je sluiter open staat, je speekt van 6 à 10 seconden, wordt uiteraard ook je model even lang belicht. Veel extra belichting zal dan niet zo nodig zijn, gewoon een flitser bij haar in de buurt opstellen en manueel instellen, experimenteren welke sterkte genoeg is. Gewoon met zo'n setje radio triggers.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje met lange sluiter

                wat je ook kan doen is 2 aparte foto's maken.
                1 foto met de lange sluitertijd en de andere met uw model belicht , die 2 foto's samenvoegen.
                op die manier heb je volledige controle over uw foto.

                groetjes,
                marc
                nikon D750 : nikon 24 - 120 f4 : nikon 85mm 1,8 : nikon 50mm 1,8 g : nikon 70 - 200 2,8
                Flitser nisin I40 : sirui statief

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje met lange sluiter

                  Ik zou niet op het tweede gordijn flitsen, maar op het eerste dan is het voor het model geen verrassing wanneer de foto van haar gemaakt wordt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje met lange sluiter

                    Gewoon meten op je model met een flits net zoals je een normaal foto zou maken.
                    Hieruit komt een diafragmawaarde en dan ga je de kracht van je flits bijsturen tot je een diafragmawaarde hebt die overeen komt met wat past bij je scene.
                    De sluitertijd zal niet zo relevant zijn omdat je toch in het (bijna) donker bezig bent.

                    Waar je wel voor moet opletten is ghosting. Als je een klein beetje restlicht hebt op je model (bv van een lantaarnpaal) dan zal ze meegenomen worden in de opname als ghost.
                    Daar is het idee van twee aparte opnames nog de beste optie dan.

                    Die lighttrails kan je niet meten met een lichtmeter. Dat is experimenteren tot het goed zit.

                    Comment

                    Working...
                    X