Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

    Nee toch niet en dat vind ik jammer.
    Van APS-C naar midden formaat (klik).
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

    Waar zou je full frame nodig hebben? Het is nu niet dat de huidige 24 mp sensor een gemis aan kwaliteit laat zien. Je verliest wat in DOF Tov full frame, maar daarvoor heb je vele f1.4 lenzen. En als je toch echt all the way will dan Heb je nu het midden formaat.
    Waarom dus full frame als je naar midden formaat kan 😉



    Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

      ik mis soms toch die ff dof. De mf is mooi maar veel te duur voor een niet pro als ik. Wel goed dat ze er in investeren, kan alleen maar betere tech voort brengen.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

        Als ze er ook nog een full-frame bij doen, dan moeten ze daarvoor ook nog een complete set lenzen ontwerpen, dat kan ook een reden zijn waarom ze niet meteen interesse hebben om nog een derde soort camera toe te voegen aan hun assortiment.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

          Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
          Waar zou je full frame nodig hebben? Het is nu niet dat de huidige 24 mp sensor een gemis aan kwaliteit laat zien. Je verliest wat in DOF Tov full frame, maar daarvoor heb je vele f1.4 lenzen.
          Zo denk ik er al jaren over. APS-C geeft mij een bepaald voordeel in omvang en gewicht, en ik fotografeer graag met groot diafragma. Kijk je naar zooms, dan ben ik ervan overtuigd dat een f/2.8 op APS-C met het extra licht beter presteert dan een f/4 op full frame. Full frame geeft mij soms te weinig scherptediepte, en dan moet je compenseren in iets hogere ISO, zodat het voordeel van de grotere sensor grotendeels teniet wordt gedaan. Omgekeerd is er winst te halen in omvang door naar micro 4/3 te gaan, maar daar loop ik tegen het probleem aan dat ik de scherptediepte niet altijd voldoende kan beperken.

          Al die sensorformaten hebben uiteindelijk hun plaats. Je kan erover debatteren en een voorkeur hebben, maar ik zie persoonlijk geen reden om het ene beter te vinden dan het andere. Wat ik wel vind: wie groot liefhebber is van groothoek, die kiest beter een zo groot mogelijke sensor. Een 35mm lens op medium formaat heeft een prachtige wijde beeldhoek en heeft veel minder last van de vervormingen die wij met onze "kleine sensoren" associeren met korte brandpunten. (Het is dan ook een 35mm...)
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Full frame geeft mij soms te weinig scherptediepte, en dan moet je compenseren in iets hogere ISO, zodat het voordeel van de grotere sensor grotendeels teniet wordt gedaan.
            Ben ik dit weekend tegenaan gelopen. Binnen, relatief weinig licht, geen statief en toch een grote scherptediepte nodig. Dikke miserie dus, geen andere oplossing dan de iso op te draaien. Waarschijnlijk was een compactje een betere keuze geweest.

            Comment


            • #7
              Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

              Met een compactje had je nooit een beter resultaat gehad.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                6400 iso, f/16 en 1/30 uit de losse hand of 80-100 mm is echt niet beter dan een compactje, zelfs met IS.

                Comment


                • #9
                  Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  6400 iso, f/16 en 1/30 uit de losse hand of 80-100 mm is echt niet beter dan een compactje, zelfs met IS.
                  Als je f/16 nodig had uit de losse hand, had je toch beter een statief meegebracht, of een paar flitsers op statiefjes.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Kijk je naar zooms, dan ben ik ervan overtuigd dat een f/2.8 op APS-C met het extra licht beter presteert dan een f/4 op full frame.
                    Hangt ervan af wat je onder presteren verstaat denk ik. FF biedt me altijd een pak meer dynamisch bereik en bredere, meer genuanceerde kleurweergave dan om het even welk aps-c alternatief.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Al die sensorformaten hebben uiteindelijk hun plaats. Je kan erover debatteren en een voorkeur hebben, maar ik zie persoonlijk geen reden om het ene beter te vinden dan het andere. Wat ik wel vind: wie groot liefhebber is van groothoek, die kiest beter een zo groot mogelijke sensor. Een 35mm lens op medium formaat heeft een prachtige wijde beeldhoek en heeft veel minder last van de vervormingen die wij met onze "kleine sensoren" associeren met korte brandpunten. (Het is dan ook een 35mm...)
                    Mee eens. FF vind ik schitterend en geniet ik eigenlijk het meeste van (zowel van ermee te werken als het resultaat doorgaans), maar ik heb ook aps-c en compact voor wanneer ik het wat kleiner wil houden dan de A7-II.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                      Zo denk ik er al jaren over. APS-C geeft mij een bepaald voordeel in omvang en gewicht, en ik fotografeer graag met groot diafragma. Kijk je naar zooms, dan ben ik ervan overtuigd dat een f/2.8 op APS-C met het extra licht beter presteert dan een f/4 op full frame. Full frame geeft mij soms te weinig scherptediepte, en dan moet je compenseren in iets hogere ISO, zodat het voordeel van de grotere sensor grotendeels teniet wordt gedaan.
                      Pieter zoals je in mijn handtekening kunt zien heb ik zowel een APS-C als een FF.
                      Je mag deze niet vergelijken met elkaar want een APS-C zal het nooit halen tegenover een FF met dezelfde lens op.
                      Net zoals een FF het nooit kan en zal halen van een midden formaat.

                      Het heeft meer dan een jaar geduurd vooraleer ik mijn X-T1 een beetje gewoon was en nu heb ik er onlangs een X-E2s bijgekocht en weer is het aanpassen.
                      Ik heb jaaaaren analoog gefotografeerd en doe het nog, awel een FF is het enige toestel waar ik sebiet mee overweg kon.
                      Daarvoor had ik een 350D en die heb nooit lang gehad en verkocht om een 5D te kunnen kopen.
                      De reden waarom ik achteraf toch nog een 350D en daarna een 40D en later een 50D heb gekocht was omdat ik op mijn 5D de meeste van mijn MF lenzen niet kon gebruiken.
                      En dat wrong weet je. FF lenzen op een crop, hummmmmm.
                      Dan heb ik mijn 50D verkocht omdat de Fuji X-T1 er was.
                      Eerst dacht ik dat dit een miskoop was maar deze keer heb ik echt op mijn tanden gebeten en doorgezet.
                      Nu dacht ik dat de X-E2s zowat hetzelfde ging zijn als mijn X-T1, jaja vergeet het. Maar ook nu ga ik het niet opgeven en doorzetten.
                      Maar echt hé, als de Sony A7 er toen al was geweest dan had ik die gekocht en geen enkele Fuji.

                      Waarom ik dan geen midden formaat koop?
                      Veel te duur he. Maar wees er zeker van dat de foto's nog beter zullen zijn dan een FF.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Pieter zoals je in mijn handtekening kunt zien heb ik zowel een APS-C als een FF.
                        Je mag deze niet vergelijken met elkaar want een APS-C zal het nooit halen tegenover een FF met dezelfde lens op.
                        Net zoals een FF het nooit kan en zal halen van een midden formaat.
                        Ik snap het wel hoor dat je om verschillende redenen een voorkeur hebt voor een full frame sensor, die het 'normale' formaat heeft waar al tientallen jaren perfect mee wordt gefotografeerd. Het belangrijkste, vind ik, is dat je daarin een beredeneerde keuze hebt gemaakt. Ik heb dat ook gedaan, maar dan ten voordele van APS-C.

                        Waar ik moeite mee heb, is dat er onder de digitale fotografen van vandaag - niet jij en ik maar mensen die er veel recenter in gerold zijn - een soort van axioma bestaat dat full frame het beste is en dat al die kleinere sensoren minderwaardig zijn. Ik ben daar niet van overtuigd, en de belangrijkste reden is dat ik het geheel als systeem bekijk, niet als een strijd tussen beeldsensors alleen. Want inderdaad, je kan vrij objectief stellen dat een sensor met evenveel lichtgevoelige cellen van een groter formaat bij gelijke omstandigheden voordeel haalt. Maar mijn punt is net dat de omstandigheden in de praktijk nooit gelijk zijn.

                        Ik verduidelijk mij aan de hand van een voorbeeld. Je zegt dat full frame het altijd haalt van APS-C met dezelfde lens. Wel, mijn tegenargument is dat die vergelijking fundamenteel fout is omdat diezelfde lens zich verschillend gedraagt naargelang van het sensorformaat. Ik maak nogal graag de vergelijking tussen mijn Fuji 56/1.2 en een 85/1.8 op full frame. Die gedragen zich namelijk zeer gelijkaardig als je ze elk op hun sensorformaat zet. Stel dat je met beide systemen bij benadering dezelfde foto maakt, en dat pakweg een Nikon D750 uitkomt bij 1/200s, f/4, ISO3200. Als ik dezelfde foto wil maken met mijn X-T1, kan ik bij 1/200s mijn diafragma openen tot f/2.8 en dus bij ISO1600 fotograferen. Zelfde sluitertijd, equivalent brandpunt en diafragma-opening... maar ik heb de foto een stop lager in ISO gemaakt. Bovendien heeft mijn autofocus een stop licht extra ter beschikking omdat mijn equivalente lens lichtsterker is.

                        Ik ben van mening dat in deze omstandigheden het eventuele voordeel dat de grotere sensor op papier haalt zich niet noodzakelijk vertaalt in een betere foto. In bepaalde extreme situaties zal de kleinere sensor het misschien eerder moeten opgeven, maar over hoeveel procent van je foto's spreken we dan? In mijn geval zullen dat er niet veel zijn. En voor die luttele procenten die ik misschien moet missen, kan ik een veel compactere rugzak dragen met behoorlijk wat minder gewicht aan glas.

                        Mijn standpunt is niet dat APS-C de beste keuze is. Ik denk gewoon dat teveel mensen - zelfs ervaren fotografen - aannemen dat ze per definitie betere beelden halen uit een full frame set. Dat er betere beelden uit *kunnen* komen, dat denk ik wel, maar niet door full frame met een f/4 zoom te kopen in plaats van een APS-C met een f/2.8 zoom. Want dat is de kortzichtige redenering die je vaak voorbij ziet komen: "ik neem een full frame body en een goedkopere 24-70/4.0 want ik kan toch hoger in de ISO gaan." Pertinent fout! Nou ja, dat is mijn mening maar...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Mijn standpunt is niet dat APS-C de beste keuze is. Ik denk gewoon dat teveel mensen - zelfs ervaren fotografen - aannemen dat ze per definitie betere beelden halen uit een full frame set. Dat er betere beelden uit *kunnen* komen, dat denk ik wel, maar niet door full frame met een f/4 zoom te kopen in plaats van een APS-C met een f/2.8 zoom. Want dat is de kortzichtige redenering die je vaak voorbij ziet komen: "ik neem een full frame body en een goedkopere 24-70/4.0 want ik kan toch hoger in de ISO gaan." Pertinent fout! Nou ja, dat is mijn mening maar...
                          Niet alleen Uw mening Pieter maar ook de mijne en ook de mening van DEZE zij het wat excentrieke persoon.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                            Waarom ik dan geen midden formaat koop?
                            Veel te duur he. Maar wees er zeker van dat de foto's nog beter zullen zijn dan een FF.
                            Kan je ook op geen enkel vlak vergelijken hé Luc, de eerste foto gemaakt met een digitale midden formaat
                            met bv. een Imacon of Leaf rug op bv. 6.400 iso zou ik nog wel eens willen zien, wat totaal geen probleem is met je Fuji X-T1.
                            Zo zie je maar dat alles zijn doel heeft.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Kan je ook op geen enkel vlak vergelijken hé Luc, de eerste foto gemaakt met een digitale midden formaat
                              met bv. een Imacon of Leaf rug op bv. 6.400 iso zou ik nog wel eens willen zien, wat totaal geen probleem is met je Fuji X-T1.
                              Zo zie je maar dat alles zijn doel heeft.
                              CFV-50C rug doet het nogtans veel beter dan eender welke fullframe. Het behoud van kleurinformatie en dynamisch bereik op hoge iso's maakt een CMOS mf sensor echt ongeloofelijk.
                              Het verschil tussen MF en FF is slechts even groot als het verschil tussen DX en FF. Tenzij we natturlijk spreken over een 645.

                              Comment

                              Working...
                              X