Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor jachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen voor jachtfotografie

    Ik ga binnen enkele weken vor de eerste oeer een reportage maken van een jacht op groot wild.
    Ik registreer de hele sfeer rondom het jachtgebeuren maar zal toch ook wel wat telefoto's van het wild maken.
    Met mijn 80-300 f 2.8 komt ik met tc 1.4 op maximaal 420 mm brandpuntafstand.
    Ik heb er echter absoluut geen idee van hoe ver de jagers van het wild verwijderd zijn.

    Heeft iemand er ervaring mee?

  • #2
    Re: Lenzen voor jachtfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
    Ik ga binnen enkele weken vor de eerste oeer een reportage maken van een jacht op groot wild.
    Ik registreer de hele sfeer rondom het jachtgebeuren maar zal toch ook wel wat telefoto's van het wild maken.
    Met mijn 80-300 f 2.8 komt ik met tc 1.4 op maximaal 420 mm brandpuntafstand.
    Ik heb er echter absoluut geen idee van hoe ver de jagers van het wild verwijderd zijn.

    Heeft iemand er ervaring mee?
    sfeer rond het jachtgebeuren..? .... onbegrijpelijk !

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen voor jachtfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
      Ik ga binnen enkele weken vor de eerste oeer een reportage maken van een jacht op groot wild.
      Ik registreer de hele sfeer rondom het jachtgebeuren maar zal toch ook wel wat telefoto's van het wild maken.
      Met mijn 80-300 f 2.8 komt ik met tc 1.4 op maximaal 420 mm brandpuntafstand.
      Ik heb er echter absoluut geen idee van hoe ver de jagers van het wild verwijderd zijn.

      Heeft iemand er ervaring mee?
      of is het misschien een reportage om het jachtgebeuren aan te kaarten ?
      Last edited by tav; 15 oktober 2016, 06:49.

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen voor jachtfotografie

        Hoi,
        Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
        sfeer rond het jachtgebeuren..? .... onbegrijpelijk !
        Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
        of is het misschien een reportage om het jachtgebeuren aan te kaarten ?
        De eerste tegenstander heeft zich reeds gemeld...
        Echter, daar heeft de topicstarter niets aan, hij/zij vraagt niet om een voor en tegenstanders topic.
        Ontopic nu.
        ik heb daar geen ervaring mee, ook niet met het jagen.
        ik denk dat u dat het gemakkelijkst aan een jager kan vragen, hoe ver hij/zij van het wild af zit.

        Voor de voor en tegenstanders: er bestaat ook reguleringsjacht...
        Dan wordt er voor gezorgt, dat er van één soort niet te veel komen.
        Denk aan de damherten in het Nederlands duingebied...

        Adrie

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen voor jachtfotografie

          ik weet dat bert staphani een langdurend project heeft over de jacht (the hunting project of zoiets). hij gebruikt enkel fuji. Daar kan je eens kijken. hij heeft ook wel blogposts waarin hij zijn werkwijze bespreekt. in Principe kan je elke lens gebruiken afhankelijk van het beeld dat je wil maken. Geen idee wat voor merk van camera je gebruikt maar indien nodig kan je van canon en nikon ook lenzen huren.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen voor jachtfotografie

            @unalom. Merci voor de nuttige link. Btw, ik werk met Olympus dus dat huren zal niet gaan.
            Voor de tegenstanders van een jachtpartij: trek eens wat op met enkele serieuze jagers, ga eens mee, en oordeel daarna. Dan weet je ten minste waarover je oordeelt.
            Al de rest is flauwe zever en stemmingmakerij.

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen voor jachtfotografie

              Ja ik dacht vroeger ook dat dit mooie beelden zou opleveren, en ben daarom ooit een dag met groot wild jagers opgetrokken.
              De jachtsfeer dat kan men inderdaad mooi in beeld brengen, maar van het in paniek wegrennende wild mooie beelden maken is niet eenvoudig.
              Hopelijk kunnen we binnenkort in de rubriek “fotoreeksen” de gemaakte foto’s mee beoordelen.

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen voor jachtfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
                sfeer rond het jachtgebeuren..? .... onbegrijpelijk !
                Eet je dieren?
                Zo ja, dan ben je gewoon hypokriet. Een koe bijvoorbeeld wordt bevrucht in een kooi dat in de industrie een "rapecage" wordt genoemd. Jong en moeder worden enkele dagen na geboorte gescheiden van elkaar, wat zorgt voor wetenschappelijk bewezen psychologische problemen bij deze dieren. Dan wordt de moeder haar hele leven leeggemolken totdat de melk afneemt, dan beland deze in je hamburger. Het kalf wordt gevoederd in een kooi waar het amper inpast en wordt afgemaakt met een pin door de kop wanneer het groot genoeg is voor kalfsgehakt.
                Een dier dat zijn hele leven vrij heeft kunnen leven in de natuur en dan door een ander dier wordt neergeschoten heeft het nog zo slecht niet hoor. Enkele secondes leed ten opzichte van geboorte tot dood leven in een hel is toch iets helemaal anders.

                Eet je geen dieren? Je wist al dat het over het doden van dieren ging nogvoor je op dit topic klikte...

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen voor jachtfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                  Eet je dieren?
                  Zo ja, dan ben je gewoon hypokriet. Een koe bijvoorbeeld wordt bevrucht in een kooi dat in de industrie een "rapecage" wordt genoemd. Jong en moeder worden enkele dagen na geboorte gescheiden van elkaar, wat zorgt voor wetenschappelijk bewezen psychologische problemen bij deze dieren. Dan wordt de moeder haar hele leven leeggemolken totdat de melk afneemt, dan beland deze in je hamburger. Het kalf wordt gevoederd in een kooi waar het amper inpast en wordt afgemaakt met een pin door de kop wanneer het groot genoeg is voor kalfsgehakt.
                  Een dier dat zijn hele leven vrij heeft kunnen leven in de natuur en dan door een ander dier wordt neergeschoten heeft het nog zo slecht niet hoor. Enkele secondes leed ten opzichte van geboorte tot dood leven in een hel is toch iets helemaal anders.

                  Eet je geen dieren? Je wist al dat het over het doden van dieren ging nogvoor je op dit topic klikte...
                  Ieder z'n mening daarover hé
                  Het zou pas echt interessant zijn mochten jagers op jagers jagen, volgens uw uitleg zou dat zo slecht nog niet zijn toch

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen voor jachtfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                    Een dier dat zijn hele leven vrij heeft kunnen leven in de natuur en dan .door een ander dier wordt neergeschoten heeft het nog zo slecht niet hoor. Enkele secondes leed ten opzichte van geboorte tot dood leven in een hel is toch iets helemaal anders.
                    Heel veel 'wild' wordt gekweekt en voor het begin van het jachtseizoen losgelaten. Het aanbod echt wild voldoet immers totaal niet aan de vraag. Dus helaas, heel zijn leven vrij in de natuur leven klopt niet echt vrees ik, toch niet voor het gevogelte en reeën. Vossen daarentegen wel. Het jagen dezer dagen is puur voor het vermaak, al kan dit soort van vermaak ook mij totaal niet smaken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen voor jachtfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Ieder z'n mening daarover hé
                      Het zou pas echt interessant zijn mochten jagers op jagers jagen, volgens uw uitleg zou dat zo slecht nog niet zijn toch

                      grts
                      Sieg
                      Mensen doen dat elke dag: van zolang de mensheid al bestaat proberen mensen andere mensen te doden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                      Heel veel 'wild' wordt gekweekt en voor het begin van het jachtseizoen losgelaten. Het aanbod echt wild voldoet immers totaal niet aan de vraag. Dus helaas, heel zijn leven vrij in de natuur leven klopt niet echt vrees ik, toch niet voor het gevogelte en reeën. Vossen daarentegen wel. Het jagen dezer dagen is puur voor het vermaak, al kan dit soort van vermaak ook mij totaal niet smaken.
                      Je eet toch ook dieren voor jouw vermaak? Het is niet dat mensen dieren nodig hebben om goed te leven...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen voor jachtfotografie

                        maar wat is nu een goede lens?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen voor jachtfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                          maar wat is nu een goede lens?
                          Dit is net zoals elke andere reportage. De reporter weet best zelf wat hij nodig heeft en kan dan misschien een vraag stellen omtrend welke lens een goede keuze is voor hetgeen hij zoekt. Als je gewoon zegt "ik wil de jacht fotograferen", dan heb je tientallen keuzes qua brandpuntsafstanden. De ene persoon zal constant een 200-500 gebruiken, een ander zal een ultrawide gebruiken, velen zullen een 24-70 en 70-200 combo gebruiken. Een andere misschien een 35mm en 85mm.
                          Allemaal gebruiken ze andere lenzen omdat ze een ander resultaat voor ogen hebben. Als je weinig ervaring hebt met mogelijke lenzen kan je wel zo goed mogelijk aan anderen proberen uit te leggen welk eindresultaat je voor ogen hebt. Dan zullen anderen jou kunnen duidelijk maken dat je voor de shots dat je zoekt best eens kijkt naar xxx lenzen.

                          Een beetje zoals mensen die een "reislens" zoeken waarmee ze van safari's tot de niagara falls willen fotograferen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzen voor jachtfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                            maar wat is nu een goede lens?
                            Als het echt is om de effectieve jacht vast te leggen en de "sfeer" er rond dan zou ik aanraden om een 24-70 en 70-200 lens mee te nemen.
                            En dat gebruiken op een FF toestel omdat je toch hoog in iso moet kunnen gaan
                            Met een echte grote télé kan je niks aanvangen op dat moment, misschien het dier vastleggen maar daar heeft de jacht in kwestie dan niks mee te maken.
                            Voor een reportage daaromtrent moet je toch de personen mee in beeld nemen (als ze dat al willen natuurlijk, want de meesten staan niet graag op een foto)

                            Zo was ik vorig jaar ergens aan een meertje met de grote télélens bezig foto's te maken van eendensoorten.
                            In het veld aan de overkant stopten opeens enkele bestelwagens en er stapten een pak volk uit met de honden erbij en de wapens uiteraard.
                            Na een kwartiertje stopte opeens een auto (Jeep) naast mij en er stapten 2 personen uit en kwamen mijn kant uit met redelijke pas.
                            Ze kwamen mij zeggen dat ik geen foto's mocht maken van hen en dat ze liever hadden dat ik zo snel mogelijk vertrok.
                            Ik zat langs de openbare weg, dus konden ze me niet wegsturen zei ik.
                            Toen zei die ene tegen me dat het toch gevaarlijk is om daar te blijven zitten, er zou zomaar iets fout kunnen gaan ....
                            Ik heb dan maar braaf mijn spulletjes gepakt en ben vertrokken, gewoon om geen miserie te hebben.

                            En zo heb ik nog meerdere verhalen hoor die ik al meegemaakt heb met jagers.
                            Zelfs nog erger dan bovenstaande.
                            Dus de jacht is niet echt m'n ding zeg maar, daarentegen ga ik ze ook niet in de weg zitten

                            Het zijn vooral de slechten die het verzieken voor de rest, en eigenlijk is dat bij alles zo

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzen voor jachtfotografie

                              Ik heb herinner me nu van een Magnum fotograaf uit de lage landen die met een full frame Leica werkte in combinatie met een 35 prime. Met de 35 prime kon hij van dichtbij de mensen fotograferen en zo een mooie reportage maken. Dus eventueel zou je een 35mm op een full frame of 24mm op een crop camera kunnen gebruiken als reportage lens voor de jacht. Uiteraard heb je wel toestemming van de jagers nodig, lijkt me sowieso al een strak plan bij een reportage.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X