Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 1 vogels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 1 vogels

    Weer wat zoekwerk gedaan, maar ik vind niet zoveel over deze combinatie, maar wat ik zie, ziet er zeer goed uit! (betreft vogelfotografie)

    Nikon 1 series J5 + FT1 + Tamron(of nikon) 70-200 F2.8 (ofwel vergelijkbaar met 190-540 f2.8)
    zelfde combinatie met 1.4 converter (266-756 f4)

    Ziet er zeer sterk uit, maar is de dof nog goed?
    een CX sensor kan natuurlijk ook minder ISO aan dan een DX of FX, maar je krijgt meer licht met F2.8 of f4, waardoor je natuurlijk ook minder hoog in je ISO gaat.
    Iemand ervaring?
    Bedankt !
    Last edited by Timothy91; 14 oktober 2016, 08:37.

  • #2
    Nikon 1 vogels

    Ik heb een 1 set. Vrij compleet. Ik gebruik de 1 voornamelijk met de adapter en de Nikkor 60mm micro. Dat maakt het een prachtig Makro set.

    Wat je zegt over meer licht op f2.8 ten opzicht van een grotere sensor houdt geen steek. Waar haal je dat?

    De brouwkwaliteit van het toestel is prima. De objectiefjes vind ik een pak minder.

    Hoe dan ook. Met de adapter en tele, zeker een winner voor vogeltjes volgens mij
    Last edited by IvoPhoto; 14 oktober 2016, 09:02.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 1 vogels

      Een nikon 1 al zeer geruime tijd in bezit ( 1J1). Ook zeer tevreden van resultaat en bouwkwaliteit. Gebruik het voor vanalles dat niet nauw steekt (oa in garage om met vuile pollen restauratie te documenteren, ligt in auto of m'n vrouw haar handtas). zeer goede scherpstelling, mooie kleuren in JPEG, handig.
      De 10 en 18.5 mm vind ik wel goede lensjes, maar daar ben je voor vogelfotografie wellicht niet veel mee.

      wat betreft uw vraag naar DOF, 't is te zien wat je bedoeld met goede dof ; maar uw scherptediepte is afhankelijk van uw diafragma en uw brandpuntsafstand, niet van uw sensor. Ik vermoed dat de kleine sensor voor u een voordeel zal zijn omdat je zo een mooie vergroting kunt bereiken met een lens die een groot maximaal diafragma heeft (2.8)
      (dus voldoende licht voor hogere sluitersnelheid), èn met een relatief grote scherptediepte ( kleinere brandpuntsafstand) zodat je meer kans hebt dat uw onderwerp volledig scherp is. ( en zonder al te dure lens)

      hopelijk heb je hier iets aan,
      groeten, Geert.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 1 vogels

        Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
        [snip]
        Ziet er zeer sterk uit, maar is de dof nog goed?
        een CX sensor kan natuurlijk ook minder ISO aan dan een DX of FX, maar je krijgt meer licht met F2.8 of f4, waardoor je natuurlijk ook minder hoog in je ISO gaat.
        Ik snap je vraag over de DOF niet goed. Die is afhankelijk van je sensorformaat, dus de crop factor moet je ook toepassen op de diafragmawaarde om de equivalente scherptediepte te kunnen inschatten.
        Voor wat lichtinval betreft, is de diafragmawaarde van toepassing zoals ze op de lens staat; dus f/2.8 of f/4 afhankelijk van of je de teleconverter gebruikt of niet. Je houdt de ISO dus vrij laag voor een equivalent brandpunt van meer dan 500mm.

        Wat ik me afvraag: kan de autofocus van een Nikon 1 dit soort fotografie aan? Vogels in vlucht zal toch niet simpel zijn, vermoed ik...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 1 vogels

          Ik heb mijn zinsbouw slecht gemaakt!
          even duidelijk maken:

          "maar is de dof nog goed?"
          Ik bedoel gewoon dat de dof prachtig is op een FX, kan ik ook prachtig dof verkrijgen met een CX, aangezien de scherptediepte anders is.
          Naar jullie antwoorden te zien, zal dit goed zitten!

          "een CX sensor kan natuurlijk ook minder ISO aan dan een DX of FX, maar je krijgt meer licht met F2.8 of f4, waardoor je natuurlijk ook minder hoog in je ISO gaat."

          een CX sensor kan natuurlijk ook minder ISO aan dan een DX of FX. MAAR doordat je met een F2.8 of F4 meer licht krijgt in vergelijking met een F5.6 of F8 (dus ik bedoelde in vergelijking met een lagere Fwaarde en niet ivm de sensor), zal je minder snel hoge ISO waarden gebruiken.

          hopelijk verduidelijkt dit alles wat .

          En goede vraag van Pieter G. "Wat ik me afvraag: kan de autofocus van een Nikon 1 dit soort fotografie aan? Vogels in vlucht zal toch niet simpel zijn, vermoed ik... "

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 1 vogels

            Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
            "maar is de dof nog goed?"
            Ik bedoel gewoon dat de dof prachtig is op een FX, kan ik ook prachtig dof verkrijgen met een CX, aangezien de scherptediepte anders is.
            Naar jullie antwoorden te zien, zal dit goed zitten!
            Met lange brandpunten en redelijk beeldvullende onderwerpen ga je met die kleinere sensor zeer behoorlijke resultaten krijgen.

            Ruwe schatting:
            - 500mm f/2.8 levert ongeveer de DOF van een f/8 full frame
            - 750mm f/4 levert ongeveer de DOF van een f/11 full frame

            Nogmaals, de beeldvulling - of noem het de 'vergrotingsfactor' - van je onderwerp is in grote mate bepalend voor de mate waarin de voor- en achtergrond vervaagt.
            Vergelijk de twee onderstaande voorbeelden -- beide 400mm f/7.1 op een APS-C sensor, maar de onderste is uiteraard met een kortere scherpstelafstand.



            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 1 vogels

              Bedankt voor de voorbeelden! Dat veegt de twijfel van de baan over de CX sensor.
              wat zouden jullie doen, betreft 'beste kwaliteit, beste scherpte'.
              deze voorgestelde combinatie? met teleconverter?
              of blijven bij DX sensor met nikon 200-500 f5.6? (niet denkend aan de prijzen, enkel kwaliteit).

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 1 vogels

                Een stilzittend vogeltje kan je met elk toestel en lens vastleggen.
                Tegenwoordig huren de meesten een betaalhutje om vogels te fotograferen, is lekker makkelijk, toekomen en klikken maar, dus daar heb je echt geen duur materiaal voor nodig.
                En zal je ook zeker met een Nikon1 en deftig lensje erop voldoende hebben.

                Trek je natuurlijk de vrije natuur in zonder lokmiddelen dan wordt het een ander verhaal en zal je toch moeten investeren in beter materiaal
                Het is maar waar je de lijn trekt i.v.m. vogelfotografie, of wat je verwachtingen zijn natuurlijk

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 1 vogels

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Trek je natuurlijk de vrije natuur in zonder lokmiddelen dan wordt het een ander verhaal en zal je toch moeten investeren in beter materiaal
                  Het is maar waar je de lijn trekt i.v.m. vogelfotografie, of wat je verwachtingen zijn natuurlijk
                  Inderdaad, dat was ook mijn idee.
                  Met mijn Fuji is een vogel in vlucht een kwestie van geluk qua omstandigheden, want de C-AF is veel te snel afgeleid. Mijn Nikon heeft daar weinig problemen mee.
                  Maar aangezien ik maar occasioneel met beestjes in de vrije natuur bezig ben, gebruik ik zooms die niet zo lichtsterk zijn en dus niet kunnen tippen aan een tele-prime. Voor dierenparken ben ik uiteraard wel goed uitgerust

                  Over een Nikon-1 in de vrije natuur heb ik sterk mijn twijfels. Niet om wille van het sensorformaat maar wel de AF en het glas. Fotokwaliteit op zich zal geen probleem zijn, maar al wat erbij komt om op het juiste moment op de juiste plaats scherp te stellen en af te drukken, dat is een ander paar mouwen. Maar een oordeel uitspreken, kan en mag ik niet, want ik heb het toestel nog nooit gebruikt.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 1 vogels

                    Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    of blijven bij DX sensor met nikon 200-500 f5.6? (niet denkend aan de prijzen, enkel kwaliteit).
                    Dat is wat ik nu heb, en daar kom ik een heel eind mee. Ik heb er ook al sport mee gefotografeerd.
                    Mijn Fuji is eveneens APS-C en dat is het sensorformaat waar ik een uitgesproken voorkeur voor heb. Een kleinere sensor zou ik persoonlijk niet overwegen. (Mijn RX100 dient voor andere dingen waarbij omvang de doorslag geeft.)
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 1 vogels

                      Ik lees in review online dat het mogelijk is vogels te volgen in de lucht. De AF werkt beter dan verwacht.
                      De review gaat over de V2. (https://photographylife.com/capturin...2-ft-1-adapter)
                      En momenteel is er al een V3 (18mp) en een J5 (20mp). Dus het kan enkel maar beter zijn.
                      Ook denk ik aan het feit dat je enkel het middelpunt van de 70-200 lens gebruikt, dus het scherpste gedeelte.
                      de Nikon 1 heeft ook de hoogste frames/second en weegt een stuk minder.
                      Ik had graag eens een vergelijking gezien tussen al dit materiaal!

                      (een sigma 150-600 met 2.0 converter op de nikon 1 = 3240mm! geen AF, maar ik zou het toch graag eens testen voor de fun!)

                      Comment

                      Working...
                      X