Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rubber zonnekap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rubber zonnekap

    Ziezo, ik heb mijn (bijgeleverde) tulp zonnekap (Tamron 28-200) vervangen door een rubber exemplaar, geen vignettering meer waarmee ik mij soms door liet verrassen , bij groothoek zet ik die naar gewoon achter ...
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Rubber zonnekap

    Goeie oplossing, maar als de meegeleverde zonnekap op dergelijke lens tot vignetting leidt, dan lijkt er mij toch iets vreemds aan de hand...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Rubber zonnekap

      ik weet niet of ik helemaal mee ben, maar dan doe je bij breedhoek in principe gewoon hetzelfde als je originele kap eraf zou halen? (want je functies vd kap (zon/beschermen lens) ben je dan toch kwijt). In beide gevallen dien je er toch zelf aan te denken om je niet te laten 'verrassen' zoals jij het noemt?

      Comment


      • #4
        Re: Rubber zonnekap

        Je moet er dan wel altijd aan denken om de rubber zonnekap achteruit te trekken als je breedhoekfoto's wil maken.
        Ik zou dat dan toch wel geregeld vergeten, zeker als het snel moet gaan...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Rubber zonnekap

          Ik moet zeggen dat ik de rubber zonnekap op mijn oude analoog best handig vond. Als ik terug een lens aanschaf die wijder is dan een 18mm, koop ik er een rubber zonnekap bij. 't Is bovendien sneller om ze even bij elkaar te duwen voor de breedhoek dan om de originele kap er af te halen.
          De meeste hebben ook 3 "standen" dacht ik : helemaal ingeklapt (= weg, om de lens op te bergen), een kleine rand (voor breedhoek), en helemaal uitgeklapt.
          Rozemarijn

          Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

          Comment


          • #6
            Re: Rubber zonnekap

            Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk bericht
            Als ik terug een lens aanschaf die wijder is dan een 18mm, koop ik er een rubber zonnekap bij. 't Is bovendien sneller om ze even bij elkaar te duwen voor de breedhoek dan om de originele kap er af te halen.
            De meeste hebben ook 3 "standen" dacht ik : helemaal ingeklapt (= weg, om de lens op te bergen), een kleine rand (voor breedhoek), en helemaal uitgeklapt.
            Ik snap niet wat er zo speciaal is aan een grote beeldhoek in combinatie met een zonnekap.
            De kap van de fabrikant is toch op maat gemaakt voor de lens? Die veroorzaakt geen vignetting... Sigma opzetringen voor filters even buiten beschouwing gelaten.

            Het voordeel van een rubber exemplaar is dat je ze kan "uitklappen" voor de langere brandpunten van je zoom, zodat je toch nog nut hebt van je zonnekap.
            Maar net als Bart zou ik constant vergeten de positie van de kap te veranderen tenzij het echt zichtbaar is in de zoeker.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Rubber zonnekap

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Ik snap niet wat er zo speciaal is aan een grote beeldhoek in combinatie met een zonnekap.
              De kap van de fabrikant is toch op maat gemaakt voor de lens? Die veroorzaakt geen vignetting...
              Vind ik ook, geen problemen met mijn 17-40mmL met bijgeleverde zonnekap.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Rubber zonnekap

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                Vind ik ook, geen problemen met mijn 17-40mmL met bijgeleverde zonnekap.
                Alleen is het formaat van die kap zo verdraaid onhandig
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Rubber zonnekap

                  Voordeel van een rubberen kap is wanneer je een krappe tas hebt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rubber zonnekap

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    Voordeel van een rubberen kap is wanneer je een krappe tas hebt.
                    Je kan de gewone toch omgekeerd opdraaien?



                    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rubber zonnekap

                      De eerste gen. sigma 12-24 had zo'n beschermkap die je idd. moest weghalen, of je kreeg vignettering op 11-15mm - Meestal is dat op breedhoeken waar de hoed vast op de lens zit - en er een soort bescherming over geplaatst wordt voor als je 'm in de tas stopt - om't frontelement toch wat te beschermen. Als je die bescherming laat zitten - kan je vignettering krijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rubber zonnekap

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk bericht
                        Ik moet zeggen dat ik de rubber zonnekap op mijn oude analoog best handig vond. Als ik terug een lens aanschaf die wijder is dan een 18mm, koop ik er een rubber zonnekap bij. 't Is bovendien sneller om ze even bij elkaar te duwen voor de breedhoek dan om de originele kap er af te halen.
                        De meeste hebben ook 3 "standen" dacht ik : helemaal ingeklapt (= weg, om de lens op te bergen), een kleine rand (voor breedhoek), en helemaal uitgeklapt.
                        Dat bedoel ik
                        Last edited by toerist; 20 oktober 2016, 17:01.
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rubber zonnekap

                          Ik kan jouw kleuren tekst bijna niet lezen.

                          Maar de rubberen kap kan in sommige gevallen misschien wel interessant zijn.
                          Bedankt voor de tip..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rubber zonnekap

                            Ook handig als je door glas moet fotograferen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rubber zonnekap

                              Een originele kap is gewoon voor die specifieke lens gemaakt, die moet er niet afgehaald worden
                              Dus snap niet wat het voordeel kan zijn van een andere (rubberen) zonnekap

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X