Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D700 - belichting verandert automatisch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D700 - belichting verandert automatisch

    ik open hier even een topic in de hoop dat andere D700-eigenaren (of van vergelijkbare Nikon-body's) me wat advies kunnen geven...

    Mijn vader heeft zich jaren terug een D700 met 24-70 2.8 gekocht. Uiteraard een knap toestel, zij het niet hij er (helaas) nauwelijks/niet mee weg kan, een echte digibeet is en van de meeste knopjes de functie niet kent, laat staan dat hij in de menu iets terugvindt. Fotograferen doet hij steeds op P... alle capaciteiten van de D700 zijn dus overkill in dit geval.
    (Ondertussen beseft hij dat ook en heeft hij me een tijdje terug gevraagd naar een ander toestel uit te kijken, aangezien hij met de D700 niet kan werken).


    Nu is hij woensdag voor 1 maand op reis vertrokken, en belde hij me gisteren dat al zijn foto's achtereenvolgend lichter worden, tot ze dusdanig overbelicht zijn dat er alleen nog maar witte foto's op staan. Als hij het toestel uitzet begint het opnieuw met een neutrale belichting, en herhaalt het zich.
    Hij vraagt aan mij wat er verkeerd is, maar ik ken het toestel nauwelijks, en als ik het toestel niet voor mij heb ga ik hem niet kunnen helpen vrees ik.

    Iemand die dit kan thuisbrengen, en een oplossing kan formuleren (liefst stap per stap doorheen de menu's)?


    Een paar weken terug heb ik zijn toestel 1 avond geleend, en toen heb ik al gezien dat alle foto's die op het kaartje stonden (min of meer van het voorbije anderhalf jaar) met bracketing-functie getrokken waren, waarbij tekens 3 foto's anders belicht waren (bv. neutraal, +1 stop, +2 stops, neutraal, +1 etc....). Ik heb dat toen uitgezet, maar nu kampt hij dus met bovenstaand probleem....

    Jullie hulp zal ten zeerste geapprecieerd worden!

  • #2
    Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

    Hij heeft dat allicht terug opgezet.
    [emoji16][emoji51][emoji16][emoji16]

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

      Inderdaad, hij heeft per ongeluk bracketing geactiveerd. Kijk even in de online handleiding. Als me niet vergis hoef je bij een D700 ook niet in het camera menu te gaan, maar is dat met de bedieningsknoppen gebeurd.

      Misschien is je vader meer gebaat met een systeemcamera met de klassieke layout van de analoge toestellen (draaiknoppen voor de instellingen) ?
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

        Misschien proberen om het toestel te resetten met de twee knoppen: links boven de knop 'qual' en rechts boven de knop +/- tegelijk indrukken voor meer dan 2 seconden, dan heb je min of meer terug de basisinstellingen terug, zonder in het menu te moeten zoeken. Ik zou het anders ook niet direct weten.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

          Het is mij ook wel eens overkomen dat ik per ongeluk de bracketing functie heb aangezet. Voor mij is het een overbodige functie: de verschillende belichtingstappen doe ik liever handmatig.
          Je kan deze functie eenvoudig weer uitzetten door de desbetreffende BKT knop in te drukken en draaien aan hoofdinstelschijf.
          Last edited by Eenbes; 9 oktober 2016, 17:11.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

            probleem lijkt opgelost te zijn na reset zoals voorgesteld door fddent, allen bedankt voor het meedenken!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              Inderdaad, hij heeft per ongeluk bracketing geactiveerd. Kijk even in de online handleiding. Als me niet vergis hoef je bij een D700 ook niet in het camera menu te gaan, maar is dat met de bedieningsknoppen gebeurd.

              Misschien is je vader meer gebaat met een systeemcamera met de klassieke layout van de analoge toestellen (draaiknoppen voor de instellingen) ?
              Ik had hem reeds een X-T1 geadviseerd (met de 18-55 zal het verschil in IQ volgens mij zeer beperkt zijn, zeker voor iemand die maar een fractie van de capaciteiten van het toestel gebruikt). Alleen ontbreekt een P-stand of auto-stand op een X-T1... mijn vader kent de basis van de fotografie nog wel, maar voor vakantiefoto's etc. wil hij gewoon zorgeloos kunnen fotograferen, zonder bij elke foto aan de instellingen te moeten zitten.

              Is een X-T10 volgens jullie een goede optie?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

                Oorspronkelijk geplaatst door R&B Bekijk bericht
                Ik had hem reeds een X-T1 geadviseerd (met de 18-55 zal het verschil in IQ volgens mij zeer beperkt zijn, zeker voor iemand die maar een fractie van de capaciteiten van het toestel gebruikt). Alleen ontbreekt een P-stand of auto-stand op een X-T1... mijn vader kent de basis van de fotografie nog wel, maar voor vakantiefoto's etc. wil hij gewoon zorgeloos kunnen fotograferen, zonder bij elke foto aan de instellingen te moeten zitten.

                Is een X-T10 volgens jullie een goede optie?
                Op de X-T1 bestaat de P-stand: sluiterkeuze op A zetten en diafragma op A zetten (en eventueel Auto ISO inschakelen).
                De X-T10 heeft daarenboven nog de Auto stand. In Auto selecteert de camera zo goed als alles zelf (de soort scene: portret, landschap, ... maar ook bv de auto focus mode) op basis van wat die denkt dat het zou moeten zijn. Met het instelwieltje kan je zelf kiezen uit verschillende scene-modes mocht de camera het mis hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

                  Oorspronkelijk geplaatst door R&B Bekijk bericht
                  maar voor vakantiefoto's etc. wil hij gewoon zorgeloos kunnen fotograferen, zonder bij elke foto aan de instellingen te moeten zitten.

                  Is een X-T10 volgens jullie een goede optie?
                  Kan met een D700 ook zonder te denken: camera op A en auto iso en de langste sluitertijd qp 1/70 oid en je kan drukken zonder na te denken en altijd goed belichte opnames.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    door de desbetreffende BKT knop in te drukken .
                    Kun je ook uitleggen waar die zit? Ik zit al uren naar mijn camera te staren maar geen BKT knop te vinden.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                      D700 heeft geen dedicated BKT knop.
                      Het is in de menu's te doen of een knop configureren en dan met een draaiwiel werken.
                      Wordt beschreven in deze video.
                      Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

                        Oorspronkelijk geplaatst door KoenD77 Bekijk bericht
                        https://www.youtube.com/watch?v=w16QrWfZ79E

                        D700 heeft geen dedicated BKT knop.
                        Het is in de menu's te doen of een knop configureren en dan met een draaiwiel werken.
                        Wordt beschreven in deze video.
                        U heeft gelijk: ik heb de D800 en daar zit BKT knop rechts bovenop de camera waardoor je makkelijker onbedoeld de BKT stand kan inschakelen. Ik wissel door de zoeker kijkend regelmatig van ISO en deze knop zit pal naast de BKT knop, dus een onbedoelde verwisseling van knop is dan niet uitgesloten wanneer je wat te haastig bent. Misschien dat deze knop daarom bij de D810 vervallen is.
                        Bij de D700 schakel je de BKT-functie dus via het menu in, maar dan vraag ik me af hoe je deze dan onbedoeld kan inschakelen.
                        Last edited by Eenbes; 12 oktober 2016, 00:39.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D700 - belichting verandert automatisch

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          U heeft gelijk: ik heb de D800 en daar zit BKT knop rechts bovenop de camera waardoor je makkelijker onbedoeld de BKT stand kan inschakelen. Ik wissel door de zoeker kijkend regelmatig van ISO en deze knop zit pal naast de BKT knop, dus een onbedoelde verwisseling van knop is dan niet uitgesloten wanneer je wat te haastig bent. Misschien dat deze knop daarom bij de D810 vervallen is.
                          Bij de D700 schakel je de BKT-functie dus via het menu in, maar dan vraag ik me af hoe je deze dan onbedoeld kan inschakelen.
                          Misschien is een (naar keuze programmeerbare) knop ingesteld voor BKT in combinatie met een draaiwiel.
                          Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                          Comment

                          Working...
                          X