Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Nikon lens voor Agility

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Nikon lens voor Agility

    Dag Beste Nikon gebruikers,

    Ik heb vrienden die aan Agility doen met hun honden en nu zou ik hen willen helpen met hun zoektocht naar een geschikte/betaalbare Nikon lens voor hun hobby/sport.

    Wat raden jullie aan of gebruiken jullie hiervoor?

    Zij hebben een Nikon D90 en daarbij een 18-300 mm lens.

    Over de lens zijn ze tevreden voor stilstaande beelden maar voor de bewegende actie foto's moet het beter kunnen.

    Ik dacht hen een Nikon prime 2.8 aan te bevelen maar die zijn uiteraard vrij duur en ik weet ook niet goed wat de beste brandpuntafstand is voor die sport vanaf de zijlijn.

    Alvast bedankt voor jullie hulp en meedenken

    Met vriendelijke groeten,

    Ronald
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: Welke Nikon lens voor Agility

    Ik ken iemand die daarvoor een 70-200 f2,8 gebruikt, en ik denk dat dat zeker geen verkeerde keuze is.
    Goedkoop is een 70-200 f2,8 niet, de Tamron zou naar het schijnt nog de beste verhouding prijs/beeldkwaliteit hebben, de Nikon en Canon versies zijn een stuk duurder, en de beeldkwaliteit van de gestabiliseerde Tamron 70-200 f2,8 zou heel erg dicht in de buurt komen van de Canon 70-200 f2,8 L IS II (en dat is een heel goede lens, met de Nikon heb ik geen ervaring, maar als de Tamron bijna even goed is als de Canon die ik zelf ook gebruik, dan wil dat toch al wat zeggen).
    Last edited by Black B@ndit; 9 oktober 2016, 09:07.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke Nikon lens voor Agility

      Prima lens die 70-200 2.8 (zowel de Tamron als de Nikon).

      Maar ik zou in dit specifiek geval aanraden om de D90 te vervangen door een D7200, op voorwaarde dat die agility wedstrijden of trainingen overdag in open lucht plaatsvinden.

      Die honden en hondjes bewegen snel, de D7200 biedt je meer snelheid, meer beelden per seconde. Heel waarschijnlijk ook snellere en betere af focus. Ik weet wel, je kan vooraf focussen op de hindernissen maar toch ... kleine hindernissen en kleine beestjes.

      Zo'n Tamron kost toch ook 1200 euro, de D7200 minder dan 1000.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Nikon lens voor Agility

        Ronald, zelf gebruik ik voor de Agility wedstrijden de 70-200 f2,8 L IS II
        Heel goede lens en je kan er zelfs zonder problemen een convertor tussen plaatsen
        Ik werk wel met Canon FF toestellen
        Heb ook wel een 7DII maar die komt nooit uit de kast
        Nikon zal uiteraard ook wel het alternatief hebben van deze Canon lens

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke Nikon lens voor Agility

          Beste forumvrienden,

          Al bedankt voor jullie tips

          Ik weet dat je met de Canon 70-200 mm F2.8 IS II in combinatie met bv. de Canon 7d II dit perfect kan doen want ik gebruik die combinatie zelf ook met of zonder extender.
          En als dat niet lukt gebruik ik mijn Sigma 120-300 mm F 2.8 met stabilisatie maar het probleem is dat ik totaal geen ervaring heb met alles wat Nikon aangaat en daarom de vraag aan de Nikon gebruikers stelde.

          Wat niet wil zeggen dat ik de Canon gebruikers hun hulp niet op prijs stel,hoor (bedankt Bart en Siegfried )


          Integendeel ! Van alle vragen die hier op het forum gesteld worden en de antwoorden die er op gegeven worden kan er altijd wel iemand iets bij leren,hé.

          Het is voor mijn vrienden vooral om de honden en de sportbeleving te doen dus ik weet niet of ze het belangrijk genoeg vinden om daar dan een andere camera voor te kopen of een grote som geld aan een dure lens te geven.

          Is er bijvoorbeeld bij Nikon niet zo een 'goedkope' prime lens als de Canon 50mm F 1.8 of de Canon 135mm F 2.0 maar dan met een langere brandpuntafstand die toch voor Agility kan dienen?

          Het probleem is natuurlijk dat als je het voor iemand anders vraagt je zelf niet kan beslissen anders zou ik het wel weten en werd het de 70-200 mm versie

          Nog andere tips dan hoor ik het graag en alvast bedankt

          Groetjes,

          Ronald
          Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

          https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

          Comment


          • #6
            Re: Welke Nikon lens voor Agility

            Ha, toevallig : https://www.youtube.com/watch?v=qWyi8BC-3vA " Camera Lens or Body: Which Should You Upgrade First ? ".

            Op minuut 3:20 maakt hij dezelfde conclusie als ik hoger voorstelde : in dit geval beter de body upgraden ipv. de lens (als dat de keuze is, beide is nl. nog beter).

            Sportfotografie van minuut 2:08.

            PS. ik zou een Canon 135 mm. 2.0 toch niet goedkoop noemen in deze context (gebruikers die geen geld willen investeren) Staat die lens niet rond de 1.000 euro in de winkels ?

            Comment


            • #7
              Re: Welke Nikon lens voor Agility

              De camerabody upgraden is ook een oplossing, want sinds de D90 zal de hoge iso van de meer recente camera's er ook wel een stuk beter uitzien, daardoor kan je met minder lichtsterke lenzen ook nog aanvaardbare foto's maken als er wat minder licht is.
              Maar als er dan nog minder licht is, dan kan je met een f2,8 lens toch nog betere resultaten krijgen als je die op een recentere camerabody gebruikt.
              Het beschikbare budget is daarbij meestal de beperkende factor (een professionele full-frame camera gecombineerd met lichtsterke lenzen geeft nog meer mogelijkheden, maar dan wordt het wel erg duur).

              Maar ook de kennis van de fotograaf is erg belangrijk om het beste uit het beschikbare "gereedschap" te kunnen halen.
              Een dure lens en een dure camera alleen is gewoonlijk niet voldoende om meteen goede actiefoto's te kunnen maken in minder goede omstandigheden.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke Nikon lens voor Agility

                Dag Empe,

                Ik zou voor mezelf ook niet voor een nieuwe lens gaan hoor maar voor een tweedehands, bv. voor deze 135mm F2



                Maar ik heb die destijds juist weg gedaan omdat de Canon 70-200 mm F2.8 IS II zo'n kei van een lens is en ik de 135mm daardoor niet meer gebruikte

                Nu ik weet niet of mijn vrienden zo graag foto's van hun honden in actie hebben dat ze daarvoor ook gelijk een andere camera zouden kopen.

                Voor ons zou dat de normaalste zaak zijn, maar wij gebruiken ons materiaal ook niet enkel voor één onderwerp,hé.

                Groetjes,

                Ronald
                Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Nikon lens voor Agility

                  Ik heb eens even Agility gedaan met de 70-200 f 4.0 en dat viel best mee
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Nikon lens voor Agility

                    Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht

                    Ik zou voor mezelf ook niet voor een nieuwe lens gaan hoor maar voor een tweedehands, bv. voor deze 135mm F2



                    Maar ik heb die destijds juist weg gedaan omdat de Canon 70-200 mm F2.8 IS II zo'n kei van een lens is en ik de 135mm daardoor niet meer gebruikte
                    Ik heb ook de 85mm f1,8 + 135mm f2 verkocht na aankoop van de 70-200 f2,8 L IS II, want nadat ik die gekocht had werden de 85 en 135mm niet meer gebruikt.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X