Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Straatfotografie] Volledig in beslag genomen door de moderne tijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] [Straatfotografie] Volledig in beslag genomen door de moderne tijd

    Met [Oordeel] omdat m'n camera er net naast zat met scherpstellen en dat op de locatie zelf niet echt zichtbaar werd op het schermpje van de camera (zoals ik wel vaker heb, de voorvertoning oogt vaak scherp terwijl de afbeelding dat later niet blijkt te zijn).

    EOS 6D
    100m f2

    1/1600ste
    f2.8
    ISO100



    Ik heb helaas op het moment geen toegang tot Photoshop waarmee ik de eerste foto heb omgezet, dus de update komt uit Aftershot Pro 2, dus de kleuren zullen ietsje anders zijn.
    Update met rechte fiets:
    Last edited by Alex_en_Iris; 9 oktober 2016, 13:56.

  • #2
    Re: [Straatfotografie] Volledig in beslag genomen door de moderne tijd

    Knappe scene - een uniek mooi licht had je hier
    ik zou de onderkant van de wielen evenwijdig aan het kader hebben gezet.
    Je had wel efkes tijd voor een paar shots denk ik - de jongedame was druk bezig
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: [Straatfotografie] Volledig in beslag genomen door de moderne tijd

      De reden waarom ik niet goed op f/2.8 durf te fotograferen met mijn 100mm-lens maar veiligheidshalve f/4.0 verkies, is die scherpte die er regelmatig naast blijkt te zitten (ook met een klein scherpstelpunt). Waarschijnlijk heeft mijn onvaste hand daar iets mee te maken, al heb ik wel beeldstabilisatie op mijn lens, maar zelfs met een stevige monopod lukt het mij tot mijn frustratie niet altijd om de scherpte steeds op die juiste plek te krijgen. Ik heb ooit eens een filmpje gezien op Youtube waar een professionele fotograaf uitlegt dat het de hoofdreden was voor hem om naar Fujifilm over te stappen. Dit ter zijde.

      Comment


      • #4
        Re: [Straatfotografie] Volledig in beslag genomen door de moderne tijd

        Het licht was zeker mooi ja. Een collega van mij zei al dat het net leek alsof het gesneeuwd had.
        De jongedame was inderdaad druk bezig, ze heeft er geen moment erg in gehad dat ze werd gefotografeerd.

        Eigenlijk twijfelde ik zelf al over het "rechtzetten" van de foto op de onderkant van de fiets, omdat het de achtergrond zichtbaar scheef uit liet komen en ook omdat de plek van waar ik de foto nam daar lichtjes omhoog loopt (het is de helling van een brug).

        @Leonide, ik weet waar de onscherpte vandaan komt, namelijk dat mijn lens eigenlijk gekalibreerd zou moeten worden op mijn 6D voor afstanden voorbij de 2 meter. Gelukkig is het probleem dit keer elke keer consequent aanwezig in plaats van op mijn 60D de ene keer wel en de andere keer niet. Het probleem is dat ik geen kalibratie-opstelling heb die betrouwbaar genoeg is, want op afstanden onder de 2 meter is de lens tot op f2 hartstikke nauwkeurig.
        Bovendien is dit een buitengewoon lastige omstandigheid om in te gaan scherpstellen op de automaat, ik deed het dan ook door met mijn hand de zon gedeeltelijk te blokkeren, omdat de camera er anders helemaal door in de war raakte. :P
        Bij deze brandpunten en deze diafragma's zou een instabiele hand trouwens weinig verschil maken, maar een stap voor of achteruit wel.

        Om nou over te stappen naar Fujifilm om zoiets dat mogelijk op te lossen was door de lens goed te kalibreren gaat me ook weer wat ver, ik ben heeeel erg blij met de spullen die ik nu heb.

        Comment

        Working...
        X