Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kalibratie fototoestel en lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kalibratie fototoestel en lens

    Hallo allemaal,

    Weet er iemand een goed adres in omgeving Brugge voor het kalibreren van fototoestel en lens???
    Ook enig idee hoelang dit proces zal duren???

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Kalibratie fototoestel en lens

    misschien dat iemand je gerichter kan helpen als we weten over welk toestel en welke lens het gaat.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Kalibratie fototoestel en lens

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      misschien dat iemand je gerichter kan helpen als we weten over welk toestel en welke lens het gaat.
      Canon 7D MkII met 100-400

      Comment


      • #4
        Re: Kalibratie fototoestel en lens

        Heeft een 7d geen micro adjust in.body. waar je zelf kan fijn stellen

        Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Kalibratie fototoestel en lens

          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
          Heeft een 7d geen micro adjust in.body. waar je zelf kan fijn stellen
          En waar kan ik dat vinden???

          Comment


          • #6
            Re: Kalibratie fototoestel en lens

            waarschijnlijk in de gebruiksaanwijzing, zelf heb ik dat voor mijn 5dmkIII nog niet uitgespit maar mogelijk vind je via google wel wat filmpjes die je kunnen helpen
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Kalibratie fototoestel en lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              waarschijnlijk in de gebruiksaanwijzing, zelf heb ik dat voor mijn 5dmkIII nog niet uitgespit maar mogelijk vind je via google wel wat filmpjes die je kunnen helpen
              Thanks voor de info

              Zou dit filmpje moeten zijn, aanpassingen gebeuren vanaf 6:20

              this video tutorial is to help those of you having focus issues with your DSLR camera's in this video I calibrate a 7d to a 70 - 200 2.8 lens this method can...

              Comment


              • #8
                Re: Kalibratie fototoestel en lens

                Het kalibreren van een toestel op een lens is niet zo simpel als ze het laten lijken hoor.
                Ik ben daar zelf toch wel enkele uurtjes mee bezig om dit echt in orde te krijgen.
                Sowieso zal je met de 100-400 een compromis moeten zoeken, dat is nu eenmaal zo met een zoomlens.
                Je moet dus op de grootste brandpuntafstand de afstelling doen, dus op 400mm
                De afstand tot je kalibratiekaart is ook geen natte vinger werk, hou daar allemaal rekening mee

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kalibratie fototoestel en lens

                  Ik heb heel goede ervaringen met Reikan FoCal
                  Doet wat het moet doen en veel beter / sneller dan als je dit "manueel" zou doen. Veel beter en nauwkeuriger ook dan allerhande schuine latjes e.d.
                  Voor alle duidelijkheid : ik krijg geen %-tje en heb geen aandelen ...
                  Master the craft, and the art will follow.
                  Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                  http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kalibratie fototoestel en lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                    Ik heb heel goede ervaringen met Reikan FoCal
                    Doet wat het moet doen en veel beter / sneller dan als je dit "manueel" zou doen. Veel beter en nauwkeuriger ook dan allerhande schuine latjes e.d.
                    Voor alle duidelijkheid : ik krijg geen %-tje en heb geen aandelen ...
                    Hoe werk die focal eigenlijk?
                    Geeft die, na de tests, dan de waarde dat je je camera moet instellen ?

                    Johan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kalibratie fototoestel en lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                      Ik heb heel goede ervaringen met Reikan FoCal
                      Doet wat het moet doen en veel beter / sneller dan als je dit "manueel" zou doen. Veel beter en nauwkeuriger ook dan allerhande schuine latjes e.d.
                      Voor alle duidelijkheid : ik krijg geen %-tje en heb geen aandelen ...
                      Heb je dit ook al gebruikt voor echte lange tele lenzen ?

                      Edit ; Volgens ik kan lezen wordt de camera aangesloten op de PC, dus lijkt me dan onmogelijk om grote télé's af te regelen ?? Of je moet een héle grote living hebben hé
                      Regelt deze zelf de microadjustment af ? Of moet je dat nog manueel doen ?

                      Ik lees ook dat die een regeling doet op iets wat je zelf hebt uitgeprint, dan zakt bij mij al de juistheid weg van zo een kalibratie

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 16 oktober 2016, 00:17.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kalibratie fototoestel en lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                        Hoe werk die focal eigenlijk?
                        Geeft die, na de tests, dan de waarde dat je je camera moet instellen ?

                        Johan
                        Hangt af van het toestel.
                        Bij mijn oude Canon 50D kon de software inderdaad volledig automatisch alle tests uitvoeren en gaf dan op het einde de ingestelde waarde. Bij mijn Canon 5DMkIII laat Canon niet meer toe dat externe software die fijninstelling kan aanpassen, en moet je dus zelf op aangeven van de software de fijnregeling in stapjes instellen waarna er telkens nieuwe metingen gebeuren tot de software de optimale instelling heeft gevonden; hier is het dus semi-automatisch. Op zich geen probleem, dan weet je wat doen tijdens de calibratie procedure .
                        Master the craft, and the art will follow.
                        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kalibratie fototoestel en lens

                          Mijn langste lens is een 100-400, en daar het ik het uiteraard op toegepast.
                          Voor grote télé's moet je inderdaad de tuin in en heb je dus een laptop nodig, of je moet ergens een groot lokaal kunnen gebruiken. Ik gebruikte wel steeds een afstand van 25x de brandpuntsafstand (het minimale), wat betekent dat je voor een 400mm + 1,4 teleconverter heb je op een FF 14m afstand moet kunnen houden.

                          Of het volledig automatisch dan wel semi-automatisch kan, hangt af van je toestel ... zie mijn antwoord op de vraag van Johan G.

                          Je regelt inderdaad af op iets dat je afdrukt, maar een afdruk met een inktjet of laserprinter à 600 dpi volstaat ruimschoots qua scherpte om daar een fijnregeling op toe te passen. Het is een soort zw/w blokkenpatroon met een aantal radiale lijnen en cirkels. Als je het zelf afdrukken niet vertrouwt kun je ook een afdruk van het testpatroon kopen via de website, maar dat lijkt me dus overbodig, zeker met de kwaliteit van de printers van tegenwoordig.
                          Wat ik wel heb gedaan is een afdruk gemaakt op zwaarder papier zodat het wel 100% vlak blijft. Voor de calibratie kleef ik het blad vast op een venster (strak opgespannen op de 4 hoeken), zo ben je 100% verticaal én vlak. Vervolgens opmeten hoe hoog het center van je patroon van de grond komt en vervolgens camera op statief en center van de lens t.h.v. de bajonet op dezelfde hoogte instellen. Ook horizontaal moet je onder een rechte hoek voor je patroon opgesteld staan, en dat doe ik door de voegen van mijn klinkers te volgen .
                          Tenslotte zit er in de software een verificatie van je opstelling t.a.v. je patroon, als je te schuin zou staan krijg je een foutboodschap.

                          De calibrate met software lijkt met alvast véél nauwkeuriger dan het visueel beoordelen van zo schuin opgestelde latjes, pas daar twijfel ik aan de juistheid. De software doet de analyse van de scherpte, laat je lens telkens out of focus draaien en dan terug scherpstellen, doet zo meerdere metingen tot het resultaat stabiel is, enz... Volgens mij doet geen kat dat met zoveel nauwkeurigheid a.d.h.v. die andere tools.
                          Ik had eerst ook zo'n SpyderLenscal, heb dat met veel geduld en nauwkeurig uitgevoerd, maar nadien bleek mijn resultaat met Focal toch juister te zijn. Als ik nu testopnames maak zit mijn AF 100% juist.

                          Terloops : met Focal kun je ook de nauwkeurigheid van de lens testen ... hoe afwijkend zijn opeenvolgende scherpstellingen t.o.v. elkaar, hoe scherp is mijn lens eigenlijk, e.d. Hier kon ik o.a. vaststelen dat mijn nieuwe 16-35 F4 L IS opmerkelijk beter en scherper is dan mijn "oude" 24-105 F4 L IS, geheel conform de tests die je op Internet kunt vinden. Zelfs vergelijking van jouw resultaten met deze van andere gebruikers is nu mogelijk ...

                          Kortom : calibratie van AF is echt wel de core-business van die mensen van Focal en ze weten duidelijk waarmee ze bezig zijn ...
                          Master the craft, and the art will follow.
                          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kalibratie fototoestel en lens

                            Bedankt Dominiek voor de zeer duidelijke en uitgebreide uitleg
                            Lijkt me wel heel interessant te zijn

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kalibratie fototoestel en lens

                              600mmX1,4X25 = 21,250m
                              Dat is een hele testafstand .
                              Misschien toch maar eens proberen.
                              Al ben ik best tevreden van mijn combinatie op 0 ingesteld.


                              Johan

                              Comment

                              Working...
                              X