Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Calibratie 5D2 en 70-200 F4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Calibratie 5D2 en 70-200 F4

    Ik ben bezig mijn lenzen aan het calibreren, en alle lenzen zijn ok, buiten mijn 70-200 F4.

    Volgende foto's zijn op -20 en +20 in microadjustement. Duidelijk dat de +20 zo moet zijn, maar ik vind dat wel heel erg veel frontfocus! En ik ben er niet uit of het nu wel volledig OK is...

    Is hier iets aan de te doen of het valt dit binnen "toleranties"...?



    Canon 5D2 en wat glas

  • #2
    Re: Calibratie 5D2 en 70-200 F4

    Een afwijking van + of - 20 is wel veel, maar als je ze daarmee nog juist krijgt is het nog niet nodig om ze te laten nazien.
    Als alle lenzen in dezelfde richting moeten gecorrigeerd worden op die camera (allemaal + of allemaal -), dan zal de correctie ook een stuk groter zijn als die lens er in diezelfde richting nog eens een fout bij doet.
    Het is dan mogelijk dat de lens zelf een correctie heeft die een stuk minder is dan die + of - 20, als je die dan laat nazien, dan moeten ze misschien maar een heel klein beetje corrigeren, en is het eindresultaat op die camera weer bijna hetzelfde.
    Doe de test niet op de minimale scherpstelafstand, want dat geeft bij sommige lenzen ook problemen, je moet er dus iets verder af blijven.

    Ik heb ooit een 1D MKIII gehad, dat was bij Canon een van de eerste camera's waarbij je de autofocus per lens kon corrigeren, elke lens die ik toen had moest ik zelf juist zetten, en de afwijkingen gingen bij de ene lens naar + en bij de andere naar - (en het waren soms vrij grote afwijkingen).
    Toen ik daarna een 5D MKII kocht kon ik er al die lenzen zonder correctie probleemloos op gebruiken, en een deel van die lenzen gebruik ik nu nog op de 1Dx, ook zonder correctie.
    Soms krijg je dus heel eigenaardige resultaten, het is dan ook niet altijd te voorspellen wat een bepaalde lens op jouw camera zal doen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Calibratie 5D2 en 70-200 F4

      Wel, de 16-35mm F2.8 II en de 50mm F1.4 doen het perfect zonder enige calibratie.
      De 70-200 vind ik daarom wel way off.. Maar is het onderste in orde zo denk je?
      Last edited by KazzZ; 8 oktober 2016, 15:43.
      Canon 5D2 en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Calibratie 5D2 en 70-200 F4

        Onderste ziet er goed uit

        Comment

        Working...
        X