Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

    Mijn cameratas met daarin mijn geliefde Pana GM5 met lensen is enkele maanden geleden gestolen. Ik heb nog een Oly 60mm macro en een Pana 45-150 en 14-45
    Momenteel gebruik ik een A7r (niet II). Top camera maar enkel voor manuele scherpstelling en aangezien ik graag licht reis niet ideaal (door de lensen).

    Mijn eerste idee was om een Panasonic GX80 te kopen met de 25mm f1.7 en 42,5 f1.7 (prachtige lensen, ik gebruikte nauwelijks iets anders) en eventueel de nieuwe Oly 12-100 f4 (of wachten op de Pan 12-60 f2.8/4) en later de EM1 II.

    Een interessante aanbieding in Engeland doet mij twijfelen: EM1 met 12-40 f2.8 aan 1,340 euro. Dezelfde combo in de US (waar ik in januari heenga) is $1.299

    Ik heb de EM1 nooit gebruikt, maar ik hoor er enkel goeds over (op de C=AF en het ingewikkelde menu na, beide geen top-prioriteit voor mij).

    Nu staat de EM1 II bij konijn aan 2000 euro en dat is mij te duur. Dus wil ik het omdraaien. De EM1 nu kopen en later de opvolger van de GX80 (of EM10) in de hoop dat de zoeker beterzal zijn (zoals de G8). Ik gebruik namelijk bijna altijd de zoeker en dat is nu net het zwakke punt van de GX80. Dat er 'kleintje' bijkomt is in ieder geval zeker.

    Ik weet dat de prijs van de EM1 II zal dalen en het is zelfs niet zeker of Konijn wel de juiste prijs aangeeft.

    Mijn vraag is simpel: wat denken jullie van deze redenering?

  • #2
    Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

    Denk niet dat de omd EM1 II 2000 euro gaat kosten. Die 2000 is om een plaatsje op de website vrij te houden.

    EM1 is best goed. Menu's zijn nu ook weer niet zo ingewikkeld. Denk kwestie van gewoonte denk ik. Panasonic is misschien beetje overzichtelijker.
    Zoeker gx8 is best wel goed. Imo beetje beter dan van de omd em1. De GX85 zoeker ken ik niet.

    Voordelen van olympus = de stabilisatie.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

      E-M1 met 12-40 2.8 aan 1340 euro is wel een zeer goede deal. En de E-M1 blijft een ongelooflijk goed toestel, ook al is het model 3 jaar oud.
      Ik vind het Olympus menu helemaal niet onoverzichtelijk, ik vind het beter dan het Pana menu. Het menu heeft natuurlijk wel eindeloos veel mogelijkheden maar eens je het kent is het zeer logisch. Bovendien kan je het super control panel gebruiken ( dat laat je onmiddelijk de belangrijkste settings aanpassen) en kan je ook nog alle knoppen configureren met elke setting die je wil, en dan heb je de rest van het menu nauwelijks nodig.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

        Heeft iemand van jullie ervaring met beide toestellen?
        Ik vraag mij o.a. af wat de verschillen zijn in AF, eye-focus en manual focus (focus peaking an magnification ).

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

          Hallo, alweer geen antwoord op je vraag; sorry.

          Als je gewoon was om de GM5 te gebruiken, dan kan de zoeker van eender andere m43 toch niet tegen vallen ?
          Heb zelf de GM5 en een olympus omd10, content van beide; maar de zoeker van de olympus ( de simpele om10) is véél comfortabeler dan van de GM5.

          Ingewikkelde menu van olympus is relatief : klopt wel ; maar als je er eens een studie van maakt, met afgeprinte gebruiksaanwijzing als een cursus, dan kun je de olympus
          zeer goed naar je hand zetten.

          hopelijk ben je hier iets mee, Geert.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

            Dank je, Geert

            De zoeker van de M5 was (net) goed genoeg om te kadreren, maar niet goed genoeg om de focus te controleren en dus ook niet om manueel scherp te stellen.
            De menus zijn niet beslissend voor mijn keuze hoor, net zoals de C-AF dat niet is.

            Voorlopig gaat mijn keuze naar de EM1-12/40 combo (en dan later de opvolger van de GX80), maar ik ga even wachten op reviews en de prijs van de EM-1 II. Die 2000 euro op Konijn lijkt me niet realistisch vergeleken met bv de prijs van de Sony A6500 en de Fuji X-T2.

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

              Ik heb net gelezen ( voor wat het waard is) dat de E-M1 mark II ongeveer 2 a 300 euro boven de introdctieprijs van de E-M1 zou liggen, dus dat zou ongeveer 1600 a 1700 euro zijn.
              Natuurlijk moet je dan de 12-40 kopen aan +- 1000 Euros. Dat is heel wat anders dan de huidoge combi aanbieding waarvan hogerop sprake.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

                De focus snelheid vergeleken:

                Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                Olympus OM-D E-M1 vs E-M5 - focusing speed, shutter lagFull review at http://dmitry-novak.livejournal.com/





                De Panasonic komt hier als winnaar uit, maar beide toestellen zijn supersnel...

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Denk niet dat de omd EM1 II 2000 euro gaat kosten. Die 2000 is om een plaatsje op de website vrij te houden.

                  EM1 is best goed
                  Ondertussen zijn er prijzen uitgelekt.
                  Prijzen omzetten heeft misschien niet zoveel zin.. maar de EM1 II zou ruim zo'n 60% duurder zijn dan de lanceerprijs van de EM1 MKI.
                  Dat zou dan neerkomen op meer dan 2200 euro. Slik!
                  Vraag is natuurlijk "hoe goed dat MKII zal zijn" .. wat dan ook zal bepalen of dit de hoge prijs rechtvaardigd.
                  Ben benieuwd.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

                    1999 euro bij CameraNu met tot 1 december 150 euro korting bij het plaatsen van een pre-order. Wat minder dus dan de gevreesde 2200 euro, maar toch slik!

                    http://www.cameranu.nl/nl/p1172415/o...ympusEM1markII
                    Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                    Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                      1999 euro bij CameraNu met tot 1 december 150 euro korting bij het plaatsen van een pre-order. Wat minder dus dan de gevreesde 2200 euro, maar toch slik!

                      http://www.cameranu.nl/nl/p1172415/o...ympusEM1markII
                      Ook KameraExpress zo'n 2000 euro.
                      Idd ruim onder de 2200 euro.
                      Interessant is .. De EM1 II met 12-40 2.8 voor 2599.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje aan Panansonx GX80 en Olympus EM1 gebruikers

                        1500 meer tegenover een tweedehands M1?
                        Ik zou niet lang nadenken als ik geen filmer was.
                        Voor het rest bedrag nog wat lensjes erbij

                        Comment

                        Working...
                        X