Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsporen nemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsporen nemen

    Beste,

    Ik heb een nikon 7200 eergisteren heb ik s nachts geprobeerd op de sterren te fotograferen en dat lukte al heel goed voor de eerste keer. maar kon beter
    F22 ISO 100 sluiter 10min op bulb. op manueel wel te verstaan
    Nu had ik al wat streepjes die kort waren een stuk of drie.

    Nu gisteren wilde ik het terug doen maar de bulbfuntie verlengen tot 1 uur maar toen achter 30 minuten sloot hij zichzelf ik gebruik afstandbediening op mijn smartphone van nikon.
    Hoe kom dit of kan ik dat ergen anders nog aanpassen?

    Ik heb dan nog eens geprobeerd en na enige tijd kwam er op de display error ???? is het te koud mss voor zulke dingen te doen of wat kan ik hier aan doen ?
    Ook de witbalans kan beter ik heb die op AWB gezet.

    groeten Broere

  • #2
    Re: lichtsporen nemen

    Het is heel goed mogelijk dat 30min de maximale duur is van een bulb mode exposure.
    Ik doe zulke dingen zelf niet, maar ik geloof dat ik dat al wel eens gelezen heb. Misschien is er ook een manier om dat te omzeilen...?

    Temperatuur is geen probleem. Eigenlijk is een beetje kou eerder een voordeel omdat de sensor dan minder snel opwarmt en dus minder ruis produceert.
    Als je bij een tweede poging een foutmelding krijgt, is dat misschien het gevolg van inwendig te hoog oplopende temperatuur.

    Ik vraag mij trouwens af waarom je maar korte lichtstrepen te zien krijgt. Niet dat ik onderlegd ben in dat soort dingen, maar ik zou verwachten dat je na 30min toch al redelijk wat beweging hebt vastgelegd. Krijg je eigenlijk wel genoeg licht binnen? Want meestal lees je dat men voor opnamen van de sterrenhemel al snel naar f/4 of zelfs wijder gaat, maar jij hebt er blijkbaar voor gekozen om het diafragma heel ver dicht te draaien.

    Het zijn maar een paar ideetjes van mij. Misschien heb je er iets aan. Er zitten hier ongetwijfeld mensen met eigen ervaring...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: lichtsporen nemen

      Volgens mij moet je dan een externe voeding gebruiken, bij mijn D70 stond het handleiding(dacht ik)aar gewoon even opzoeken in je handleiding. Misschien heb je ook wel een bedrade ab daarvoor nodig, maar dat weet ik niet.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: lichtsporen nemen

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Het is heel goed mogelijk dat 30min de maximale duur is van een bulb mode exposure.
        Ik doe zulke dingen zelf niet, maar ik geloof dat ik dat al wel eens gelezen heb. Misschien is er ook een manier om dat te omzeilen...?

        Temperatuur is geen probleem. Eigenlijk is een beetje kou eerder een voordeel omdat de sensor dan minder snel opwarmt en dus minder ruis produceert.
        Als je bij een tweede poging een foutmelding krijgt, is dat misschien het gevolg van inwendig te hoog oplopende temperatuur.

        Ik vraag mij trouwens af waarom je maar korte lichtstrepen te zien krijgt. Niet dat ik onderlegd ben in dat soort dingen, maar ik zou verwachten dat je na 30min toch al redelijk wat beweging hebt vastgelegd. Krijg je eigenlijk wel genoeg licht binnen? Want meestal lees je dat men voor opnamen van de sterrenhemel al snel naar f/4 of zelfs wijder gaat, maar jij hebt er blijkbaar voor gekozen om het diafragma heel ver dicht te draaien.

        Het zijn maar een paar ideetjes van mij. Misschien heb je er iets aan. Er zitten hier ongetwijfeld mensen met eigen ervaring...
        Peter ik heb maar korte sporen met 10 minuten bulb,
        waarom ik F22 neem is eigenlijk dan kan ik die langer laten opstaan of ben ik mis ? ik ben een beginner e :-) je ziet dat wel maar oefenen baart kunst e :-).

        Comment


        • #5
          Re: lichtsporen nemen

          Hjanssen ik heb 2 batterijen op het toestel en met bedaarde afstandbediening zou ook goed kunnen ik zoek het verder ook nog op.
          thx

          Comment


          • #6
            Re: lichtsporen nemen

            Kijk hier eens

            Some people have been asking for tips on how to do star trails. There seems to be a few misconceptions and a few different methods. Here's a tutorial on
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: lichtsporen nemen

              Thx Heylo zal deze avond eens proberen als de sterren uit zitten natuurlijk :-)

              Comment


              • #8
                Re: lichtsporen nemen

                Vind ik persoonlijk allemaal niet zo speciaal hoor, elk zijn gedacht hé.
                Deze, 296 minuten met nikon d810a en de skywatcher esprit 150 ed refractor gemaakt vind ik super.
                The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

                Comment


                • #9
                  Re: lichtsporen nemen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Vind ik persoonlijk allemaal niet zo speciaal hoor, elk zijn gedacht hé.
                  Deze, 296 minuten met nikon d810a en de skywatcher esprit 150 ed refractor gemaakt vind ik super.
                  https://www.flickr.com/photos/770077...32752/sizes/o/
                  Dien mij bij G. Demeyere aan te sluiten. Maakte speels uit het raam enige geslaagde sterren hemels met een X-E2 27mm, ISO 1250, f/2.8 en 8 sec.,.. op een sterren formatie richten en het knopje induwen,.. dat was het. Verrassing is wel dat de sensor méér sterren registreert dan het oog zien kan.
                  Een eenvoudige, juist belichte foto maken overdag blijkt moeilijker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtsporen nemen

                    Voor startrails moet je verschillende foto's maken en dan combineren in PS of een daarvoor gemaakt programma die je gratis kan downloaden.

                    Begin bij een donkere locatie zonder straatverlichting. Het heeft geen zin om 30min te belichten. Een belichting tot max 30sec en dan zoveel mogelijk foto's achter mekaar nemen met zo min mogelijk tijd er tussenin, anders krijg je geen mooie strepen.

                    Deze is een serie van ongeveer 3u aan totale belichting (540 foto's totaal), sluitertijd 20sec ISO400 F5.6
                    Startrails
                    Last edited by alex606; 6 oktober 2016, 13:26.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtsporen nemen

                      Ik heb Nikon startrail foto's gezien van 8uur, op Spitsbergen, in het Nikon Pro magazine, ze hadden dan ook nog de lamp in de ten even aangedaan. Pracht foto's. Niet gestacked, maar de koeling was daar natuurlijk ook wel goed.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtsporen nemen

                        Geert, ASA400... Onze topic starter wil wel star trails maken, dus het gaat om lange belichtingstijd en correcte belichting met een stilstaande camera.
                        Als 30min belichting met groter diafragma niet volstaat, is time lapse misschien een optie. Dat staat beschreven in de link van Heylo, als ik het goed gezien heb.
                        Wat hjanssen zegt over externe voeding, lijkt mij ook aannemelijk. Ik zal mijn eigen D7200 handleiding eens zoeken... *kuch*

                        Ik ben het er uiteraard mee eens dat de meeste opnames van een sterrenhemel niet zo spectaculair zijn. Weliswaar met uitzonderingen zoals het voorbeeld dat Geert postte, of dit soort dingen: http://www.mikkolagerstedt.com/
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtsporen nemen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Geert, ASA400... Onze topic starter wil wel star trails maken, dus het gaat om lange belichtingstijd en correcte belichting met een stilstaande camera.
                          Ja Pieter, weet ik, het was even mijn gedacht over dat soort foto's.
                          Maar als je dat perfect wil doen, zitten we hier niet in België niet zo goed voor dat soort fotografie denk ik,
                          en veel van die astro fotografen gebruiken een type a toestel of passen dat zelf aan met een speciaal filter voor de ccd en dat soort dingen.
                          Antoon Maeseele uit Gits is een ex collega van bij Philips en heeft daarvoor zelfs een camera gemaakt met gekoelde ccd http://users.skynet.be/neworion/index.html
                          Zelf heb ik in de tijd die mannen van de sterrenwacht Ieper http://www.astrolab.be/ geholpen bij het ontwerp van hun vacuumklok om zelf hun spiegels op te dampen.

                          Time lapse gebruiken zou hier voor TS inderdaad een oplossing kunnen bieden en bovendien komt de sensor minder warm wat ruis gaat reduceren
                          gemakkelijk is daarvoor een Nikon MC-DC2 afstandsbediening met timer gebruiken, daar kan je dat vooraf gemakkelijk automatisch instellen, ofwel een namaak ding,
                          kost niet zoveel http://www.fotophil.eu/shoot-mc-dc2-...dlkaAi6j8P8HAQ

                          Comment


                          • #14
                            Re: lichtsporen nemen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Time lapse gebruiken zou hier voor TS inderdaad een oplossing kunnen bieden en bovendien komt de sensor minder warm wat ruis gaat reduceren
                            gemakkelijk is daarvoor een Nikon MC-DC2 afstandsbediening met timer gebruiken, daar kan je dat vooraf gemakkelijk automatisch instellen, ofwel een namaak ding,
                            Dat zit toch gewoon in deze camera, of niet?
                            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lichtsporen nemen

                              Geert, Pieter.
                              De huidige sterrenkunde is helemaal niet meer de sterrenkunde van vroeger hoor. Het digitale tijdperk heeft daar enorm veel voordelen aan bijgebracht.
                              Toen ik als 14-jarige bij nonkel Bob de Vlaamse vereniging voor sterrenkunde voor jeugdigen promote, hielp opstarten was er weinig voor handen en maakten we alles zelf. Naast de telescoop (lees spiegel slijpen, tunen en zelf verzilveren of laten veralumniseren) moest je al een krak zijn om de sturing te maken (tandwielen, gewone motoren want de stappenmotor zat nog in de wieg) ...
                              Fotografie gebeurde analoog en spitsvondigen hadden ontdekt dat je door een film af te koelen, je een gevoeliger film kreeg. Daar heb ik dan ook mijn eerste analoge ondergekoeld fototoestel gemaakt waarbij er niets mechanisch was, enkele een donkere doos, waar op de achterwand de film werd bevestigd en daartegen een rug waar we CO2-ijs in deden om de film koel te houden. De film hadden we dan al een dag in de diepvries gestoken ...
                              Nu gaat het allemaal veel eenvoudige.
                              1) Er wordt volop gestacked. Dit zowel om puntsterrenfoto's te maken of om booglijnsterrenfoto's te maken. Het grote voordeel is dat je veel foto's maakt met een korte belichtingstijd en een lage ISO. Nagenoeg geen ruis. Bij de puntstacking worden alle beelden bij elkaar opgeteld wat inhoudt dat je een eindfoto hebt waarvan je denkt dat die uren is belicht geweest. Bij dat stacken is het eveneens zo dat de hudige software lichte verschuivingen verrekent. Dit betekent dat je nagenoeg geen statief nodig hebt met een volgeenheid. De verschuiving wordt immers kleiner bij meer foto's die elkaar snel volgen.
                              Nu dit uitleggen en beschrijven is niet eenvoudig, de verwerking wel.
                              2) Meer nog, gezien we bij sterrenkunde met puntobjecten werkt, is er zelf software beschikbaar die onscherpe foto's toch kunnen herleiden naar puntscherpe foto's. Natuurlijk zijn er limieten.
                              De digitale vooruitgang heeft veel mogelijk gemaakt. De bijhorende software laat bliksemsnelle berekeningen toe waarbij de beeldcontent niet meer fix staat op een plaats.
                              Indien interesse wil ik wel eens een opsomming geven van alle beschikbare software en hun toepassing.
                              3) Mome,teel is het ook zo dat we niet meer hoeven te werken met een zenitale opstelling. Een gewone opstelling en bijhorende hardware en software laat ons toe toch de hemelbeweging te hebben met de Noordpoolster als centrum. Positioneren kan door het uitlijnen van 3 willekeurige sterren ...
                              Dus, er zijn verschillende benaderingsmethodes in de sterrenkunde die allemaal hetzelfde resultaat geven, maar de ene met meer of minder ruis, de ene met meer basisfoto's dan de andere en met meer of minder geduld.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X