Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Router en bbox3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Router en bbox3

    Ik heb een slechte wifi-verbinding van de bbox3 en zou graag een third-party router willen inschakelen om het wifi signaal door te sturen. (Momenteel heb ik hier een dlink-router dir 860-l ter beschikking)

    Weet iemand waar ik een duidelijke gebruiksaanwijzing (stappenplan) kan vinden om dit te realiseren, want ik vind door het bos de bomen niet meer ?

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Vriendelijke groeten

    Peter

  • #2
    Re: Router en bbox3

    Ik gebruik al jaaaren een TP-link wifi router als WAP, op de bbox2/3 met de bbox wifi uitgeschakeld .. Ik stel de router in als een gewone client van de bbox maar geef 'm een eigen dummy intern subdomein zonder dhcp. Op die manier blijft de bbox de lakens uitdelen maar WiFi komt van het WAP ...

    Comment


    • #3
      Re: Router en bbox3

      Zelfde setup hier. Bbox3 met uitgeschakelde wifi, een TP-Link C9 als accesspoint, dhcp op de TP-Link uitgeschakeld en een kabel van de bbox3 naar een ethernet poort van de TP-Link (niet de "internet" poort). Zelf heb ik de wifi router een vast ip adres gegeven zodat hij gemakkelijk te bereiken is vanuit de pc.

      Google eens op het merk/model van je wifi router "as wifi access point". Het hangt een beetje af van model tot model, maar meestal vind je wel een handleiding hoe dat te doen.

      Comment


      • #4
        Re: Router en bbox3

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Zelfde setup hier. Bbox3 met uitgeschakelde wifi, een TP-Link C9 als accesspoint, dhcp op de TP-Link uitgeschakeld en een kabel van de bbox3 naar een ethernet poort van de TP-Link (niet de "internet" poort). Zelf heb ik de wifi router een vast ip adres gegeven zodat hij gemakkelijk te bereiken is vanuit de pc.
        .
        exact ! je hebt mooi aangevuld wat ik vergeten te vermelden was .. identiek dezelfde config hier !

        Comment


        • #5
          Re: Router en bbox3

          Bedankt spanik en regulus. Ik probeer het uit.


          Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Router en bbox3

            En koop een goede router.
            Met de goedkope modellen van 50€ ga je niet veel winst boeken.
            Kijk maar eens in de prijsklasse rond de 150€ en met minstens 3 antennes.
            Hier heel tevreden over de Linksys EA6900

            Comment


            • #7
              Re: Router en bbox3

              Eigenlijk is de beste manier om voor de zone waar die Bbox 3 wel werkt, gewoon die te blijven gebruiken (bij ons staat het ding in de living...) en voor de plaats waar het niet (of minder goed) meer werkt gebruik te maken van een access point (dat je dus bedraad aansluit). Met de hierboven aangegeven uitleg is dat trouwens wat je dan doet : de BBox3 blijft router spelen, en je toegevoegde "router" doet enkel dienst als draadloze switch.
              Een router kan je dus als access point gebruiken : als je al een router hebt liggen kan je die gewoon gebruiken.

              Hier gebeurt het op die manier : de Bbox 3 voor de benedenverdieping en buiten, een TP-link reisroutertje van 20 euro voor boven... Werkt perfect. Een belangrijke tip is dus je Wifi-router te plaatsen zo dicht mogelijk waar je het meest Wifi gebruikt...

              Dure routers hebben voor bepaalde toepassingen hun voordelen, maar voor gewoon thuisgebruik zijn ze gewoon overkill.

              Nog 1 tip : vermijd devolo's en wifi-repeaters : het eerste is niet stabiel, het 2e vertraagt je Wifi met 50%...
              Daarnaast hoeft het probleem niet aan de router te liggen : als er nogal wat Wifi-signalen zijn, is het heel belangrijk om het juiste kanaal te kiezen. Eventueel de 5Ghz band gebruiken (dat kan met een Bbox3) : daar heb je meer kanalen, maar die heeft wel het nadeel dat het bereik van dat signaal minder ver reikt (net omdat de frequentie hoger ligt, dan het gewone 2.4 GHz signaal met slechts 14 kanalen). Hetzelfde heb je ook met de nieuwe AC-norm voor wifi (die gebruikt meerdere 5Ghz kanalen tegelijk).
              Je kan die kanalen en signaalsterkte bekijken met een wifi-analyzer (of je laptop of smartphone). Voor Android heb je bv. Wifi Analyzer van Kevin Yuan.
              Dat juiste kanaal kies je dan in de instellingen van je router (Link....).
              Last edited by polleke_cgc; 4 oktober 2016, 13:19.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Router en bbox3

                Hoi,

                ik heb het helemaal anders gedaan.

                De BBOX 3 staat standaard in bridge mode.
                Achter de bbox heb ik een deftige ASUS router geplaatst en deze zet ook een ppoe verbinding op.

                De bbox dient dus enkel nog voor telefonie en de tv.
                De rest wordt allemaal afgehandeld door de router.
                Het wifi signaal op de bbbox moet je dan wel uitschakelen.

                De router een ppoe verbinding laten opzetten is ook twee keer niets.
                Je vult je gebruikersnaam en paswoord in bij je router voor een ppoe verbinding.

                Je moet er enkel opletten dat de router niet indezelfde range zit dan je modem, want tenslotte zijn ze nog altijd met elkaar verbonden.
                De bbox heeft standaard 192.168.1.1, zet dus je router in op 192.168.01.

                mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: Router en bbox3

                  Bedankt voor de info. Ik neem het zeker mee, maar ik heb met wat geexperimenteer een heel merkbare verbetering door een verplaatsing van een repeater en door zowel het 5 en 2,4 kanaal en de repeater alle drie dezelfde naam te geven.


                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                  Comment

                  Working...
                  X