Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

    Hallo,
    Even raad vragen want geen idee waarmee ik het beste ben voor macro fotografie.
    Ik zou eventueel een 2e hand macro lens aanschaffen, maar weet niet goed waar ik goed mee doe.
    Voor macro is OS niet echt nodig, scherpstellen gebeurd meestal handmatig, maar hoe doe je dat dan voor libellen ed, die wachten niet tot je handmatig scherpgesteld hebt.
    Dus toch beter eentje met os? (sigma 150mm macro of 180 mm zijn de lenzen waarnaar ik momenteel kijk).

    ALvast bedankt voor de raadgevingen.

    Groetjes,
    Dirk

  • #2
    Re: Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

    Je gooit er stabilisatie bij alsof er keuze is.

    Dat is niet zo.

    De 180 3.5 macro is niet dezelfde lens als de 180 2.8 macro.

    De 150 2.8 had je in 2 versies, met en zonder stabilisatie, die zonder is ' discontinued '.

    Zie het zo : een lens met stabilisatie daar kan je de stabilisatie uitzetten ... een lens zonder stabilisatie daar kan je de stabilisatie niet aanzetten ...

    Ik zie alleen niet het verband OS en scherpstellen bij libellen. Eerst AF en dan rustig met de camera of je lichaam bewegen of het takje, stengeltje waar de libel op zit laten bewegen en pas afdrukken als je opnieuw focus hebt.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

      De Sigma 180mm met beeldstabilisatie is inderdaad de recentere f2,8 versie.
      Ik gebruik die nu al een tijdje, en ben er heel tevreden over.
      Er zijn wel wat nadelen, het is een erg zware en dure lens, en de autofocus is vrij traag (niet geschikt voor actiefotografie, maar daar gebruik ik die ook niet voor).
      Doordat die lens zo groot en zwaar is zit ze alleen maar in de fototas als ik er zeker van ben dat ik ze nodig zal hebben, een lichtere en compactere macrolens kan je gemakkelijker overal mee naartoe nemen.
      Maar de beeldkwaliteit is heel goed, en de beeldstabilisatie zorgt wel degelijk voor een groter percentage scherpe foto's (180mm is al een redelijke lengte, en dan wordt de kans op bewegingsonscherpte een stuk groter als je geen statief gebruikt en als er geen beeldstabilisatie in de lens of camera zit).

      Voor de wat grotere beestjes gebruik ik de laatste tijd eerder de Canon 100-400 L IS II, die kan vrij dichtbij scherpstellen, het is wel geen 1:1 macrolens, maar dat is ook niet echt nodig voor de grotere libellen en vlinders.
      Bovendien zorgt de langere brandpuntsafstand ervoor dat de beestjes wat gemakkelijker blijven zitten omdat ik er niet zo heel dicht bij moet komen.
      Maar de Sigma 180mm f2,8 OS Macro wordt toch ook nog wel gebruikt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

        Hallo Dirk,

        Ik ben in het bezit van een Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1. Die heeft effectief geen stabilisatie, maar is een zalige lens!

        Qua scherpstelling voor bewegende onderwerpen: ik weet niet met welk fototoestel je werkt, maar als je kan je autofocus wegnemen van je ontspannerknop, en die kan toewijzen aan een functietoest, dan is dat een goede hulp. Hoe ga je dan tewerk? Je zet je toestel op continuous focus, drukt eerst via je functietoest om automatisch te focussen, laat die los en dan ga je manueel bijcorrigeren. Eens die compensatie gebeurd is druk je af. Het lijkt complex, maar eens je het in de vingers hebt kan het vlotter dan je denkt.
        De lens heeft ook een schakelaar waarin je zijn autofocusbereik kan beperken, waardoor hij vlotter gefocused geraakt.

        Als je hem in tweedehands kan krijgen voor een deftige prijs zou ik niet twijfelen.

        Groeten,

        Riho.
        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

          Ik heb de 180 f:3.5 op Canon (crop) en zou geen andere willen.
          De grote afstand tot het onderwerp is echt een voordeel bij vlinders en libellen overdag.
          Dan is er ook genoeg licht om zonder beeldstabilisatie uit de hand te werken.
          Focus is behoorlijk snel voor een macro.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

            Ik ben ook supertevreden over de beeldkwaliteit van mijn 180 3.5. Toch zou ik de 150 2.8 OS kopen als ik nu een nieuwe macrolens nodig had. De meer compacte bouw is toch wel handig.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

              Ik refereer naar BlackB@ndit.Ongetwijfeld is dit een zeer goede lens.Ik heb allang nagedacht om mij een 180 aan te schaffen,maar ik kom er niet toe.
              Heb een Canon 180 getest,zonder statief moeilijk te gebruiken.Als test heb ik mijn 90 ts,met 2x extender gebruikt,om na te gaan wat dat in het veld betekent.(=180 mm)
              Ik vond de werkafstand wel vrij klein.
              Je ziet hier wel vaak libellenfoto's,met een 150 etc.Alleen kan ik niet deze korte objectafstanden bekomen,laat staan eerst een statief plaatsen.Probleemlanten,oever van plas etc.Heeft waarschijnlijk te maken met verschillende biotopen.
              Voor libellen gebruik ik nu een 300 mm,met eventueel een 1.4x extender.
              Vandaar dat ik de suggestie van een 100-400 alleen maar kan volgen,tenzij dat je echt extreem in macro wilt duiken.(NB:ik heb ook een 100 macro en een MPE 65,tussenringen en een macrobalg))
              Maar in de vrije natuur kun je inderdaad niet altijd zo dicht komen.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 180/3.5 EX DG APO HSM Macro 1:1 met of zonder OS

                Zoals reeds vermeld is de nieuwe 100-400 (de oude versie miste scherpte hiervoor) een goede keuze voor vlinders en libellen.
                Bovendien een allround lens, zodat je de laag voorbijscherende buizerd niet mist.
                Maar als je nog een 180 f:3.5 op de kop kan tikken heb je voor weinig geld een prima macro.

                Comment

                Working...
                X