Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen met zwarte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen met zwarte achtergrond

    Graag had ik wat tips gekregen qua camera instellingen voor het gebruik met een zwarte achtergrond: dus graag de achtergrond onderbelichten en het model op de voorgrond wel goed belichten. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke lichtinval, dus geen studioflitsers. Ik krijg steeds de kreukels op de achtergrond te zien en wat schaduw als ik de flits van de camera gebruik. Gebruik ik de flits niet, is het onderwerp te donker. (Ik heb trouwens een Canon)

  • #2
    Re: Fotograferen met zwarte achtergrond

    Met een volopen diafragma fotograferen (kleine scherptediepte) zouden de kreuken minder zichtbaar moeten worden op voorwaarde dat je model er niet al te dicht bij staat.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen met zwarte achtergrond

      denk inderdaad je achtergrond ver genoeg dat hij uit je DoF valt.

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen met zwarte achtergrond

        ik zou het volgende testen?

        Vergroot inderdaad de afstand model => achtergrond voor je Dof
        Gebruik een lichtbron op je model (lumecube , zelfs een zaklampje kan volstaan (of een lichtbolletje) om haar wat invulling te geven qua licht.
        Test eens met auto-iso. Nu gaan er bij vele de haren omhoog maar try it.. het werkt echt goed en je belichting zit goed maar voorzie wel dat enkel je model belicht is door je externe bron.

        Mvg

        Bert

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen met zwarte achtergrond

          Model op mininum 3 meter van je zwarte achtergrond zetten, camera op f/8 en sluitertijd 1/125.
          Succes.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen met zwarte achtergrond

            Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
            camera op f/8 en sluitertijd 1/125.
            Zonder iso stelt dit antwoord weinig voor..........en ik vind het knap dat je zoiets weet, zonder het licht te kennen.

            De belichting van de achtergrond en de voorgrond kun je niet apart regelen met de camerainstellingen, dus moet je dat met de verlichting en afstand tot de achtergrond doen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen met zwarte achtergrond

              Er voor zorgen er meer licht op je model dan op je achtergrond valt door deze anders op te stellen tegenover je lichtbron en eventueel gebruik maken van reflectie schermen al dan niet zelf geknutseld, karton met zilverpapier kan al veel doen. Onrechtstreeks flitsen met een reportageflitser is ook een optie. Als je flitst moet je zorgen dat de schaduw uit je beeld valt door de achtergrond voldoende ver achter je model te plaatsen. Je opstelling zal dus het verschil moeten maken.

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen met zwarte achtergrond

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Zonder iso stelt dit antwoord weinig voor..........en ik vind het knap dat je zoiets weet, zonder het licht te kennen.

                De belichting van de achtergrond en de voorgrond kun je niet apart regelen met de camerainstellingen, dus moet je dat met de verlichting en afstand tot de achtergrond doen.
                Uiteraard iso op laagste "stand". Dit zijn waarvan ik start en dan verder probeer …
                En anders zoek je naar een app om je licht te meten.


                Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                Comment

                Working...
                X