Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

High Key

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] High Key

    Ik moest een high key portret maken en liep reeds vast bij de definitie ervan ...
    Ik daag jullie uit om een eenduidige definitie terug te vinden op het internet / boeken / ... Je blijft vast zitten bij 'het merendeel van je histogram in de high lights, geen zwart, uitgebrande achtergrond ... Enfin, na een paar pittige discussies met (beroeps)fotografen en docenten ben ik gegaan voor 'het grootste deel in de high lights", GEEN uitgebrande achtergrond (nog net binnen histogram) en nog net de lijn van de T-shirt als contour waarneembaar.
    Laat maar weten wat jullie er van vinden. High key of niet en waarom.

    Groet,

    Tjerri




  • #2
    Re: High Key

    Ik spreek me niet uit over de highkey defenitie.
    De foto vind ik iets te licht - althans op mijn scherm - de contouren van de man zijn niet meer zichtbaar -gaan over in de achtergrond
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: High Key

      Altijd leuk, die discussies over High-key en Low-key.

      Ik denk dat de verwarring meestal komt doordat men denkt dat je in nabewerking een High-key of Low-key kunt maken. Het zijn belichtingstechnieken, geen bewerkingstechnieken.

      Meestal komen ook de argumenten van uitgebrande delen vs zwarte delen naar boven. Ook daarrond bestaat een misvatting. Je moet tijdens het fotograferen proberen een zo technisch correct mogelijke foto te maken waar je achteraf zoveel mogelijk kanten mee uit kunt. In een oncontroleerbare situatie (natuurlijk licht buiten bvb) betekent dat soms keuzes maken (lucht die overbelicht is), maar in een studio-omgeving heb je alles in handen en kun je spelen tot alles in balans is. Detail moet je zien waar detail belangrijk is. Als je finaal beeld een 100% witte of zwarte achtergrond heeft, kan dat perfect, maar dan moet er ook voor gezorgd worden dat de persoon daar geen invloed van ondervindt. Dat begint bij een correct foto in je camera.

      Dus, of een foto al dan niet voldoet aan de definities van High-key en Low-key is één ding. Of de foto daarnaast technisch correct en esthetisch goed is staan daar los van.

      Tenslotte: High-key werkt beter bij jonge, frisse, blonde, bleke modellen. Je kunt een zwart-harige, gebronseerde Spaanse dame ook High-key belichten, maar het resultaat zal minder "kloppen" dan bij een 15-jarig lichtblond meisje met blauwe ogen en porselein-bleke huid.


      Als je mij dus vraagt of je beeld voldoet aan de High-key definitie, dan denk ik van wel. Ik vermoed niet dat je enkel tijdens je nabewerking de schaduwen naar boven hebt getrokken, maar dat de originele foto ook al helder was. Je hebt de persoon en omgeving zo belicht dat je een overwegend heldere foto bekomen hebt.

      Esthetisch gezien vind ik (en dat is persoonlijk) dat je iets te hard flirt met de grens van overbelicht. Leuk dat je histogram oké lijkt voor jou, maar ik kijk naar een foto, niet naar een histogram. Toegegeven, mijn scherm is niet super waar ik momenteel je foto bekijk, maar ik zie bijna enkel een zwevend hoofd (als ik schuin op mijn scherm kijk zie ik zij polo ook). Ik vind ook dat de contour van het hoofd (kijker-links) net iets te vaag wordt, vanwege het witte haar, waardoor het hoofd een rare vorm krijgt. Daar kun jij natuurlijk moeilijk aan doen, dat is het nadeel van je foto's online te tonen aan het publiek. Het is ook riskant met High-key en Low-key. Je zou daar rekening mee kunnen houden en het op iets veiliger spelen in je nabewerking.
      Maar, wie ben ik om je daarin te beperken. Als je foto technisch goed genomen was en het resultaat 100% je bedoeling was, perfect, toch?
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: High Key

        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
        Altijd leuk, die discussies over High-key en Low-key.

        Ik denk dat de verwarring meestal komt doordat men denkt dat je in nabewerking een High-key of Low-key kunt maken. Het zijn belichtingstechnieken, geen bewerkingstechnieken.

        Meestal komen ook de argumenten van uitgebrande delen vs zwarte delen naar boven. Ook daarrond bestaat een misvatting. Je moet tijdens het fotograferen proberen een zo technisch correct mogelijke foto te maken waar je achteraf zoveel mogelijk kanten mee uit kunt. In een oncontroleerbare situatie (natuurlijk licht buiten bvb) betekent dat soms keuzes maken (lucht die overbelicht is), maar in een studio-omgeving heb je alles in handen en kun je spelen tot alles in balans is. Detail moet je zien waar detail belangrijk is. Als je finaal beeld een 100% witte of zwarte achtergrond heeft, kan dat perfect, maar dan moet er ook voor gezorgd worden dat de persoon daar geen invloed van ondervindt. Dat begint bij een correct foto in je camera.

        Dus, of een foto al dan niet voldoet aan de definities van High-key en Low-key is één ding. Of de foto daarnaast technisch correct en esthetisch goed is staan daar los van.

        Tenslotte: High-key werkt beter bij jonge, frisse, blonde, bleke modellen. Je kunt een zwart-harige, gebronseerde Spaanse dame ook High-key belichten, maar het resultaat zal minder "kloppen" dan bij een 15-jarig lichtblond meisje met blauwe ogen en porselein-bleke huid.


        Als je mij dus vraagt of je beeld voldoet aan de High-key definitie, dan denk ik van wel. Ik vermoed niet dat je enkel tijdens je nabewerking de schaduwen naar boven hebt getrokken, maar dat de originele foto ook al helder was. Je hebt de persoon en omgeving zo belicht dat je een overwegend heldere foto bekomen hebt.

        Esthetisch gezien vind ik (en dat is persoonlijk) dat je iets te hard flirt met de grens van overbelicht. Leuk dat je histogram oké lijkt voor jou, maar ik kijk naar een foto, niet naar een histogram. Toegegeven, mijn scherm is niet super waar ik momenteel je foto bekijk, maar ik zie bijna enkel een zwevend hoofd (als ik schuin op mijn scherm kijk zie ik zij polo ook). Ik vind ook dat de contour van het hoofd (kijker-links) net iets te vaag wordt, vanwege het witte haar, waardoor het hoofd een rare vorm krijgt. Daar kun jij natuurlijk moeilijk aan doen, dat is het nadeel van je foto's online te tonen aan het publiek. Het is ook riskant met High-key en Low-key. Je zou daar rekening mee kunnen houden en het op iets veiliger spelen in je nabewerking.
        Maar, wie ben ik om je daarin te beperken. Als je foto technisch goed genomen was en het resultaat 100% je bedoeling was, perfect, toch?
        Foto was voor mij idd technisch correct belicht (achtergrond 1 stop hoger dan model gemeten met invallend licht). Een tiende meer en ik had uitgebrande delen.
        Nabewerking bestaat enkel in het desatureren van de kleuren omdat deze high key hierom vraagt (anders heb je een té rode huidkleur) en een beetje opscherpen met highpass filter in photoshop. De bedoeling was het aftasten van de wit-wit grenzen, ttz. witte polo vs witte achtergrond. Bijkomende moeilijkheid was de witte achtergrond niet uitgebrand te maken (wat velen uit gemakzucht dus wél doen) om zeker geen overstraling te krijgen. Voor de rest zit je dan bijna in een keurslijf waarbij je enkel nog met gezichtsuitdrukkingen kan werken en zorgen dat alle delen netjes worden uitgelicht met reflectieschermen, softboxen (en zelfs pilootlichten ...)
        Ik begrijp je commentaar ivm het histogram en dat je een foto beoordeeld op je scherm maar je haalt net het nadeel ervan aan : je moet een goed scherm hebben voor dit soort spielerei en dan nog, the proof of the picture is in the printed version (vrij naar een populair Engels spreekwoord).

        Bedankt voor je commentaar.

        Tjerri

        Comment


        • #5
          Re: High Key

          Ja over highkey BELICHTING heb ik vroeger al genoeg gezegd, ik ga niet in herhaling blijven vallen. Dit is voor alle duidelijkheid GEEN highkey.
          Je zit nog met schaduwen en het doel is dat deze er niet meer zijn.
          Internet is idd een zeer slechte bron als je dingen over degelijke fotografie wil leren.

          Deze opname is zeer sterk overbelicht of je laat het toch zo overkomen door de bewerkingen.
          Wat je wel goed gedaan hebt is de achtergrond met 1 stop overbelichten. Zo hoort het.
          En de pose is ook best ok.

          Comment


          • #6
            Re: High Key

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Ja over highkey BELICHTING heb ik vroeger al genoeg gezegd, ik ga niet in herhaling blijven vallen. Dit is voor alle duidelijkheid GEEN highkey.
            Je zit nog met schaduwen en het doel is dat deze er niet meer zijn.
            Mijn interesse was gewekt over je mening maar de zoekfunctie op dit forum brengt geen soelaas. Kan je een link naar het draadje insluiten in je bericht ?
            Over de schaduwen ben ik het dan niet met je eens. De enige schaduw is degene van de kraag. Schaduwen ga je op elke foto terugvinden want je werkt met licht. Zolang dat ze maar niet uitgesproken zijn of - erger in het geval van high-key - niet dichtgelopen zijn.

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Internet is idd een zeer slechte bron als je dingen over degelijke fotografie wil leren.
            Bwa, als je maar genoeg filtert kan je best wel goede dingen naar boven spitten. Ik sta vooral verbaast dat er geen eenduidige info of definitie is van high of low key te vinden is, noch op internet, noch in boeken. Zelfs docenten fotografie, en ik heb er toch best een paar gesproken, geraken het niet eens. Waar haal jij dan je definitie ? Boeken, andere bronnen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Deze opname is zeer sterk overbelicht of je laat het toch zo overkomen door de bewerkingen.
            Wat je wel goed gedaan hebt is de achtergrond met 1 stop overbelichten. Zo hoort het.
            En de pose is ook best ok.
            De overbelichting, laat ons duidelijk zijn het is geen uitgebrande foto want er is overal nog detail aanwezig, is een kwestie van smaak die in deze niet altijd - euh - gesmaakt wordt. Als ik tijd heb post ik een up-date die waarschijnlijk meer in de smaak gaat vallen.

            Cheers!

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: High Key

              Dit is voor mij ook geen high-key. Ik kan van gelijk welke witte-achtergrond-foto zo'n versie maken in nabewerking. (belichting opschroeven, highlights naar beneden halen, schaduwen opentrekken en wat desatureren).
              Kan je even schetsen hoe je licht-opstelling was?

              Gr, V.
              http://www.catchlight.be
              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

              Comment


              • #8
                Re: High Key

                Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                Dit is voor mij ook geen high-key. Ik kan van gelijk welke witte-achtergrond-foto zo'n versie maken in nabewerking. (belichting opschroeven, highlights naar beneden halen, schaduwen opentrekken en wat desatureren).
                Kan je even schetsen hoe je licht-opstelling was?

                Gr, V.
                Opstelling als je door de camera kijkt :
                - 2 softboxen links en rechts op achtergrond 1 stop minder dan hoofdlicht
                - 1 hoofdlicht softbox links vooraan op hoogte
                - 1 grote softbox rechts niet geflasht maar als reflectiescherm ter hoogte van hoofd en schouders
                - 1 wit reflectiescherm rechtsonder om schaduw onder kin en hals weg te halen

                Bijgevoegd origineel beeld omgezet zonder enige bewerkingen. Kleurecht door calibratie camera met colorchecker paspoort x-rite tijdens shoot.

                Tweede bewerking er eveneens bij omdat dit waarschijnlijk beter aanleunt bij de gekende smaken en kleuren ...

                Origineel :



                Tweede nabewerking :



                Slu!

                Tjerri

                Comment


                • #9
                  Re: High Key

                  Uw opstelling lijkt me prima... En bijgevolg de foto's die je bijplaatste ook, in tegenstelling tot je openingspost, waar je volgens mij teveel met de schuivertjes gespeeld hebt.
                  Groetjes, V.
                  http://www.catchlight.be
                  Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                  https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                  Comment


                  • #10
                    Re: High Key

                    Je origineel ziet er niet al te slecht uit , al is het geen "high key"...

                    Je twee bewerkingen vind ik gewoon je origineel vernietigen...

                    D.

                    Comment


                    • #11
                      Re: High Key

                      Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                      Uw opstelling lijkt me prima... En bijgevolg de foto's die je bijplaatste ook, in tegenstelling tot je openingspost, waar je volgens mij teveel met de schuivertjes gespeeld hebt.
                      Groetjes, V.
                      Hoe meer ik er naar kijk, hoe minder goed ik ze ga vinden ... Voortschrijdend inzicht noemt men zoiets.

                      Bedankt voor je commentaar.

                      Tjerri

                      Comment


                      • #12
                        Re: High Key

                        Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht
                        Je origineel ziet er niet al te slecht uit , al is het geen "high key"...
                        De vraag die op mijn lippen brandt : waarom niet ? Omdat het model nogal een rode huid heeft ? Kan ik niets aan doen. Het kan toch niet dat je high key foto's neemt enkel en alleen van albino's ? Nog harder flashes en ik zit er door op sommige plaatsen en zeker voor wat betreft de t-shirt. Als je (verplicht) met een witte t-shirt fotografeert én je wenst nog de contouren te bewaren weet ik écht niet hoe ik nog harder zou kunnen belichten. Het zou minder opvallen mocht ik het model ten voeten uit zou fotograferen maar dat was nu eenmaal de opdracht niet ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht
                        Je twee bewerkingen vind ik gewoon je origineel vernietigen...

                        D.
                        Voor wat betreft #1 ben ik al tot inzicht gekomen. #2 heb ik bewust 'ontkleurd' om de té rode kleur te desatureren en meer zwart/wit te krijgen.
                        Ik heb ondertussen al honderden foto's doorgenomen met high keys - of ten minste foto's waar de makers van beweren dat het high key is - en de meesten zijn in zwart/wit of de kleuren werden gedesatureerd. De weinigen in 'natuurlijke kleur' die ik tegenkwam vallen zeker niet onder mijn noemer high key.

                        Ik zal mijn foto's afprinten en ze eens voorleggen aan de vakjury van de fotografieschool. Ben benieuwd naar hun commentaar.
                        Btw : ik zit nog altijd te wachten op wat volgens jullie een high key is.

                        Slu!

                        Tjerri

                        Comment


                        • #13
                          Re: High Key

                          Zeer kort door de bocht zou ik het omschrijven als "wit op wit". Dat is hier niet het geval, maar je kan het wel creëren in zwart/wit door uw rood-kanaal heel erg naar links te verschuiven (de rode tinten wit maken, wat niet hetzelfde is als desatureren). Probeer eens, zou ik zeggen...
                          En ik zou nog iets willen toevoegen als commentaar op je foto: goed dat je slechts 1 catchlight hebt, alleen spijtig dat het model recht in het licht keek waardoor de pupil verdwijnt in de catchlight.

                          Gr, V.
                          http://www.catchlight.be
                          Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                          https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                          Comment


                          • #14
                            Re: High Key

                            Je vergissing zit hem in het feit dat je een "high key" probeert te bewerkstelligen mbv de nabewerking, terwijl je dat met de verlichting "hoort" te doen

                            Comment


                            • #15
                              Re: High Key

                              Oorspronkelijk geplaatst door ppp Bekijk bericht
                              Je vergissing zit hem in het feit dat je een "high key" probeert te bewerkstelligen mbv de nabewerking, terwijl je dat met de verlichting "hoort" te doen
                              Dan vraag ik me af hoe je enkel met licht en een normaal model een high key in een kleurenversie kan realiseren ? Niemand heeft een wit gezicht tenzij je ze wit verft of je een albino kan laten poseren. Bottom line : zwart wit versie maar hier ga ik er ook niet mee komen zonder nabewerking. Als ik detail wil blijven houden in het wit zit ik nu op het maximum.
                              Ik hoor graag hoe het dan wel kan zoals het "hoort".

                              Tjerri

                              Comment

                              Working...
                              X