Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadloos flitssysteem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draadloos flitssysteem

    Ik zou me graag wat beginnen te verdiepen in het strobisme maar kan momenteel nog niet off-camera flitsen. Er zijn blijkbaar een hele hoop alternatieven en ik hoopte dat jullie me op weg konden helpen.

    Ik zit momenteel met een Nikon camera en SB600 flits en ben vrij zeker dat ik ook in de toekomst bij Nikon zal blijven. Echter hoeft het draadloze flitssysteem niet van Nikon te zijn. Ik ben bereid de SB600 van de hand te doen en over te stappen naar andere flitsers indien dit andere deuren zou openen.

    Welk systeem raden jullie aan en zijn jullie tevreden van? Ik zou graag ook meteen goed zitten qua mogelijkheden / uitbreidbaarheid naar te toekomst toe.

    Ik kan me inbeelden dat er nog vragen zijn voor jullie hier een gedegen antwoord op kunnen geven, maar elk aanknopingspunt is welkom
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

  • #2
    Re: Draadloos flitssysteem

    Ik ben momenteel aan het denken aan een (aantal) Yongnuo YN560IV flitser(s) en een Yongnuo YN560TX. Laatste wat ik gehoord had was dat de RF602 triggers wel erg in de smaak vielen hier op het forum. Intussen zijn hier dus blijkbaar nieuwe versies van en de aangehaalde fliters hebben deze momenteel ingebouwd, klinkt dus veelbelovend

    Vraagje dat ik had was, is de YN560IV de extra €10 waard t.o.v. de YN560III? Ik dacht gelezen te hebben dat de enige verandering hiermee is dat deze als master kan dienen. In dit geval is het normaal voldoende als ik er zo 1 heb, wanneer deze op mijn camera mount staat heb ik in feite de YN560TX niet nodig, correct? Of is de YN560TX toch handiger of heeft deze bijkomende voordelen in gebruik?
    Last edited by fejity; 28 september 2016, 11:25.
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

    Comment


    • #3
      Re: Draadloos flitssysteem

      Oorspronkelijk geplaatst door fejity Bekijk bericht
      Of is de YN560TX toch handiger of heeft deze bijkomende voordelen in gebruik?
      Een YN560TX is heel wat kleiner en lichter dan een volledige speedlite op je camera. Dat is zowat het grootste voordeel tov een YN650IV als master unit.
      Heb zelf een 560TX een 4 x YN560-III. Werkt perfect.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Draadloos flitssysteem

        Ik ben niet 100% zeker van wat ik nu ga zeggen dus je moet het even napluizen.
        De 560III kan je niet instellen in groepen dacht ik. Dat is net het punt om een 560-TX te gaan gebruiken icm de 560 IV want de 560-TX heeft tot 6 groepen.
        DE 560 TX is een commander.
        RF 602 of 603 heb je niet meer nodig bij een combinatie van 560-TX en 560 IV maar technisch kan het wel! Zo kan je ook een RF 602 gaan combineren met een 560 TX. Je kan dan wel geen vermogen of zoom instellen. Ook niet met een TTL flits er op.

        Comment


        • #5
          Re: Draadloos flitssysteem

          Dat ik de aparte RF 602 / 603 zendertjes niet meer nodig zal hebben daar ben ik me van bewust

          Blijkbaar is de YN-560III wel gewoon in groepen in te stellen (https://www.dpreview.com/forums/post/54300233). Dus wanneer je over een YN-560TX commander beschikt heb je de IV versie eigenlijk niet meer nodig als je deze toch enkel off-shoe zou gaan gebruiken. Of is het een gangbare situatie dat je zowel een flitser on-shoe hebt als nog een aantal off-shoe die je dan remote gaat aansturen? Want in dat geval moet de YN-560TX commander van je flitsschoen af en een speedlite erop. Dan is het wel handig dat je over minstens één YN-560IV beschikt waarmee je dan de rest van je YN-560III's kan aansturen vanop je camera.

          Verder rest er me nog de vraag of een TTL flitser nodig gaat blijven. Even wat over inlezen vooraleer ik mijn SB-600 van de hand zou doen
          Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

          Comment


          • #6
            Re: Draadloos flitssysteem

            hmmm, ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk. De 560 III kan idd in groepen werken. Dus daar was ik even verkeerd.
            En toch was er een grondige reden waarvoor ik de 560 IV gekocht had omdat de 560 III het niet had. Maar nu weet ik niet meer wat het verschil juist was buiten de zender die ook op de IV staat en niet op de III. Die zender heb je idd niet nodig in normaal omstandigheden. Zelf heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt alvast.

            Of je nu de III of IV gaat kiezen laat ik terzijde maar in je kit zal je best een TTL flits behouden. Want de 560 reeks is gericht op strobist werk.
            TTL is gericht op reportagewerk.
            De TTL flitsen hebben meestal ook HSS aan boord wat mogelijk maakt dat je buiten in volle zon kan inflitsen waar dat met de 560 reeks lastiger is omwille van de sync tijd waar je aan vast zit.

            Comment


            • #7
              Re: Draadloos flitssysteem

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              De TTL flitsen hebben meestal ook HSS aan boord wat mogelijk maakt dat je buiten in volle zon kan inflitsen waar dat met de 560 reeks lastiger is omwille van de sync tijd waar je aan vast zit.
              Alleen ondersteunt de D60 geen HSS, is beperkt tot 1/200.

              Kan wel omzeild worden, maar dan is het geen ttl meer ... maar manueel.
              Last edited by Empe; 3 oktober 2016, 00:19.

              Comment


              • #8
                Re: Draadloos flitssysteem

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Alleen ondersteunt de D60 geen HSS, is beperkt tot 1/200.

                Kan wel omzeild worden, maar dan is het geen ttl meer ... maar manueel.
                Mijn inziens ondersteunt de D60 wel gewoon HSS: https://support.nikonusa.com/app/ans...-compatibility
                Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                Comment


                • #9
                  Re: Draadloos flitssysteem

                  't Is nochtans simpel : je hebt een D60 en je hebt de SB600 flash ... dus proberen maar ...

                  De D60 heeft geen autoFP functie, dus geen high speed flash.

                  Maar het zou leuk zijn als het tegendeel kan worden aangetoond, misschien een foto met exif ergens op een site zoals Flickr of anders gewoon iemand van het forum. Let wel : via itt, niet via de truuk met het afplakken van een aantal connectors en dan manueel flitsen.
                  Last edited by Empe; 4 oktober 2016, 06:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draadloos flitssysteem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    't Is nochtans simpel : je hebt een D60 en je hebt de SB600 flash ... dus proberen maar ...

                    De D60 heeft geen autoFP functie, dus geen high speed flash.

                    Maar het zou leuk zijn als het tegendeel kan worden aangetoond, misschien een foto met exif ergens op een site zoals Flickr of anders gewoon iemand van het forum. Let wel : via itt, niet via de truuk met het afplakken van een aantal connectors en dan manueel flitsen.
                    Je hebt gelijk Empe, is niet mogelijk. SB-600 op mn D60 gezet maar in het menu "persoonlijk instellingen" vind ik niets terug van "Bracketing/Flash" waar je zogenaamd de flash sync snelheid kan zetten. Nu terug on topic!
                    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draadloos flitssysteem

                      Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar in de nieuwe shoot staat er een heel artikel over draadloos flitsen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draadloos flitssysteem

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar in de nieuwe shoot staat er een heel artikel over draadloos flitsen.
                        Toevallig gisteren in de krantenwinkel zien liggen en even doorgebladerd. Gaat voornamelijk over flash triggers en hoe deze te gebruiken met je bestaande flitsers. Dus niet zozeer of compleet flitssysteem met ingebouwde draadloze mogelijkheden.
                        Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                        Comment

                        Working...
                        X