Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eindelijk overstappen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eindelijk overstappen

    Ik ben van plan om mijn eerste digitale camera aan te schaffen, ik kom van Canon A1 en Canon eos 7 elan.
    Wat ik graag zou meenemen is mijn Canon 50mm 1,4 USM en indien dit mogelijk is mijn externe flash Metz 32 Z-2.
    Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en heb volgende modellen interessant gevonden : Canon 760D - 70D, of een tweedehands 7D bij Konijnenberg met garantie.
    Deze toestellen kosten ongeveer allemaal even veel.

    Waar ik het voor gebruik : vakantie - bloemen en tuinshows - familie.
    Mijn vrouw zou ook met dit toestel werken (liefst op automaat), ik heb wel een beetje basiskennis van de analoge fotografie.
    Graag jullie ervaringen en raadgevingen

  • #2
    Re: eindelijk overstappen

    Hallo Lucloe,
    fantastische camera, de A-1
    Eigenlijk ben je een voortrekker als je nu op film werkt, het wordt weer populair bij jongeren (ik fotografeer zelf ook nog altijd een deel op film, 6x6 middenformaat dan wel)

    komende van analoog zal op de door jou genoemde camera's de zoeker wellicht dik tegenvallen. Een film-camera heeft een groter beeld in de zoeker dan de huidige camera's met APS-C sensor.
    Dat zou mijn eerste bekommernis zijn. Alleen de fullframe camera's hebben een volledig, groot zoekerbeeld zoals je dat van een film 35mm SLR gewoon bent.

    voor de rest heb je denk ik geen baat bij een 7D, vooral gekend omwille van z'n snelle AF. De 70D en 760D zijn wat recenter.

    ludwig
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

    Comment


    • #3
      Re: eindelijk overstappen

      Als je nog geen ervaring hebt met digitale fotografie, weet dan wel dat je 2 segmenten hebt:
      1.6 (Canon) of 1.5 (Nikon) cropfactor tov fullframe (filmrolltjes). Hierdoor wordt een 50mm dus ongeveer 75mm. Tenzij je natuurlijk naar de fullframe digitale camera's gaat, deze zijn een beetje duurder natuurlijk.
      Voor fullframe kan je misschien kijken naar een tweedehands Canon 5D2 of 6D. Bij Nikon heb je dan een D750 (eerder vergelijkbaar met de 5D3/4) en de D610. De sensors van Nikon behouden een enorm dynamisch bereik, lichtjes onderbelichten en later optrekken geeft het beste resultaat.
      De 5D2 is iets delicater, je moet juister belichter en je verliest een hoop dynamisch bereik in de schaduwen (dus beter een beetje overbelichten).

      Comment


      • #4
        Re: eindelijk overstappen

        Bedankt voor jullie informatie, ben ondertussen ook al eens gaan kijken naar de camera's bij FNAC (niet om daar te kopen ,maar eens rustig te bekijken en vast te houden), daarbij viel mij ook op dat de 70D een grotere zoeker heeft dan de 760D.
        Hebben jullie een idee of ik nog iets kan doen met die Metz flash ?
        Full frame is voorlopig nog niet aan de orde (prijs en gebruik)
        Ik zou ook het liefste bij Canon blijven omdat ik dan toch al 1 goede lens bezit

        Comment


        • #5
          Re: eindelijk overstappen

          Kon je flitsen met je EOS camera?
          Indien ja dan zal hij ook met een 70D gaan maar het is mogelijk dat je een andere voet moet kopen met name de SCA 3102.
          Je gaat er ook slechts automatisch of manueel mee kunnen flitsen, dus geen e-ttl.
          Zou je dan niet beter uitkijken naar een Yongnuo YN600EX-RT (€ 199,-- bij Konijn en veel goedkoper op Ebay)
          Dan heb je een heel sterke flitser qua lichtopbrengst en stukken goedkoper dan de Canon tegenhanger.

          Een voorbeeld voor de camera: Canon EOS 70D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Bulk € 1.148,00
          of deze Canon EOS 70D + 18-55mm IS STM + 55-250mm IS STM Bulk € 1.191,00.

          En nog: Canon EOS 7D Body (Occasion) € 599,00 maar hij ligt wel in Den Ham (NL)

          Ik ben eigenlijk meest gewonnen voor de 70D met de 18-135mm.
          Of beter nog: Canon EOS 80D + EF-S 18-135mm IS USM + BG-E14 (batterijgrip) € 1.748,00 de prijs is direct iets hoger maar je hebt wel het laatste model van Canon.

          En kwestie dat dynamisch bereik van Canon, nog nooit problemen mee gehad, ik fotografeer wel altijd een stop onderbelicht en zeker niet overbelicht want dan heb je zeker een blanke lucht bij landschappen.

          En kwestie uw Metz, ik ken Metz heel goed, het zijn uitstekende flitsers maar die van u zou ik proberen te verkopen samen met uw Canon A-1 (ik heb die trouwens ook met nog 3 andere modellen).

          PS: Uw 50mm f/1.4 wordt dan een 80mm op deze camera's en heb je een uitstekende portretlens.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment

          Working...
          X