Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens eraf halen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens eraf halen

    Ik heb een Nikon D70. Als ik de lens wil verwisselen, al doe ik dat in een paar seconden, dus zo snel mogelijk, dan zit er op de CCD alweer het nodige aan stof. Ik heb nog nooit iets anders ervaren met deze camera. Zijn er meer mensen die een D70 hebben? Hebben zij diezelfde problemen? Hoe gaan jullie ermee om?
    2de Mijn vrouw heeft de Canon 300D, en het is waar wat ze zeggen, bij de Canon mislukken minder foto's. Zij heeft de camera rond de 7 maanden en nu pas een heel klein stofje op de CMOS, rara. Zij kan lenzen wisselen wat ze wil en hoe ze wil zonder stof gevolgen.

    Is er iemand die in verband met de D70 raad weet. Of moet ik de kitlens erop plakken met componentenlijm.

    Bedankt alvast.

  • #2
    Re: Lens eraf halen

    Ik heb de 300d ook reeds een half jaar en ik heb ook nog niks van stof bespeurd.
    Ligt misschien aan de CCD die ze bij Canon of Nikon gebruiken?
    Kzou de componentenlijm toch eens overwegen
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #3
      Re: Lens eraf halen

      Denk dat dat is omdat de 300D een filter heeft voor de CCD (of is het CMOS?).

      Groetjes,
      Rutger
      Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

      Comment


      • #4
        Re: Lens eraf halen

        Heb de D70 van maart, en al heel veel mijn lenzen verwisseld, zowel binnen als buiten huis, en geen probleem met stof, af en toe blaas ik hem eens uit met een blaaspeer. Bij het verwisselen van de lenzen hou ik de lensopening altijd wel naar beneden.
        Nikon body's plus wat Nikkor glas.
        Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: Lens eraf halen

          een echte truuc om een lens eraf te halen en zonder stof binnen te krijgen bestaat niet.

          Maar het canon vc nikon verhaal klopt wel met de volgende reden

          canon gebruikt CMOS sensors en nikon CCD sensors, de CCD sensors verbruiken meer stroom wat dan meer statische electriciteit oplevert en wat op zijn beurt meer stof aantrekt
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Re: Lens eraf halen

            Oorspronkelijk geplaatst door fredericrom
            canon gebruikt CMOS sensors en nikon CCD sensors, de CCD sensors verbruiken meer stroom wat dan meer statische electriciteit oplevert en wat op zijn beurt meer stof aantrekt
            Klinkt plausibel... als je de camera niet uit zet tijdens het wisselen van objectief. Ik vermoed eerder dat het exemplarisch is: er zit misschien wel gewoon meer stof in het huis van die D70 dan in de EOS300 van TS's eega.

            Comment


            • #7
              Re: Lens eraf halen

              als je lenzen verwisselt, blaas dan ook 'ns op de achterkant van de lens...
              bij superzooms jaag je behoorlijk wat lucht door de camera...
              bij mijn 24-120 vr kan ik werkelijk de lucht voelen als ik mijn oog tegen de zoeker hou...

              Comment


              • #8
                Re: Lens eraf halen

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                Ik vermoed eerder dat het exemplarisch is: er zit misschien wel gewoon meer stof in het huis van die D70 dan in de EOS300 van TS's eega.
                Zouden vrouwen dan toch netter en zorgzamer zijn dan wij mannen
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Lens eraf halen

                  Het probleem met de D70 zou kunnen bestaan in het gebruik van kunstof in de body die door de handeling snel statisch geladen geraakt en al zo stof aantrek in de werkelijke zin van het woord.

                  Bij mijn Canon Body's heb ik veel minder last van stof.

                  De D30 is twee maal uitgeblazen op 1 jaar gebruiksduur nooit gereinigd met Eclips, De D60 is op twee jaar gebruiksduur twee maal uitgeblazen en 1 maal vochtig gereiningd met Eclipse en de Mark II is iets gevoeliger voor stof dan de vorige body die is tot nu toe 1 maal vochtig gereingd met Eclipse in vier maanden gebruiksduur.

                  Al bij al geen probleem om van wakker te liggen.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens eraf halen

                    Oorspronkelijk geplaatst door fredericrom
                    een echte truuc om een lens eraf te halen en zonder stof binnen te krijgen bestaat niet.

                    Maar het canon vc nikon verhaal klopt wel met de volgende reden

                    canon gebruikt CMOS sensors en nikon CCD sensors, de CCD sensors verbruiken meer stroom wat dan meer statische electriciteit oplevert en wat op zijn beurt meer stof aantrekt
                    Statische elektriciteit vergelijken met stroomverbruik, eigenlijk noemt dit energieverbruik, is wel héél nieuw voor mij.
                    Het laatste is namelijk dynamisch! Aldus gaat uw redenering even niet op, hoewel je wel gelijk hebt op het gebied van energieverbruik van de twee types sensoren.
                    Last edited by MOSfet; 4 september 2004, 10:32.
                    Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens eraf halen

                      Zal het wat uitmaken of het toestel een tijdje uitgeschakeld is voor een lenswissel of reinigings actie? Ik kan me zo voorstellen dat een warme sensor meer stof aantrekt als een koude.
                      Of praat ik nu pas echte onzin?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens eraf halen

                        Mja warme sensor geeft natuurlijke convectie-stromen in de lucht, dus dit kan aanleiding geven tot meer stof op de sensor. Maar of het nu echt ook een groot verschil maakt, dat weet ik niet.

                        MvG, Mike
                        Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens eraf halen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Plofkop
                          Zal het wat uitmaken of het toestel een tijdje uitgeschakeld is voor een lenswissel of reinigings actie? Ik kan me zo voorstellen dat een warme sensor meer stof aantrekt als een koude.
                          Of praat ik nu pas echte onzin?
                          Er kan iets van waar zijn. Niet alleen de warmte. Maar ook de statische electriciteit zal minder zijn als de camera een tijdje (lees één minuut....) uitgeschakeld is.

                          Hier wordt de 300D uitgeblazen met een voetpomp voor luchtmatrassen.
                          Het is een exemplaar in zacht rubber met een brede luchtopening zodat er een zachte doch langdurige luchtstroom het stof kan weghalen.
                          Een voordeel is ook dat de luchtvoorraad in de pomp groot genoeg is voor één reininging. Zodat het stof in de pomp de tijd heeft om te bezinken voordat ze nog eens gebruikt wordt.

                          Skitch

                          Wel eerst die pomp goed uitwassen om het fabrieksstof er uit te krijgen !!!!
                          Last edited by Skitch; 4 september 2004, 11:44.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens eraf halen

                            Statische elektriciteit vergelijken met stroomverbruik, eigenlijk noemt dit energieverbruik, is wel héél nieuw voor mij.
                            Het laatste is namelijk dynamisch! Aldus gaat uw redenering even niet op, hoewel je wel gelijk hebt op het gebied van energieverbruik van de twee types sensoren.
                            is nochthans een gekend fenomeen tussen nikon en canon sensoren, de ccd's trekken nu eenmaal meer stof aan de de cmos sensoren
                            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens eraf halen

                              Kan het eigenlijk kwaad om een lens te wisselen terwijl de camera nog aan staat???
                              Vitarake


                              Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

                              Comment

                              Working...
                              X