Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doop fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doop fotograferen

    Hoi iedereen,

    Een vriend van mij vroeg me of ik het doopsel van zijn kleine wou fotograferen...hij moet enkel foto's hebben in de kerk!
    Ik heb een Nikon D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS en een 35mm 1.8f prime + een flits SB600...

    Nu is mijn vraag hoe gebruik ik best de flitser in de kerk...aangezien ik meestal mijn flits laat bounchen op het plafond om zo
    een mooier licht te krijgen kan ik dit nu niet toepassen,dus ik zal rechtsreeks moeten flitsen. Ik gebruik meestal de M-stand van
    mijn fototoestel als ik met de flits erop foto's neem,zo kunt ge wat spelen met de snelheid van je flits..maar wat zou het beste zijn?

    Mijn flits wat lager zetten en mijn diafragma lager( 4-5.6) en dan op een 1/160 tot 1/250ste...of een wit kapje van voor op de flits zetten!

    Graag raad

    Grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

  • #2
    Re: Doop fotograferen

    Ik zou eerder de prime nemen en niet flitsen, zodoende dat je de sfeer erop kan krijgen, iso 3200 en f2 moet te doen zijn toch?
    Natuurlijk sterk afhankelijk van kerk

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Doop fotograferen

      Ja maar met de prime ben ik wel beperkt. Kan ik echt niet flitsen dan
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Doop fotograferen

        Ik heb 2,5 jaar geleden de doop van mijn broer zijn dochtertje gefotografeerd met een D90 en een Tamron 17-50 2.8 non VC.
        Geen flits gebruikt en toch mooie foto's hoor. Is ook wel zoals Bulke41 zegt: hangt er een beetje vanaf hoeveel licht er in de kerk aanwezig is.

        Comment


        • #5
          Re: Doop fotograferen

          Ik heb dat ooit één keer gedaan, op de plaats waar de doopvont stond in die kerk was er zo weinig licht dat ik uiteindelijk toch geen andere keuze had dan de flitser te gebruiken.
          Normaalgezien probeer ik in de kerk ook altijd zonder flitser te werken, voor de eerste communie lukt dat bijvoorbeeld altijd, maar die ene dag (de doop) was het slecht weer, en als er dan zo goed als geen extra verlichting is in de buurt van de doopvont, dan lukt het toch niet meer.

          Een breedhoeklens komt gewoonlijk ook van pas, dan kan je dicht genoeg komen zodat er minder volk in de weg staat.
          En als je in opdracht werkt van de ouders, dan is het normaalgezien ook niet echt een probleem dat je er vlakbij gaat staan.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Doop fotograferen

            Hoe stel ik best de flits in om geen al te overbelichte gezichten te krijgen
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Doop fotograferen

              Als je in de manuele stand werkt, en de flitser op ETTL (bij Canon noemen ze dat zo, ik weet niet hoe dat bij Nikon genoemd wordt, maar het is de instelling waarbij de fltssterkte automatisch wordt aangepast), dan zou ik de sluitertijd niet te kort kiezen, want dan is de kans heel groot dat de achtergrond helemaal donker wordt. Zet het diafragma ook niet te ver dicht, want ook dan wordt het verschil tussen het flitslicht en de omgeving te groot, de iso zet je ook daarom al best niet te laag.
              De juiste instellingen kan ik niet geven, omdat ik niet weet hoeveel licht er daar zal zijn, maar als je foto's wil waarbij de "omgeving" nog mee zichtbaar op de foto komt, dan zal je zelf de iso moeten aanpassen (voldoende hoog) zodat achteraan niet alles pikzwart wordt. Bij sommige camera's is het dan ook mogelijk om de auto-iso te gebruiken, maar er zijn camera's waarbij die beperkt wordt tot bijvoorbeeld iso 400 als de flitser wordt gebruikt.
              Je kan ook in de diafragmavoorkeuzestand werken, en dan de iso voldoende hoog zetten om de sluitertijd op 1/60 of korter te krijgen, dan zal de flitser ook werken als invulflits om de gezichten beter te belichten.
              Ook dan is het mogelijk dat je de flitsbelichtingscompensatie wat moet aanpassen om het gewenste resultaat te verkrijgen.

              Het beste is dat je te vroeg ter plaatse bent, en dat je nog wat tijd hebt om testfoto's te maken.
              Tijdens de doop wordt er waarschijnlijk van jou verwacht dat jij weet wat je moet doen om zo goed mogelijke foto's af te leveren...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X