Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

irix 15 mm f/2.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • irix 15 mm f/2.4

    Hallo,
    Heeft er iemand deze lens al in zijn/haar bezit?
    Wat zijn de ervaringen?
    Is deze geschikt voor interieur?
    Zou er snel een lensprofiel beschikbaar zijn?
    Groetjes
    Anneke

  • #2
    Re: irix 15 mm f/2.4

    Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
    Hallo,
    Heeft er iemand deze lens al in zijn/haar bezit?
    Wat zijn de ervaringen?
    Is deze geschikt voor interieur?
    Zou er snel een lensprofiel beschikbaar zijn?
    Groetjes
    Anneke
    Ik heb de Firefly versie voor Canon sinds maandag. Heb hem nog niet uitvoerig kunnen uittesten maar al wel een kleine test op statief. Vanaf F4-5,6 is het beeld scherp tot in de uiterste hoeken.
    De scherpstelring is breed en voelt stevig aan. De infinity lock is duidelijk voelbaar en je kan de scherpstelring inderdaad "locken" d.m.v. de voorste ring te verdraaien naar de vergrendelstand.
    Dit is mijn eerste manuele lens dus ik moet nog wel wat wennen aan het ontbreken van de auto-focus. Hierbij had ik nog een vraagje: bij de ontspanknop half in te drukken, krijg ik de enkel de "piep" te horen wanneer het focuspunt overeenkomt met de afstand waarop ik heb scherpgesteld. Klinkt logisch volgens mij, maar ik vroeg mij toch af dit normaal is bij manuele lenzen.
    Geen idee wanneer het lensprofiel beschikbaar zou zijn, maar ik hoop dat Adobe zijn huiswerk snel maakt
    Ik hoop vandaag de lens nog wat uit te proberen en zal als je wil dan eens een foto posten...

    Comment


    • #3
      Re: irix 15 mm f/2.4

      Die piep is normaal als er een electronische verbinding is voor diafragmasturing met je body.Terzelfdertijd gaat je scherpstelpunt in de zoeker even oplichten.
      Heb 2 Canon TS-lenzen en die piepen ook.Een Hartblei TS,die volledig manueel is,afstand en diafragma en geen contacten heeft,piept niet.

      Comment


      • #4
        Re: irix 15 mm f/2.4

        Oorspronkelijk geplaatst door Marchristan Bekijk bericht
        Ik heb de Firefly versie voor Canon sinds maandag. Heb hem nog niet uitvoerig kunnen uittesten maar al wel een kleine test op statief. Vanaf F4-5,6 is het beeld scherp tot in de uiterste hoeken.
        De scherpstelring is breed en voelt stevig aan. De infinity lock is duidelijk voelbaar en je kan de scherpstelring inderdaad "locken" d.m.v. de voorste ring te verdraaien naar de vergrendelstand.
        Dit is mijn eerste manuele lens dus ik moet nog wel wat wennen aan het ontbreken van de auto-focus. Hierbij had ik nog een vraagje: bij de ontspanknop half in te drukken, krijg ik de enkel de "piep" te horen wanneer het focuspunt overeenkomt met de afstand waarop ik heb scherpgesteld. Klinkt logisch volgens mij, maar ik vroeg mij toch af dit normaal is bij manuele lenzen.
        Geen idee wanneer het lensprofiel beschikbaar zou zijn, maar ik hoop dat Adobe zijn huiswerk snel maakt
        Ik hoop vandaag de lens nog wat uit te proberen en zal als je wil dan eens een foto posten...
        Dat je een foto post, Marchristan, zou heel leuk zijn.
        Ik zit in mijn derde jaar fotografie. De nadruk ligt dit jaar op ruimte en mens. Ik ben daarbij op zoek naar een betaalbare groothoek omdat één van de opdrachten interieur is. Mijn 24-70 is daarbij niet voldoende voor sommige foto's.

        Comment


        • #5
          Re: irix 15 mm f/2.4

          Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
          Dat je een foto post, Marchristan, zou heel leuk zijn.
          Ik zit in mijn derde jaar fotografie. De nadruk ligt dit jaar op ruimte en mens. Ik ben daarbij op zoek naar een betaalbare groothoek omdat één van de opdrachten interieur is. Mijn 24-70 is daarbij niet voldoende voor sommige foto's.
          Hierbij 2 foto's die ik gisteren getrokken heb met de Irix 15mm Firefly.
          ISO 100 - 15mm - F11 - 1/50 + 1/25 + 1/13 sec


          ISO 100 - 15mm - F16 - 4 sec


          Heb ook nog een foto met topic "Averbode" rechtstreeks gepost onder rubriek "architectuur". Deze is ook met de Firefly genomen en wat bewerkt.

          Vermits ik nog geen foto's had genomen met zulke groothoek is/was het voor mij toch wel even wennen. Vanaf wanneer je je camera een beetje camera kantelt, heb je de typische vervorming welke je nog niet automatisch kan laten corrigeren in Lightroom. De manuele focus werkt heel prettig en de "infinity lock" werkt prima. Ik had het gevoel dat deze toch meestal correct was als ik dit met de Live View controleerde. Hopelijk heb je hier iets aan. Groetjes, Marchristan.

          Comment


          • #6
            Re: irix 15 mm f/2.4

            Oorspronkelijk geplaatst door Marchristan Bekijk bericht
            Hierbij 2 foto's die ik gisteren getrokken heb met de Irix 15mm Firefly.
            ISO 100 - 15mm - F11 - 1/50 + 1/25 + 1/13 sec


            ISO 100 - 15mm - F16 - 4 sec


            Heb ook nog een foto met topic "Averbode" rechtstreeks gepost onder rubriek "architectuur". Deze is ook met de Firefly genomen en wat bewerkt.

            Vermits ik nog geen foto's had genomen met zulke groothoek is/was het voor mij toch wel even wennen. Vanaf wanneer je je camera een beetje camera kantelt, heb je de typische vervorming welke je nog niet automatisch kan laten corrigeren in Lightroom. De manuele focus werkt heel prettig en de "infinity lock" werkt prima. Ik had het gevoel dat deze toch meestal correct was als ik dit met de Live View controleerde. Hopelijk heb je hier iets aan. Groetjes, Marchristan.
            Amai, zeker en vast … bedankt


            Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: irix 15 mm f/2.4

              Hallo,

              Waar heb je deze lens gekocht? Kan ik deze ergens proberen (bekijken op een toestel) in België
              Ik heb ze eergisteren gezien op Photokina, maar daar konden ze mij enkel de Nederlandse importeur opgeven.

              Groetjes
              Paul Dhondt
              Secretaris
              Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

              Comment


              • #8
                Re: irix 15 mm f/2.4

                Bij Kamera Express, Foto Konijnenberg kan je ze bestellen. Geen idee of je ze in de winkel kan testen.

                Groetjes Marchristan.

                Comment


                • #9
                  Re: irix 15 mm f/2.4

                  Bedankt,
                  Ondertussen gzien dat ze bij Art & Craft ze ook beschikbaar zijn.
                  Groetjes
                  Paul Dhondt
                  Secretaris
                  Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

                  Comment


                  • #10
                    Re: irix 15 mm f/2.4

                    Interessante lens als ik kijk naar de som van het geheel: goede prestaties blijkbaar, zachte prijs, goed bouwkwaliteit met gering gewicht.
                    De autofocus mis je niet echt op dergelijk brandpunt ook. Ben eens benieuwd naar hun nieuwe 11 f4.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: irix 15 mm f/2.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Interessante lens als ik kijk naar de som van het geheel: goede prestaties blijkbaar, zachte prijs, goed bouwkwaliteit met gering gewicht.
                      De autofocus mis je niet echt op dergelijk brandpunt ook. Ben eens benieuwd naar hun nieuwe 11 f4.
                      Ik heb ontzettend veel respect voor mensen die manueel scherpstellen op een moderne digitale SLR. Mij lukt het niet, en ik heb nochtans uitstekende ogen.
                      Ik heb elektronische hulp nodig zoals peaking bij mijn Fuji. Met oog en zoeker ben ik simpelweg niet accuraat genoeg voor 16 en 24MP (laat staan een full frame 40MP sensor).

                      Je kan wel stellen dat de scherpstelling weinig uitmaakt bij zulke korte brandpunten, maar ik zie toch nog veel matige resultaten. Ik heb wel eens een Samyang voor Fuji-X geprobeerd, maar met wisselend succes. Frustrerend eigenlijk, want met film heb ik het nooit anders gedaan, maar ook nooit groter dan 30x40cm bekeken natuurlijk
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment

                      Working...
                      X