Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zicht op de vogezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Zicht op de vogezen


    getrokken vanaf het kasteel van Haut-Koeningsbourg, de moeite om eens te bezoeken.

    Last edited by Tonerider; 25 september 2016, 19:39.

  • #2
    Re: Zicht op de vogezen

    Is daar inderdaad de moeite om eens te staan, ben er vroeger ook nog geweest
    Mooie wolkenlucht die voor mijn part wat meer dramatiek mag hebben
    Groene heuvels en bergen weergeven is altijd een moeilijke zaak, je zit al snel met die typerende blauwige kleur en alles loopt wat door elkaar
    Ik denk dat je met wat dodge en burn een mooi resultaat kunt eruit halen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Zicht op de vogezen

      Zonder Sieg zijn reactie gelezen te hebben is dodge and burn het eerste wat ik dacht toen ik de foto zag...Zeker een mooie foto, maar als je wat meer contrast tussen de donkere en lichte delen in de het berglandschap kan krijgen word die heel mooi..
      Heb het even op de Snelle Jelle manier geprobeerd...Dus sommige donkere delen wat donkerder schilderen ( niet te veel ) en de lichte delen mogen zeker extra benadrukt worden...DIT is dan een beetje het resultaat..
      Als je het niks vind en ik de link weg moeten halen, dan moet je het maar laten weten..
      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
      MIJN WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Zicht op de vogezen

        Zeker de moeite waard om inderdaad zoiets als Jos te doen. Dan gaat de foto "leven".
        Moeilijk lichtmoment , hoor. Hier moet de nabewerking doen, waar de camera net niet registreert, zoals je het gezien hebt.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Zicht op de vogezen

          Bedankt voor jullie reacties en tips.
          Ik ga me eens moeten verdiepen in deze techniek. Wel wil ik toch effe zeggen dat het blauw dichtlopen naar achteren toch iets natuurlijks was, want ik heb me daar nog over verwonderd en me afgevraagd hoe dat dit effect eigenlijk ontstaat.
          Maar ik begrijp dat dit de foto niet ten goede komt en de foto levendiger wordt met dodge en burn. Nu nog effe zoeken hoe dat het moet (als ik even tijd vind).

          Nogmaals bedankt voor jullie opmerkingen.

          Comment


          • #6
            Re: Zicht op de vogezen

            blauw van de lucht is licht dat door de luchtmolecules gereflecteerd wordt. Hoe meer lucht er tussen jouw en je onderwerp zit, hoe meer kans op reflecties, en dus hoe blauwer het licht wordt dat van die kant uit komt. Het is dus perfect normaal dat in de bergen geldt "hoe verder, hoe blauwer".

            Het schuivertje "nevel verwijderen" in Lightroom doet echt wonderen om daar iets aan te verhelpen, want ons kodakskes zien natuurlijk weer nog meer blauw dan dat wij het zien.


            ik volg voor de rest helemaal de reacties. Ik weet niet of je in RAW geschoten hebt, maar zo ja, dan kan je al heel ver geraken door de witte en zwarte tinten correct te zetten (ALT + schuivertje tot je kleine vlekjes ziet), en dan de hooglichten naar beneden halen, en de donkere bergen naar boven met de schaduwen. Zal al een gans andere foto zijn, denk ik. Dit lukt ook in JPG, maar een RAW is er dramatisch veel beter in.
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment


            • #7
              Re: Zicht op de vogezen

              Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
              blauw van de lucht is licht dat door de luchtmolecules gereflecteerd wordt. Hoe meer lucht er tussen jouw en je onderwerp zit, hoe meer kans op reflecties, en dus hoe blauwer het licht wordt dat van die kant uit komt. Het is dus perfect normaal dat in de bergen geldt "hoe verder, hoe blauwer".

              Het schuivertje "nevel verwijderen" in Lightroom doet echt wonderen om daar iets aan te verhelpen, want ons kodakskes zien natuurlijk weer nog meer blauw dan dat wij het zien.


              ik volg voor de rest helemaal de reacties. Ik weet niet of je in RAW geschoten hebt, maar zo ja, dan kan je al heel ver geraken door de witte en zwarte tinten correct te zetten (ALT + schuivertje tot je kleine vlekjes ziet), en dan de hooglichten naar beneden halen, en de donkere bergen naar boven met de schaduwen. Zal al een gans andere foto zijn, denk ik. Dit lukt ook in JPG, maar een RAW is er dramatisch veel beter in.
              Bedankt voor de uitleg.

              De foto is in RAW getrokken, maar heb geen lightroom. Ik werk met Digital Photo Professional (van Canon zelf) en eventuele nabewerking in Photoshop Elements 10.

              Comment


              • #8
                Re: Zicht op de vogezen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                Bedankt voor de uitleg.

                De foto is in RAW getrokken, maar heb geen lightroom. Ik werk met Digital Photo Professional (van Canon zelf) en eventuele nabewerking in Photoshop Elements 10.
                in P.E. 10 zal je dat schuivertje "nevel verwijderen" niet hebben, maar het aanpassen van hoog en andere lichten kan zeker en vast wel (al ken ik het programma niet)
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: Zicht op de vogezen

                  wat aan het prutsen geweest in de trial van LR, maar behaal toch niet het resultaat van Jos82.

                  Ik ga eens naar verdere bewerking in PE moeten kijken denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zicht op de vogezen

                    Update is in ieder geval al beter...
                    Ook in lightroom is Dodge and Burn goed mogelijk..KLIK voor deze video van 25 minuten..Word het behoorlijk goed uitgelegd..
                    Zelf werk ik in PS, maar in LR zeker hetzelfde resultaat te halen..
                    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                    MIJN WEBSITE

                    Comment

                    Working...
                    X