Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeemcamera is geschikt ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke systeemcamera is geschikt ?

    Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een systeemcamera te kopen, aanvullend of ter vervanging van mijn FF Nikon D600. De reden hiervoor is toch wel dat het niet altijd even handig is om de D600 met bijhorend assortiment lenzen overal mee naartoe te sleuren. Ik ben zeer tevreden van de D600, maar ik gebruik hem niet zo vaak meer als vroeger, juist omwille van het gesleur met de lenzen en body.

    Daarom overweeg ik dus een systeem camera, maar welke....

    Waarvoor wil ik hem gebruiken:

    - op reis, makkelijker dan de grotere DSLR en assortiment lenzen
    - straatfotografie
    - feestjes, concerten?
    - eigenlijk overal waar je niet meteen een groot toestel mee neemt.

    Waarvoor ik de Nikon nog zou gebruiken:

    - Landschappen
    - Portretten
    - wanneer er meer tijd en ruimte is om alles mee te nemen.

    Wat is voor mij belangrijk:

    - Uiteraard de beeldkwaliteit. Ik maak zelden heel grote prints, maar kwaliteit is wel belangrijk.
    - Verwisselbare lenzen
    - volledig manueel instelbaar
    - snelheid vergelijkbaar aan een DSLR, dus geen vertraging bij het afdrukken
    - vormgeving. Ik ben wel fan van retro style toestellen, maar dit is geen must.
    - Kostprijs die me nog toelaat om eens op reis te gaan met de camera.

    Ik lees goede dingen over Olympus en Fuji, maar ik ben niet merkgebonden.

    Alle tips en ervaringen zijn welkom. Voor mij is dit nieuw, dus liefst een 'eenvoudige' uitleg

  • #2
    Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

    Als je niet teveel wil inboeten op kwaliteit zijn er op dit moment wat mij betreft twee keuzes: sony a6300 of fuji xt2.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

    Comment


    • #3
      Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

      Ik snap wat lapino bedoelt, aangezien je een D600 vervangt.

      Maar in die categorie zijn dat wel twee prijzige toestellen, en de X-T2 is relatief groot in vergelijking met soortgenoten.
      Ik zou een micro 4/3 nog niet uitsluiten als je echt compact wil gaan. Zowel Olympus als Panasonic heeft een uitgebreid aanbod bodies.

      Hoe compact een systeem is, hangt in grote mate af van de lens die je erop wil zetten. De kitlens bij een a6300 is bijvoorbeeld ook zeer compact, en heel wat primes zijn dat eveneens. Zet daar eens de Fuji 16-55/2.8 naast, en je zal begrijpen dat een iets grotere body ineens weer zinvol is... betere balans maar ook weer een stuk minder compact.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

        Zoals in andere topics al vermeldt: ik zou ook een A6000 niet uitsluiten... Uitstekende aps-c-sensor en een pak goedkoper dan de A6300 waardoor er meer geld voor lenzen over blijft.
        Zet daarop een CZ16-70, of 10-18, of 35/1.8, of 28/2, of 70-200/4, en je hebt qua kwaliteit alle mogelijkheden. Wil je af en toe een dag echt compact op weg, zorg dan dat je meteen de 16-50 pancake erbij hebt.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

          Bedankt voor de reacties.

          Het belangrijkste is natuurlijk dat het compact en handig in gebruik blijft. Als de camera wat groter wordt, zeker in combinatie met lenzen, dan is het nut van de systeemcamera weg. dan zou ik gewoon de D600 mee nemen.

          Ik vermoed dat ik ergens wat toegevingen zal moeten doen, maar er is zoveel om uit te kiezen he...

          Comment


          • #6
            Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

            Je kan beter het doel van de sys en de DSLR omwisselen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

              Beste moons83,

              Een hele tijd geleden was ook het gewicht van mijn Canon 5DmKII en de lenzen een "grote" brok om maar steeds mee te nemen, zeker op vakantie.
              DSLR en alle lenzen weggedaan en vervangen door een systeemcamera met een aantal lenzen.
              Voor op reis was dat een prima vervanger.
              Maar, voor het wat serieuzere werk kwam de systeemcamera toch soms te kort (IMHO).
              En dus kwam er opnieuw een DSLR in huis, ditmaal geen FF meer, maar een DX van Nikon (D7200) en enkele lenzen.
              Nu, alweer een tijdje verder heb ik de Nikon D7200, de D5200 en de D500.
              En ... een Sony A6000 met de spotgoedkope maar o zo compacte 16-50mm, de 18-200mm en de 12mm pancake met 0.75UWA.
              Maar de DSLR, die doe ik nooit meer weg ...

              Als het héél compact moet zijn, dan gebruik ik de Sony A6000 met de bijbehorende lenzen. Dat past allemaal in een mini-fototas van Case Logic.
              In diezelfde tas past ook de Nikon D5200 + Tamron 16-300, mijn reiscombinatie voor als het een ietsjepietsie "zwaarder" mag (maar met meteen ook een serieus lensbereik).
              Ik ben erg tevreden over de wel "kleine" Nikon D5200 die niet zoveel groter is dan een systeemcamera met zoomlens maar over de Sony A6000 en lenzen hoor je me ook niet klagen.

              Wat Sony A6000 voorbeelden?
              https://www.flickr.com/photos/jajabd...57661920133872
              https://www.flickr.com/photos/jajabd...57664090392801
              https://www.flickr.com/photos/jajabd...57665207388744
              https://www.flickr.com/photos/jajabd...57664483486182
              Er zitten ook een aantal opnames bij op ISO3200 - als je naar de exif onder elke foto kijkt zie je alle gegevens ...
              Van Nikon zijn er uiteraard genoeg voorbeelden beschikbaar.

              Succes in je keuze - wat het ook wordt ...
              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

                Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties.

                Het belangrijkste is natuurlijk dat het compact en handig in gebruik blijft. Als de camera wat groter wordt, zeker in combinatie met lenzen, dan is het nut van de systeemcamera weg. dan zou ik gewoon de D600 mee nemen.

                Ik vermoed dat ik ergens wat toegevingen zal moeten doen, maar er is zoveel om uit te kiezen he...
                Met M43 heb ik enkele jaren ervaring.
                Heel goed compromis.

                Bekijk gewoon al eens de GM5 en 12-32 of de Leica-Pana 15 1.7
                Iets compacter dan dit ga je niet vinden dan dit.
                Onder de M43 camera's is dit het kleinste met zoeker.
                Compromis voor dit model (onder M43 camera's) is de zoeker van matige kwaliteit (en klein) en het LCD schermpje achteraan die aspect ratio 16/9 heeft wat niet ideaal is voor foto (maar wel voor video)

                De nieuwe GX85 is een betere keuze (naar mijn mening de beste keuze als je de prijs in acht neemt)
                Gevolgd door de Olympus OMDEM10 mkII.
                Lenzen voor het M43 systeem zijn altijd kleiner omdat ze een kleinere sensor moeten dekken.
                Prijs die je betaald is meer DOF (tenzij je dat wil)
                Ruis, DR speelt ook in het nadeel van die kleinere sensor maar in de praktijk valt dit nogal mee.
                Objectieven in alle soorten, grootste keuze in mirrorless.

                Zoals al gezegd o.a door Lapino is de a6300 of X-T2 een goede keuze maar als het niet echt een vervanging moet zijn voor je bestaand systeem is M43 zeker geschikt. (M43 kan je systeem wel vervangen maar hangt af waar je behoeften liggen)

                De Fuji X-T10 is ook een goede keuze. (Sommige lenzen al vrij groot)

                Binnenkort de Canon M5 lancering.
                Lijkt me best interessant
                Lenzenaanbod wel klein en meesten niet al te lichtsterk. Er zitten er enkele bij met 6.3 op het lange eind wat dikwijls ook de compactheid verklaart.
                Geen ervaring met de M serie van Canon (maar wel met Canon op zich)
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Welke systeemcamera is geschikt ?

                  Thanks @jaja en @Funcky voor de uitgebreide info en adviezen.

                  Ik heb er intussen nog enkele bekeken en de Olympus OMDEM10 mkII speekt me wel aan. Het design en de prijs zijn ook niet mis.

                  Toch eerst nog maar enkele nachtjes over slapen en dan zien we wel wat het wordt.

                  Comment

                  Working...
                  X