Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto lijkt dood :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto lijkt dood :)

    Ik heb een berlingo. Als ik mijn sleutel in het contact steek gebeurt er niks. Gewoon niks, geen lampje dat aanspringt, geen klikje hier en daar, gewoon niks. Wat kan de oorzaak zijn ?

  • #2
    Re: Auto lijkt dood

    Platte batterij.
    Licht laten branden?
    Deur niet helemaal dicht gedaan?

    Oplossing: starten met startkabels, of een lader aan hangen gedurende een paar uur.

    Waarschijnlijk heb je een nieuwe batterij nodig, want een batterij die helemaal plat gaat... die is meestal onherstelbaar beschadigd.

    Comment


    • #3
      Re: Auto lijkt dood

      Grote kans dat de batterij plat of stuk is, maar uitzonderlijk kan het ook iets anders zijn zoals bijvoorbeeld een defect contactslot maar dat kan je snel testen ... gaan uw (noodknipper)lichten nog?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Auto lijkt dood

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Grote kans dat de batterij plat of stuk is, maar uitzonderlijk kan het ook iets anders zijn zoals bijvoorbeeld een defect contactslot maar dat kan je snel testen ... gaan uw (noodknipper)lichten nog?
        Hij doet helemaal niks. Er zit pas een nieuwe batterij in, nog geen maand mee gereden. Dus het zou me verwonderen dat het aan de batterij ligt eerlijk gezegd ...

        Comment


        • #5
          Re: Auto lijkt dood

          Oorspronkelijk geplaatst door Faecon Bekijk bericht
          Hij doet helemaal niks. Er zit pas een nieuwe batterij in, nog geen maand mee gereden. Dus het zou me verwonderen dat het aan de batterij ligt eerlijk gezegd ...
          Als je met een splinternieuwe batterij een nacht uw lichten laat branden ... dan is die 's morgens ook plat.
          Dus vier knipperlichten opzetten lukt niet als ik het goed begrijp?
          Dan is ofwel die batterij zo plat als iets of de hoofdzekering is gesprongen omdat er ergens een kortsluiting is ... maar dat zou me ten zeerste verwonderen tijdens een nacht stilstaan.
          Toch geen kabel los aan de batterij?
          Gebeurt nog al eens dat die bij vervanging niet goed vastgezet werd ... maar is ook maar een heel kleine kans.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Auto lijkt dood

            Check eerst en vooral eens de batterijkabels en de klemmen. Ik heb op mijn wagen ooit een klem met een haarscheurtje gehad, deed ook niks meer.
            Heb je toevallig niet onlangs een nieuwe radio of DVD-speler of zo geïnstalleerd? Kan een verborgen stroomverbruiker zijn, die de batterij leegtrekt 's nachts.

            Als je een batterijlader hebt kan je de batterij proberen op te laden. Als de auto start met opgeladen batterij en je hebt morgen of overmorgen hetzelfde voor is waarschijnlijk je alternator kapot.

            Dus, in termen van kosten:
            - als je enkel de lichten of zo vergeten was, kost het je niks buiten wat stroom om de batterij op te laden.
            - batterij kapot: nieuwe batterij (waarschijnlijk garantie, denk ik)
            - alternator kapot: alleszins duurder dan batterij

            Comment


            • #7
              Re: Auto lijkt dood

              Als je motor terug gestart is, moet het rode alternator-verklikkerlampje uitgaan. Zoniet is de alternator defect.
              (of je neemt een voltmeter en meet de spanning terwijl de motor draait. Dat moet minimum 13,5V zijn.)
              Alternator (met inruil van oude alternator) kost ongeveer 100€ als je hem zelf vervangt. Is niet veel duurder dan een nieuwe batterij.
              In een merkgarage betaal je tot 5 keer meer terwijl het werk in minder dan een uur gedaan is, en zij gebruiken ook gereviseerde alternators.(zijn niet van nieuwe te onderscheiden).
              Last edited by notex; 15 september 2016, 09:42.

              Comment


              • #8
                Re: Auto lijkt dood

                Oorspronkelijk geplaatst door Faecon Bekijk bericht
                Hij doet helemaal niks. Er zit pas een nieuwe batterij in, nog geen maand mee gereden. Dus het zou me verwonderen dat het aan de batterij ligt eerlijk gezegd ...
                En een nieuwe batterij kan niet defect gaan of wat, hopelijk voor U is het dat, dan heb je daar nog garantie op.

                Comment


                • #9
                  Re: Auto lijkt dood

                  Oorspronkelijk geplaatst door Faecon Bekijk bericht
                  Ik heb een berlingo. Als ik mijn sleutel in het contact steek gebeurt er niks. Gewoon niks, geen lampje dat aanspringt, geen klikje hier en daar, gewoon niks. Wat kan de oorzaak zijn ?
                  Geen assistance verzekering? Absoluut doen, je was ondertussen al verder geholpen!
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auto lijkt dood

                    Originele batterij gaat defect en werd door een nieuwe vervangen. De nieuwe na een maand ook defect, da's wel een heel groot toeval.
                    Je kan geen maand rondrijden met een defecte alternator (Tenzij het een oldtimer diesel met een dynamo is en zonder electronica. Daarmee kon je de batterij afkoppelen eens de motor gestart was).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auto lijkt dood

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Geen assistance verzekering? Absoluut doen, je was ondertussen al verder geholpen!
                      En kost je per jaar even veel als 2 uur garagekosten. Wisselstukken zijn natuurlijk niet inbegrepen in de assistance verzekering.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auto lijkt dood

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Geen assistance verzekering? Absoluut doen, je was ondertussen al verder geholpen!
                        Hebben wij ook (al is het nog niet zo heel lang), kost wel 190 euro/jaar. Ik neem die niet zozeer voor een eventuele panne dicht bij huis, of thuis, want dat heb ik nog nooit voor gehad (ik geloof trouwens dat we minimum 10 km van huis moeten zijn om beroep te kunnen doen op de assistance verzekering, maar dat zou ik nog eens moeten nazien).

                        Zelfs nog nooit één of andere echte panne (dat hij niet meer start of rijdt) gehad, want we rijden altijd met redelijk nieuwe wagens, al kan je met een spiksplinternieuwe ook altijd iets voor hebben natuurlijk, maar daar bleven wij tot op heden steeds van gespaard.

                        Wij nemen die verzekering vooral voor onze buitenlandreizen, je rijdt dan ,net als met een omnium, veel meer relaxed (vind ik toch).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auto lijkt dood

                          Het eerste wat ik zou doen is de spanning van de accu meten, als die geen 12V meer geeft, dan is die defect, of is er ergens een lampje blijven branden waardoor ze helemaal leeg is (lampje in het koffer bijvoorbeeld).
                          Je moet ook controleren of de aansluitklemmen goed vast zitten, en of ze niet gescheurd zijn (het gebeurt wel eens dat zo'n klem scheurt tijdens het vastzetten).

                          Als de accu helemaal leeg is, dan kan je ze proberen te laden, als dat niet lukt, dan is ze zeker defect (als de lader niets doet, dan is ze inwendig onderbroken, als de stroom veel te hoog oploopt, dan ligt er een cel in kortsluiting, maar die kans is eerder klein, want dan zou er nog zo'n 10V beschikbaar zijn, en dan branden de lampjes nog wel).
                          Maar als die een tijdje helemaal leeg geweest is, dan is het beste er ook al af, ook al is ze nog bijna nieuw (de platen sulfateren dan, en dat vormt een "isolatielaagje" in de accu waardoor de capaciteit flink vermindert en de inwendige weerstand verhoogt).

                          Als er over de accu nog wel ongeveer 12V staat, en er brandt nergens een lampje, dan moet je eens contoleren of er ergens een hoofdzekering tussen zit, dan is het best mogelijk dat die uitgeschakeld (of doorgebrand) is.
                          Let dan wel op, een zekering brandt nooit door zonder dat er ergens een fout (kortsluiting) achter zit, er is dus altijd een oorzaak.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auto lijkt dood

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Hebben wij ook (al is het nog niet zo heel lang), kost wel 190 euro/jaar.
                            Dat is dan wel héél duur hoor Ivan.
                            Ons dochter heeft ook zo een dure repatriëring en pech verzekering bij VAB, toevallig dit jaar problemen in Zuid Frankrijk
                            met hun Mitsubishi Grandis dichtgesmolten roetfilter en turbo kapot, de auto was daar binnen de tijd dat ze daar
                            waren niet te herstellen en is dus op transport naar hun garagehouder in Geluwe gezet.
                            Bleek hun verzekering bij VAB veel minder dekking te hebben dan deze van ons die nog niet de helft kost. Zit bij ons in een
                            pakket mee met omnium, ik denk voor iets van 80€, dekt wereldwijd personen en wagen, zelfs bij pech met een huurwagen.
                            Bij hun was een huurwagen slechts drie dagen, bij ons is dat zeven dagen enz.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auto lijkt dood

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              En een nieuwe batterij kan niet defect gaan of wat, hopelijk voor U is het dat, dan heb je daar nog garantie op.
                              vorig jaar een batterij bij auto5 gekocht, en daar moet je de auto laten nameten (gratis), anders geen garantie op de batterij.

                              Comment

                              Working...
                              X