Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soort sensor voor vergroting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Soort sensor voor vergroting

    Als newbie zit ik al een ruime tijd met enkele vragen waar ik niet echt raad mee weet .
    Ik heb momenteel een kleine Samsung compact camera met 20 miljoen pixels of 20 mega pixels en 1 - 2/3 sensor .
    Nu is mijn vraag de volgende ,

    Is 20 megapixels op een sensor 1 - 2/3 voldoende om uitvergrotingen te maken rond de 50 x40 cm ( of iets groter ) van een INGEZOOMDE foto .
    Of is het beter een camera 16 Mega pixels of meer te gebruiken maar met een aps- C sensor voor vergrotingen .

    Ik spreek over een standaard zoom lens 50mm , maar later waarschijnlijk een sterkere zoomlens .
    Of heeft het geen belang of ik een foto vergroot die is ingezoomd .


    De reden voor deze vraag is omdat ik zou overstappen naar een camera met APS-C sensor ( tweedehands & compact ), omdat mijn Samsung met 1 - 2/3 sensor niet echt voldoet .
    Mijn laatste vergroting was een ingezoomde foto en de afdruk was ronduit slecht .

    Zo weet ik min of meer dat ik de juiste beslissing neem na advies hier op het forum .

    toestellen die ik zoek aan te schaffen zijn zoals Samsung NX1000 of NX 2000 of in dezelfde aard .
    Ik hoor graag jullie meningen .

  • #2
    Re: Soort sensor voor vergroting

    20 Megapixels zou normaal ruim moeten voldoen voor een 60 X 50 cm afdruk,
    als deze op alle vlakken goed is op 100% op je scherm bekeken, moet deze ook goed zijn op de afdruk.
    Zwaar inzoomen met die toestellen met kleine sensor vraagt wel wat stabiliteit, en is dus een stuk gevoeliger
    aan bewegingsonscherpte, maar zoals gezegd, dat zie je op 100% op je scherm.

    Comment


    • #3
      Re: Soort sensor voor vergroting

      Samsung is gestopt met de systeemcamera's met apsc sensor, dus hou daar rekening mee...
      Hoe groter de sensor hoe minder de beeldruis zeker bij iets hogere iso's en al zeker bij minder licht...

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Soort sensor voor vergroting

        Hey
        Bedankt voor de uitleg .
        Met vriendelijke groeten , Oroir

        Comment


        • #5
          Re: Soort sensor voor vergroting

          Hangt ook van je 'inzoomen' (waarmee ik vermoed dat je een uitsnede van je foto bedoelt).
          Als je de helft wegcropt heb je ook maar de helft van je pixels over.
          De kwaliteit van je afdruk hangt samen met het aantal pixels/cm je overhoudt. Dat reken je snel uit en dan heb je ook een idee.

          Comment


          • #6
            Re: Soort sensor voor vergroting

            Hey Stefan ,

            Bedankt voor de uitleg maar ik kan niet echt volgen .

            Is het zo als ik volledig inzoom en een foto neem dan de resolutie van de pixels verminderd ( 20 mega pixels ) ?

            Of is het wanneer ik een foto neem en daar een deel uitsnij , dus bv: uit een foto een gezicht uit selecteer en een nieuwe foto van maak .

            Zoals ik hier lees heeft een Aps -C sensor meer voordelen omdat deze groter is en meer licht vangt en ook beter stabiliseerbaar is daar hij groter is .

            Wat is dan een eenvoudig toestel van 3 tot 4 jaar oud die voldoet aan wat ik zoek , foto nemen kleinkinderen en vergroten maar graag een goed resultaat zonder massa geld uit te geven .

            Met vriendelijke groeten , Oroir

            Comment


            • #7
              Re: Soort sensor voor vergroting

              Oorspronkelijk geplaatst door Oroir Bekijk bericht
              Hey Stefan ,

              Bedankt voor de uitleg maar ik kan niet echt volgen .

              Is het zo als ik volledig inzoom en een foto neem dan de resolutie van de pixels verminderd ( 20 mega pixels ) ?

              Of is het wanneer ik een foto neem en daar een deel uitsnij , dus bv: uit een foto een gezicht uit selecteer en een nieuwe foto van maak .

              Zoals ik hier lees heeft een Aps -C sensor meer voordelen omdat deze groter is en meer licht vangt en ook beter stabiliseerbaar is daar hij groter is .

              Wat is dan een eenvoudig toestel van 3 tot 4 jaar oud die voldoet aan wat ik zoek , foto nemen kleinkinderen en vergroten maar graag een goed resultaat zonder massa geld uit te geven .

              Met vriendelijke groeten , Oroir
              Ok nu ben ik mee, ik vermoedde even dat je uitsnede bedoelde.
              Neen, uiteraard bij het nemen van een foto en je zoomt in of uit maakt het niks uit voor je fotogrootte, je volledige sensor wordt gebruikt dus je hebt evenveel pixels bij elke foto.

              Misschien bijkomstig maar toch nog on topic:
              Bij compact toestelletjes heb je wel een verschil tussen de optische en elektronische zoom. Ik meen dat de elektronische zoom (is verder zoomen dan met de lens van je toestel optisch gezien mogelijk is) wel een soort bijsnijden toegepast wordt, maar ik weet nu niet precies of je dan minder pixels hebt of dat de camera interpoleert tussen pixels om er 'bij te maken' om weer tot je aantal pixels van je sensor te komen. Misschien iemand anders die dit weet?
              Beide zijn hoe dan ook kwaliteitsverlies.

              Comment


              • #8
                Re: Soort sensor voor vergroting

                Het Stefan ,

                Ik heb dit nog dikwijls gehoord dat de optische zoom goed is , maar alles wat er over gaat door de camera wordt bijgewerkt .
                Ik ga even in het forum bij gezocht een toestelletje aanvragen tot verkoop .
                Daar zal ik bij de voorstellen ook nog wat uitleg krijgen .
                Alvast dank voor alle hulp ,

                Mvg

                Comment

                Working...
                X