Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A6300 - Welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A6300 - Welke lens

    Hallo!

    Na lang twijfelen, is de kogel eindelijk door de kerk en ga ik overstappen op een Sony A6300... Nu zit ik nog met het probleem, welke lens neem ik erbij.

    Om te beginnen, zou ik een zoomlens nemen, hier ligt mijn keuze:

    1) SEL16-50
    2) SEL16-50 / SEL 55-210
    3) SEL16-70 zeiss (lijkt mij vrij duur)
    4) SEL18-105

    Initieel dacht ik aan de kit nr. 2), maar 4) lijkt mij ook een interessante leuke lens.

    Iemand ervaringen met deze lenzen?

    Van Jaja bv. weet ik dat die heel blij is over de 16-50.

    Alvast bedankt voor de hulp!!

  • #2
    Re: Sony A6300 - Welke lens

    Hallo

    Ik heb mij ook de Sony a6300 gekocht, maar wel als "reis" toestel. Dus voornamelijk om zeer compact en licht bepakt WE uitstapjes en niet voor "fotoreizen " of in de studio


    Ik heb hem met de kitlens 16-55 met daarbij een Sony 35 mm 1.8 lens.
    Super tevreden met dit setje (wel een extra batterij bijkopen anders haal je het einde van de dag niet!)
    Met de grotere zoomlenzen is deze " compactheid " een beetje weg en voor moeilijkere situaties is een F1.8 een zegen!

    Wel een super moeilijke bediening( veel te veel mogelijkheden) als je van een Nikon DF komt! amaai,

    Groetjes,
    Stef
    Last edited by stefaninno; 12 september 2016, 07:27. Reden: Edit Typo

    Comment


    • #3
      Re: Sony A6300 - Welke lens

      Een body van 1300 vind je normaal maar een lens van 1000 vind je vrij duur... mmm vreemd
      Je haalt meestal meer voordeel uit kwalitatief glas dan uit een dure body.

      Comment


      • #4
        Re: Sony A6300 - Welke lens

        Oorspronkelijk geplaatst door stefaninno Bekijk bericht
        Hallo

        Ik heb mij ook de Sony a6300 gekocht, maar wel als "reis" toestel. Dus voornamelijk om zeer compact en licht bepakt WE uitstapjes en niet voor "fotoreizen " of in de studio


        Ik heb hem met de kitlens 16-55 met daarbij een Sony 35 mm 1.8 lens.
        Super tevreden met dit setje (wel een extra batterij bijkopen anders haal je het einde van de dag niet!)
        Met de grotere zoomlenzen is deze " compactheid " een beetje weg en voor moeilijkere situaties is een F1.8 een zegen!

        Wel een super moeilijke bediening( veel te veel mogelijkheden) als je van een Nikon DF komt! amaai,

        Groetjes,
        Stef
        Toestel is bedoeling ook om op reis mee te nemen ipv. reflex. Batterij had ik inderdaad al gelezen dat geen overbodige luxe is + externa batterijlader.

        Als prime zou ik eerder naar Sigma gaan, kwaliteit is echt knap!

        Denk inderdaad misschien te beginnen met de 16-50 en dan beetje bij beetje uit te breiden.

        Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
        Een body van 1300 vind je normaal maar een lens van 1000 vind je vrij duur... mmm vreemd
        Je haalt meestal meer voordeel uit kwalitatief glas dan uit een dure body.
        Indien de kwaliteit niet veel groter is dan die van de 16-50, lijkt mij de ratio prijs/kwaliteit iets te duur.

        Comment


        • #5
          Re: Sony A6300 - Welke lens

          Ik zou eerder naar een A6000 met CZ16-70 gaan dan naar A6300 met enkel een 16-50, tenzij compactheid echt steeds belangrijk is.

          Zelf gebruik ik wat aps-c betreft een A6000 (of Nex-5N) met :
          - 16-50, eventueel met 35/1.8 (of 28/2) erbij (compacte set voor op stap)
          - CZ16-70 als de beeldkwaliteit top moet zijn (evt. met 10-18 en/of 35mm erbij).
          - 18-200 (originele versie) als ik tele nodig heb, of voor film.

          De 16-50 is inderdaad een vrij goed lensje voor wat ze slechts kost, maar de CZ16-70 is toch nog een stuk beter hoor. Ook wijdopen (f/4) is dit al een prima lens.
          Deze CZ16-70 is trouwens ook wel tweedehands te vinden, wat ze meteen een stuk goedkoper maakt...

          Wat de hierboven vermeldde moeilijke bediening betreft: er zijn inderdaad voor instellingsmogelijkheden, maar in het begin komt het er vooral op aan je toestel veel te gebruiken, in verschillende situaties ook, zodat je het goed leer kennen en je een zicht krijgt op wat voor jou de veel of minder gebruikte settings en menu-items zijn.
          Daarna kan je gericht veelgebruikte functies gaan toewijzen aan een aantal instelbare knoppen zodat je heel snel kan werken indien nodig (net als bij een dslr dus).
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sony A6300 - Welke lens

            Ik heb de A6000 met, buiten de kit-lens (en wat vintage glas) oa de 18-105G en ik ben daar best tevreden mee zeker omdat de Zeiss 16-70 zijn geld niet waard is in vergelijking met de 18-105. Die Zeiss vlag dekt niet altijd de lading en uiteindelijk komt men er nu achter dat de Zeiss niet echt" beter" is dan de Sony ... maar eigenlijk is dat al lang geen "echt nieuws" (zie photozone.de)

            Comment


            • #7
              Re: Sony A6300 - Welke lens

              Bij mij (en anderen) zit er een stevig verschil in kwaliteit tussen de twee, maar dat je die lens best test voor je ze koopt is ook niet echt nieuws, zeker tweedehands. Imaging Resource kwam bv. tot heel andere conclusies dan Photozone. De eerste productievolumes waren misschien niet altijd wat het moest zijn ?

              Last edited by K-2; 12 september 2016, 13:02.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony A6300 - Welke lens

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Bij mij (en anderen) zit er een stevig verschil in kwaliteit tussen de twee, maar dat je die lens best test voor je ze koopt is ook niet echt nieuws, zeker tweedehands. Imaging Resource kwam bv. tot heel andere conclusies dan Photozone. De eerste productievolumes waren misschien niet altijd wat het moest zijn ?

                https://www.dxomark.com/Reviews/Sony...mer/Conclusion
                Keuze is op A6300 gevallen, omdat toestel toch veel recenter is, het volgens mij naar toekomst meer mogelijkheden gaat bieden en net iets beter in de hand ligt voor mij...

                Lenskeuze vind ik echt zo moeilijk. Misschien dat ik begin met de 16-50 (qua compactheid is dat altijd goed) en dan uitkijk naar 16-70 2de hands of 18-105.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A6300 - Welke lens

                  16-70 is idd zijn geld niet waard. 16-50/55-210 en 18-105 zijn zeer mooie allround lenzen. 35mm is ook top, 50mm heb ik geen ervaring mee maar vind ik wat te veel op crop.

                  Je spreekt over de toekomst, maar als je straks een mogelijkheid ziet om naar sony fullframe te gaan zal het enkel moeilijker worden met lenzenaanbod.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A6300 - Welke lens

                    Ik vraag me echt af waarop al die commentaar ivm de CZ16-70 gebaseerd is... Bij mij alvast eigen ervaring, en wat DxO betreft scoort de 16-70 zelfs beter dan die 18-105, die daarnaast ook nog onhandig groot is en eigenlijk eerder bedoeld is voor de filmers onder ons.

                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A6300 - Welke lens

                      Indertijd dat de 16-70 op de markt kwam kostte die ruim 900 euro, wat erg veel is navenant de kwaliteit. Ik heb toen zelf gekozen voor de 18-105 en ik was daar zeer tevreden van voor de helft van de prijs.

                      Als je dan toch refereert naar DXO, de 16-70 kost dubbel zo veel, maar is allesbehalve dubbel zo goed.

                      Wat niet wil zeggen dat de 16-70 slecht is, maar je betaald erg veel voor een Zeiss sticker. De 18-105mm + eventueel een 35mm prime is een veel verstandigere keuze lijkt mij.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A6300 - Welke lens

                        Daarmee ben ik het eens. Dubbel zo duur is ook voor mij teveel, maar tweedehands is de lens gemakkelijk te vinden tegen een normalere prijs.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony A6300 - Welke lens

                          Bedankt voor de hulp allemaal!!

                          Ik zal beginnen met de 16-50 en dan uitkijken voor 2de hands 16-70 of 18-105.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony A6300 - Welke lens

                            Ik wil ook nog eens toevoegen dat de Sony 16-70 echt wel top is, fantastisch lens. Ik heb de 18-105 ook gehad. Zeer leuke lens maar groot en inderdaad meer gemaakt voor video. De 1670z gelijkstellen aan de 1650 is gewoon te simpel. De kitlens is leuk en denk er zelfs aan die nog eens aan te schaffen voor als het compacter moet (heb ze verkocht met mijn a6000).

                            De a6300 is overigens echt wel top, zal straks eens paar voorbeeldjes posten recht uit camera met de sel50/1.8 van vanmiddag
                            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                            Comment

                            Working...
                            X