Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adobe RGB of sRGB instellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Adobe RGB of sRGB instellen?

    Ik heb een Nikon D7100 en neem mijn foto's in RAW formaat. Nu vroeg ik mij af wat het beste zou zijn de Adobe RGB of sRGB kleurinstelling? Ik had gelezen op het internet dat de Adobe RGB instelling meer kleurentinten kan opslaan, zijn dit dan ook automatisch betere kleuren in de foto's?
    www.wimbylphotography.com
    https://500px.com/wimbyl
    https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

  • #2
    Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

    Goed beter best zijn superlatieven die er niet toe doen!! Feitelijk kan je vraag beantwoord worden met een principieel: Nee

    Maar in welke context moeten we je vraag plaatsen?

    Comment


    • #3
      Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

      Als je in RAW fotografeert maakt het niet (veel) uit, aRGB of sRGB kies je later als je de raw gaat afwerken. Maar de instelling op je camera wel niets aan de raw data, maar geeft wel die info door aan je beeldbewerkingstoepassing, meestal zet die zichtzelf dan in dezelfde mode als die je op je camera hebt ingesteld. Maar dat kan je dus altijd veranderen.

      Dus kort : color space is iets om je zorgen over te maken (als dat nodig zou zijn) NA het nemen van de foto's en VOOR het omzetten van je raw naar iets anders (of om naar een printservice te sturen die specifiek een bepaalde instelling vraagt).

      Het is niet ' meer kleurtinten kunnen opslaan ' het is ' meer keuzetinten hebben in bepaalde kleurranges '.

      Comment


      • #4
        Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

        De Nikon D7200 is een uitstekende camera met veel meer mogelijkheden dan de meeste gebruikers van de camera weten. Wij hebben 10 praktische tips voor je waardoor je nog lekkerder kunt met jouw Nikon D7100 of D7200 kunt werken!


        deze link helpt enkele vragen te beantwoorden.

        aan "in2lapland": RAW heeft wel degelijk zin, en RGB ook. De schrijver van de "10 tips" heeft meer werken op zijn naam
        waarin meer verheldering gegeven wordt waarom RGG belangrijk is.
        Je zal merken aan je foto's dat, vooral bij het afdrukken, er een verschil is tussen RGB en sRGB, het zijn wel degelijk 2 verschillende kleurruimtes!

        Comment


        • #5
          Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

          @Johanuz, volgens mij heb je helemaal niet in de gaten waar ik antwoord op gegeven heb!

          Ik heb nergens de draak gestoken met RAW en ook nergens met de verschillende kleurruimtes!

          Feitelijk vind ik die 10 tips in de gegeven link als een tang op een varken slaan... er is maar 1 tip welke kleurruimte betreft - welke mijn zienswijze ook nog eens een beetje de plank misslaat -... dus je had beter een link naar een site kunnen geven die daadwerkelijk over kleurruimte handelt....

          Comment


          • #6
            Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

            je vraagt toch of je beter RBG of sRGB gebruikt?
            De schrijver van de 10 tips is een professioneel, die beter weet dan ik wat hij moet antwoorden, dus
            heb ik zijn artikeltje doorgestuurd.
            Jij hebt helemaal niets gevraagd over kleurruimtes, die info kreeg je er gratis bij. Wat je wel zou kunnen doen,
            is je informeren wat een kleurruimte is, maar dat was helemaal niet je vraag!
            Als die 10 tips niet helpen, ook die over RGB of sRGB niet, dan kunnen we jou niets leren. (maar waarom dan je vraag?)

            Comment


            • #7
              Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
              je vraagt toch of je beter RBG of sRGB gebruikt?
              Topicstarter vraagt of hij op zijn Nikon camera sRGB of aRGB moet kiezen en of het ene beter is dan het andere bij het fotograferen in RAW. en of er dan meer kleurtinten worden opgeslagen (in de jpg, tiff, ... file).

              Het maakt niets uit, die keuze moet je pas later maken. Wat wel gebeurt : de camera geeft die instelling door aan bepaalde bewerkingsoftwares en die nemen die instelling dan over om bewerkingen te doen en/of om de raw te exporteren naar iets anders (tiff, dng, jpg, ...) maar dat heb je zelfs dan nog volledig onder eigen controle.

              Er is wel meer keuze uit tinten, maar je kan niet meer tinten opslaan, dat blijft gelijk. Je kan een bak bier vullen met 8 flesje pils, 8 flesjes trappist, 8 flesjes ale ... dat zijn 24 biertjes max. Je kan ook die bak vullen met 4 pilsbieren, 4 trappisten, 4 ale, 4 geuzes, 4 stoutbieren, 4 witbieren ... dat is meer variatie maar het blijven dus max. 24 biertjes in de bak. En andere variaties zijn natuurlijk ook mogelijk bv. 24 verschillende soorten pils in de bak, maar ook dan kunnen er maar 24 in.

              Dat histogram verhaal ... daar kan iets inzitten, want dat is gebaseerd op de in-camera jpg. (een kleine jpg. - dus afgewerkte raw- in de raw file).

              Comment


              • #8
                Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                Of hoe Nikon het nogal omzwachteld stelt : https://nikoneurope-nl.custhelp.com/...kw/kleurruimte

                Comment


                • #9
                  Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
                  je vraagt toch of je beter RBG of sRGB gebruikt?
                  De schrijver van de 10 tips is een professioneel, die beter weet dan ik wat hij moet antwoorden, dus
                  heb ik zijn artikeltje doorgestuurd.
                  ...
                  Uw "professioneel" kletst anders wel aardig uit de nek met komplete trivialiteiten zonder kontekst, maar ja ..als men tegenwoordig, min of meer, zonder fouten kan schrijven is men al "professioneel"
                  Wie "raw" en "kleurruimte" in één zin gebruikt die weet echt wel niet waar hij mee bezig is ... ik kan u binnen de 5 minuten wel 100 sites opzoeken met gelijkaardige "professionele" trivialiteiten .. en ik elk gebied van "expertise" ...sorry dat we niet in katzwijm vallen ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                    Ik heb mij laten wijsmaken dat het histogram gemaakt wordt op basis van het jpeg-voorbeeld dat je camera maakt om op de achterkant van je camera te tonen (zelfs al schiet je enkel RAW) en dat het bijgevolg interessanter is om Adobe RGB te gebruiken omdat het histogram minder vlug uitgebrande hooglichten zou aanduiden.
                    http://kasper.photography & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                      Ik heb mij laten wijsmaken dat het histogram gemaakt wordt op basis van het jpeg-voorbeeld dat je camera maakt om op de achterkant van je camera te tonen (zelfs al schiet je enkel RAW) en dat het bijgevolg interessanter is om Adobe RGB te gebruiken omdat het histogram minder vlug uitgebrande hooglichten zou aanduiden.
                      Jpeg is sowieso een 8 bits formaat (24 bit kleurdiepte) .. keer het en draai het hoe men ook wil ... het histogram toont u een "grafiekje" met als basislijn, 256 waarden in X, einde verhaal.

                      Dat sRGB versus aRGB een "verschil" zou tonen in de dynamiek dat moet men mij maar eens bewijzen. De dynamiek wordt bepaald door de sensor en omvat de spanwijdte in stops tussen zwart en wit ....
                      http://www.cambridgeincolour.com/tut...amic-range.htm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Jpeg is sowieso een 8 bits formaat (24 bit kleurdiepte) .. keer het en draai het hoe men ook wil ... het histogram toont u een "grafiekje" met als basislijn, 256 waarden in X, einde verhaal.

                        Dat sRGB versus aRGB een "verschil" zou tonen in de dynamiek dat moet men mij maar eens bewijzen. De dynamiek wordt bepaald door de sensor en omvat de spanwijdte in stops tussen zwart en wit ....
                        http://www.cambridgeincolour.com/tut...amic-range.htm
                        Misschien ben ik verkeerd geweest door te spreken over hooglichten (en dus dynamisch bereik), maar ik lees wel dat de saturatie van bepaalde kleuren anders kan weergegeven worden op het histogram (in de camera), op basis van het gekozen kleurprofiel. Ik heb het zelf nog niet getest, maar als je 2 dezelfde foto's zou nemen met andere instellingen, zouden de histograms niet dezelfde zijn. Met dat in het achterhoofd zou AdobeRGB iets dichter aanleunen bij het RAW histogram.

                        Nogmaals, ik heb het niet getest, misschien is het gewoon een fabeltje, maar met het gezegde "baat het niet, dan schaadt het niet" in het achterhoofd heb ik dus voor AdobeRGB gekozen, ook al schiet ik niet in jpeg.
                        http://kasper.photography & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Jpeg is sowieso een 8 bits formaat (24 bit kleurdiepte) .. keer het en draai het hoe men ook wil ... het histogram toont u een "grafiekje" met als basislijn, 256 waarden in X, einde verhaal.
                          Ja, ik ben het daar mee eens.
                          Maar Rasper heeft ook een punt. Als die 256 waarden van het grafiekje niet uit de raw data maar uit de ingebakken preview komen (kleine RGB jpeg conversie?) dan lijkt het mij zeer goed mogelijk dat de aRGB setting suggereert dat er wat meer overschot is in de hooglichten. Tenslotte zal een aRGB jpeg recht uit de camera er ook zeer flets uitzien op een monitor als de pc/applicatie het kleurprofiel niet herkent en omzet in functie van schermweergave. (Idem met afdrukken van aRGB foto's uiteraard.)

                          Verder een hypothetische kwestie voor iemand die in raw fotografeert, meen ik. Maar ik ben dan ook voorstander van de benaderende aanpak en spendeer geen tijd aan correcte color profiling. Voor mijn gebruik is de eventuele winst te klein en de kans op vergissingen te groot.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Tenslotte zal een aRGB jpeg recht uit de camera er ook zeer flets uitzien op een monitor als de pc/applicatie het kleurprofiel niet herkent en omzet in functie van schermweergave. (Idem met afdrukken van aRGB foto's uiteraard.)

                            .
                            Zelfs al herkent de software het (en bij Nikon is dat zeker dat zit standaard in de Exif 2.21) , als de monitor/printer het niet kan weergeven krijg je ook de verkeerde ' kleuren '. Elke consumentenmonitor kan sRGB aan en elk software programma ook, maar voor aRGB is dat niet zo.

                            Idem met uitprinten.

                            Daarom : enkel wie goed weet wat hij doet en goed weet waar de foto uiteindelijk zal getoond worden, die heeft ' echt ' baat bij gebruik van aRGB. Maar dat is dan bij de omzetting naar jpg. formaat, niet nodig op de camera zelf.

                            aRGB (en de nog wijdere soorten) zijn prima tijdens de bewerking (weer : als je goed weet wat je doet en waar je de foto wil laten verschijnen).

                            Maar het blijft overhead in de meeste gevallen. Vermits het opslaan van de data gelijk blijft, is er voor aRGB > jpg meer rekenwerk nodig, met meer kansen op neveneffecten.
                            Last edited by Empe; 12 september 2016, 14:19.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Adobe RGB of sRGB instellen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Uw "professioneel" kletst anders wel aardig uit de nek met komplete trivialiteiten zonder kontekst, maar ja ..als men tegenwoordig, min of meer, zonder fouten kan schrijven is men al "professioneel"
                              Wie "raw" en "kleurruimte" in één zin gebruikt die weet echt wel niet waar hij mee bezig is ... ik kan u binnen de 5 minuten wel 100 sites opzoeken met gelijkaardige "professionele" trivialiteiten .. en ik elk gebied van "expertise" ...sorry dat we niet in katzwijm vallen ...
                              TS vroeg enkel wat hij zou nemen: RGB of sRGB. Uw overbodig proza heeft hem ook niet geholpen. Het is ook niet "mijn professioneel", enkel iemand die al aardig wat amateurs op weg heeft geholpen.


                              Moderator Note: Op de man reactie verwijderd
                              Last edited by Laurens; 16 september 2016, 06:40.

                              Comment

                              Working...
                              X