Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser Canon EOS 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser Canon EOS 400D

    Hai hallo, ik ben gloednieuw in deze fotografie 'wereld', maar wil mij behoorlijk gaan verdiepen in de fotografie voor komende websites die ik ga maken. Daarom kocht ik een Canon EOS 400D waarvan ik wist dat de flitser wel werkte maar niet automatisch omhoog klapte. Handmatig lukt wel. Als je op de groene (automatische stand) foto's maakt en hij wil de flitser gebruiken, krijg je een foutmelding in het schermpje omdat dit niet lukte. Nu las ik net ergens op dit forum dat je beter een externe flitser kunt kopen, dan dit laten repareren . . . Vragen: Weet iemand of dit een Canon (400D) probleempje is, en hoe op te lossen ? Is een externe flitser beter ? En voor een groentje als ik, welke zou je het best kunnen kopen ? Natuurlijk zie ik het liefst dat mijn flitser gewoon weer uitklapt. Hij gaat vrij stroef, de haakjes die de flitser vasthouden, laten hem wel los overigens. Alvast bedankt voor het meedenken.

  • #2
    Re: Flitser Canon EOS 400D

    De ingebouwde flitser van een 400D laten repareren zal inderdaad meer kosten dan wat die camera nog waard is.
    Als je een externe flitser koopt, dan kan je die achteraf ook nog op de volgende camera gebruiken (als je bij Canon blijft).

    Een externe flitser heeft meer flitsvermogen en ook meer mogelijkheden dan een ingebouwde flitser (bijvoorbeeld high speed synchronisatie, die heel handig kan zijn bij actiefotografie).
    Maar externe flitsers kosten wel wat geld, zeker als ze volledig compatibel moeten zijn met alle mogelijkheden van de camera (ETTL bijvoorbeeld, er bestaan flitsers die spotgoedkoop zijn, maar dan moet je zelf de flitssterkte handmatig instellen).
    De merkeigen flitsers (in dit geval dus Canon) zijn duurder dan de alternatieven van bijvoorbeeld Yongnuo, Nissin, Metz en de andere fabrikanten die flitsers maken.

    Omdat een externe flitser wat hoger staat ten opzichte van de lens is de kans op rode ogen wat minder, maar dat voordeel heb je alleen als je vrij dicht bij de gefotografeerde persoon staat, met een langere lens is de verhouding tussen de hoogte van de flits en die van de lens zo klein dat er terug rode oogjes op de foto verschijnen (de hoek waar het flitslicht vandaan komt ten opzichte van de lens is bepalend of er rode oogjes op de foto komen of niet).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Flitser Canon EOS 400D

      Om het budget wat laag te houden zou ik de Yongnuo 568 EX II aanraden.
      Prijs 160 euro +-
      Ik heb die flits ook en ben daar zeer tevreden van.

      Die flits kan je volledig automatisch laten werken via het ETTL systeem.
      Maar je kan die ook handmatig instellen indien je dat wenst.

      Nu ben ik wel niet zeker of de 400D ook HSS (high speed sync) aan boord heeft. Die flits kan het alvast maar ik weet niet of uw toestel het wel kan.
      Het voordeel van HSS is dat je dan ook opnames kan maken buiten in volle zon omdat je dan heel snelle sluitertijden hebt.

      De eerlijkheid is wel dat een gelijkaardig model van Canon zelf iets beter is. Maar dan moet je daar wel meer dan 550 euro voor neerleggen! En dat vind ik het nu ook weer niet waard.

      Comment


      • #4
        Re: Flitser Canon EOS 400D

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Om het budget wat laag te houden zou ik de Yongnuo 568 EX II aanraden.
        Prijs 160 euro +-
        Ik heb die flits ook en ben daar zeer tevreden van.

        Die flits kan je volledig automatisch laten werken via het ETTL systeem.
        Maar je kan die ook handmatig instellen indien je dat wenst.

        Nu ben ik wel niet zeker of de 400D ook HSS (high speed sync) aan boord heeft. Die flits kan het alvast maar ik weet niet of uw toestel het wel kan.
        Het voordeel van HSS is dat je dan ook opnames kan maken buiten in volle zon omdat je dan heel snelle sluitertijden hebt.

        De eerlijkheid is wel dat een gelijkaardig model van Canon zelf iets beter is. Maar dan moet je daar wel meer dan 550 euro voor neerleggen! En dat vind ik het nu ook weer niet waard.
        Voor pakweg 100 Euro kan je al een 2de hands 430EX op de kop tikken, en voor 200 Euro heb je een 580EX.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Flitser Canon EOS 400D

          Dat lijkt mij hier ook de beste optie en meteen een stap vooruit.
          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Voor pakweg 100 Euro kan je al een 2de hands 430EX op de kop tikken, en voor 200 Euro heb je een 580EX.
          Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

          Comment

          Working...
          X