Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A new Dallmeyer...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] A new Dallmeyer...

    Een 'nieuwe' ouwe Dallmeyer 220mm F8 gekocht bij vriend Anton Orlov in San Diego. Verzending duurde een beetje lang, bleek via Frankfurt eerst nog naar Damman (Saudi-Arabia) te zijn gegaan en daar een week blijven liggen.... Direct daarmee een selfie gemaakt...
    .

    .
    groetjes allemaal, Henk
    Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
    (BD1383NL)

  • #2
    Re: A new Dallmeyer...

    hoe kan je nou een selfie maken en zo scherp krijgen met een 220 mm lens?

    Comment


    • #3
      Re: A new Dallmeyer...

      Die staat er goed op !
      Veel plezier met je nieuwe lens.
      Luc

      Comment


      • #4
        Re: A new Dallmeyer...

        Niet scherp of toch zeker niet de scherpte op de juiste plaats?
        Sorry, maar ik zeg liever onmiddellijk eerlijk mijn mening.

        Comment


        • #5
          Re: A new Dallmeyer...

          effe googlen leert me dat dit een soft focus lens is. Klopt dit? Misschien is het interessant om wat meer uitleg te geven over de lens en haar eigenschappen. Want dit lijkt wel heel speciaal. En dan kunnen de foto's ook beter/eerlijker beoordeeld worden. Als je wil he.

          Comment


          • #6
            Re: A new Dallmeyer...

            Oorspronkelijk geplaatst door Ras Bekijk bericht
            hoe kan je nou een selfie maken en zo scherp krijgen met een 220 mm lens?
            Eerst even dit: Op een Cambo 5x7 inch is een 150-180mm lens ongeveer de standaardlens. 220mm is daarmee dus ongeveer een portretlens, valt dus allemaal wel mee, jij vergelijkt dit misschien ten onrechte met kleinbeeld, maar ik belicht op Multigradepapier met afmetingen 13x18cm...

            Ik zal het je stapsgewijs uitleggen:
            - ik stel een neckstrap op, daar sta je met je achterhoofd tegen, is bedoeld om de afstand van gezicht tot camera te fixeren
            - ik ga tegen die neckstrap staan, en ik plaats een statief voor me, waarbij de blinkende schroefdraad ter hoogte van mijn ogen komt te staan (dwz dezelfde afstand tot de camera als mijn oog)
            - ik wurm mij er tussenuit, en ik stel scherp met de camera op de schroefdraad van dat statief
            - dan kan het statief weg,de neckstrap moet in die tussentijd natuurlijk niet verschuiven
            - de Dallmeyer heeft geen sluiter, maar het multigrade papier heeft maar een iso van rond de 3, 4, ik heb het continulicht van de flitsers en alle andere lampen uit, maar ik zie nog net genoeg om de dop van de lens af te halen en tegen de neckstrap aan te gaan staan
            - met de afstandsbediening laat ik de flitsers af gaan
            - ik sluip in het donker (met die flits in je ogen is het even écht donker) naar de lens om de dop er weer op te doen
            - het resultaat zie boven, dit is een échte selfie waarbij verder niemand in de studio was....
            Het statief stond tegen mijn linkeroog (voor de kijker rechts...) en dat is te zien, dat oog is nét even scherper als het andere. Open lens is F8, ik zat een klein stukje minder, rond de F10 denk ik...
            Last edited by Henk47; 7 september 2016, 21:39.
            Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
            (BD1383NL)

            Comment


            • #7
              Re: A new Dallmeyer...

              Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
              Die staat er goed op !
              Veel plezier met je nieuwe lens.
              Luc
              Dank je wel Luc, de verkoper heeft nóg een Dallmeyer, 330mm 8x10", beetje tele, dus voordeel dat ik wat verder van het model af kan staan, nu is dat ongeveer 1,5 meter bij 180/220mmm, maar ja, de prijs.....
              Last edited by Henk47; 7 september 2016, 21:39.
              Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
              (BD1383NL)

              Comment


              • #8
                Re: A new Dallmeyer...

                Oorspronkelijk geplaatst door boudini Bekijk bericht
                Niet scherp of toch zeker niet de scherpte op de juiste plaats?
                Sorry, maar ik zeg liever onmiddellijk eerlijk mijn mening.
                Probeer het zelf maar eens...
                Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                (BD1383NL)

                Comment


                • #9
                  Re: A new Dallmeyer...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
                  Probeer het zelf maar eens...
                  Ik heb niet gezegd dat ik het beter kan hé, ik geef je gewoon mijn mening over de foto.
                  Het is in ieder geval niet mijn type fotografie, maar alle respect als jij je daar wel in kan vinden.
                  Zoals Tonerider aangeeft, met iets meer uitleg had het misschien duidelijker geweest.

                  Comment


                  • #10
                    Re: A new Dallmeyer...

                    Oorspronkelijk geplaatst door boudini Bekijk bericht
                    Ik heb niet gezegd dat ik het beter kan hé, ik geef je gewoon mijn mening over de foto.
                    Het is in ieder geval niet mijn type fotografie, maar alle respect als jij je daar wel in kan vinden.
                    Zoals Tonerider aangeeft, met iets meer uitleg had het misschien duidelijker geweest.
                    Ja inderdaad, ik moet eigenlijk altijd erbij vermelden hoe en waarmee het gemaakt is. Dit is een selfie waarbij niemand anders in de studio aanwezig was, de werkwijze heb ik zie boven al uit de doeken gedaan (maar dat zag je niet omdat er toen nog twee gelijke topics waren, MOD bedankt voor het samenvoegen)
                    Last edited by Henk47; 8 september 2016, 12:09.
                    Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                    (BD1383NL)

                    Comment


                    • #11
                      Re: A new Dallmeyer...

                      Moderator Note: De dubbele topics samengevoegd en uitgemest. Best de Mod(s) verwittigen via het uitroepteken als je wil dat er een actie wordt ondernomen, want het is niet zo dat wij elke topic meteen lezen.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: A new Dallmeyer...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
                        Eerst even dit: Op een Cambo 5x7 inch is een 150-180mm lens ongeveer de standaardlens. 220mm is daarmee dus ongeveer een portretlens, valt dus allemaal wel mee, jij vergelijkt dit misschien ten onrechte met kleinbeeld, maar ik belicht op Multigradepapier met afmetingen 13x18cm...

                        Ik zal het je stapsgewijs uitleggen:
                        - ik stel een neckstrap op, daar sta je met je achterhoofd tegen, is bedoeld om de afstand van gezicht tot camera te fixeren
                        - ik ga tegen die neckstrap staan, en ik plaats een statief voor me, waarbij de blinkende schroefdraad ter hoogte van mijn ogen komt te staan (dwz dezelfde afstand tot de camera als mijn oog)
                        - ik wurm mij er tussenuit, en ik stel scherp met de camera op de schroefdraad van dat statief
                        - dan kan het statief weg,de neckstrap moet in die tussentijd natuurlijk niet verschuiven
                        - de Dallmeyer heeft geen sluiter, maar het multigrade papier heeft maar een iso van rond de 3, 4, ik heb het continulicht van de flitsers en alle andere lampen uit, maar ik zie nog net genoeg om de dop van de lens af te halen en tegen de neckstrap aan te gaan staan
                        - met de afstandsbediening laat ik de flitsers af gaan
                        - ik sluip in het donker (met die flits in je ogen is het even écht donker) naar de lens om de dop er weer op te doen
                        - het resultaat zie boven, dit is een échte selfie waarbij verder niemand in de studio was....
                        Het statief stond tegen mijn linkeroog (voor de kijker rechts...) en dat is te zien, dat oog is nét even scherper als het andere. Open lens is F8, ik zat een klein stukje minder, rond de F10 denk ik...
                        holy kroket, wat een gedoe; chapeau dat je dit doet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: A new Dallmeyer...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                          holy kroket, wat een gedoe; chapeau dat je dit doet.
                          Mag het ook een frikadel zijn, mét mayo...? LOL
                          Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                          (BD1383NL)

                          Comment


                          • #14
                            Re: A new Dallmeyer...

                            Toch jammer dat je, ondanks al die moeite, toch nog niet juist zit met de scherpte. De scherpte ligt op je oren. Toch enkele cm teveel naar voor gegaan dus.

                            Zelf gebruik ik een oude mannequinhoofd (op statief) dat gebruikt werd voor kappersstudenten en ga dan in de plaats gaan staan. Dat is dan natuurlijk nog digitaal en ik zit niet in het donker te werken. Ik kan me inbeelden dat een foutje vlug gemaakt is wanneer je zo in het donker staat te werken en je handmatig het dopje van je lens moet halen.
                            http://kasper.photography & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: A new Dallmeyer...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                              Toch jammer dat je, ondanks al die moeite, toch nog niet juist zit met de scherpte. De scherpte ligt op je oren. Toch enkele cm teveel naar voor gegaan dus.
                              Niet alleen dat, de kleurtonen lijken mij een beetje artificieel. Kan de lens zijn of op de scherpte idd verkeerd ligt.
                              Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                              Comment

                              Working...
                              X