Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom-catalogi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom-catalogi

    LIGHTROOM CATALOGUS

    Hallo, wie kan/wil even duidelijkheid verschaffen m.b.t.:
    1. Beeld van foto’s in LR tijdens bewerken
    2. Mijn LR catalogi ?

    Recent is alles overgezet van oude PC met LR 2.7 naar nieuwe PC met LR 6.
    Mede met hulp van dit forum, is het uiteindelijke allemaal goed gelukt en werkt.

    LR Catalogus staat op PC, fotobestanden op een NAS.
    Dit werkt op zich goed, loop alleen dus tegen twee zaken aan.

    1. Beeld van foto’s in LR tijdens bewerken:
    • Bij ontwikkelen van foto wordt soms (lang niet altijd) het beeld opgedeeld in grote blokken
    • Dit duurt maar even, als je met de muis van foto naar ontwikkelmodus rechts op scherm gaat of andersom is het vaak al over
    • Er is mee te leven , maar soms ook irritant
    • Zou dit kunnen liggen aan het feit dat ik vanaf de Nas de foto’s bewerk ?
    • En zou daar dan iets aan te doen zijn ?
    • Ter info: PC en Nas zijn beide bekabeld aangesloten aan de netwerk router (Netgear)

    2. Mijn LR Catalogi:
    • Als ik In LR ga naar > Bestand > Recente bestanden openen, zie ik drie Catalogi:
    a) Lightroom Catalog.lrcat-C:\Users\”naam”\Pictures\lightroom
    b) Lightroom Catalog.lrcat-C:\Users\”naam”\Documents\LIGHTROOM-CATALOGUS\Lightroom
    c) Lightroom 2 Catalogus/lrcat (hier wordt dus verder geen pad voor aangegeven)
    • Als ik deze in verkenner op zoek, kom ik volgende mappen met respectievelijke inhoud tegen:
    a) ‘pad’ Lightroom Catalog.lrcat-C:\Users\”naam”\Pictures\lightroom,
    de map “Lightroom” en “Lightroom-OUD” met respectievelijke inhoud:
    • Map “Lightroom”:
    o map “Backups”
     2,73 GB-28 bestanden – 28 mappen
    o map “Lightroom 2 Catalog Previews.lrdata”
     660 MB-37 bestanden-38.606 mappen
    o map “Lightroom Catalog Previews.lrdata”
     51,1 GB-63.456 bestanden-40.521 mappen)
    o map “Temporary Folder …..” (heleboel letters en cijfers)
     0 kb-0 bestanden-0mappen
    o bestand “Lightroom 2 Catalog/lrcat” > 727 MB
    o bestand “Lightroom Catalog.lrcat” > 749 MB
    o bestand “Lightroom Catalog.lrcat.lock” > 61 bytes
    o bestand “Lightroom Catalog.lrcat.journal” > 180 kb
    • Map “Lightroom-OUD”
    o map “Lightroom 2 Catalog Previews.lrdata”
     148 MB-2 bestanden-0 mappen
    o bestand “Lightroom 2 Catalog/lrcat” > 740 kb
    o bestand “Lightroom Catalog.lrcat” > 1,42 Mb
    b) ‘pad’ Lightroom Catalog.lrcat-C:\Users\”naam”\Documents\LIGHTROOM-CATALOGUS\Lightroom de map “LIGHTROOM-CATALOGUS” met inhoud:
    • Map “Lightroom”
    o Map “Backups”
     2,43 GB – 50.401 bestanden – 35.078 mappen
    o Map “Lightroom Catalog.Previews.lrdata”
     1,86 GB – 50.397 bestanden – 35.074 mappen
    o Bestand “Lightroom 2 Catalog.lrcat” > 740 kb
    o Bestand “Lightroom Catalog.lrcat” > 498 MB

    Voor de goede orde, ik maak (nog) geen gebruik van meerdere Catalogi.
    De map LIGHTROOM-CATALOGUS is door mij zelf aangemaakt en zou, volgens mij, de juiste Catalogus moeten bevatten (de van de oude PC overgezette oude en inmiddels dus geïmporteerde en aangevulde Catalogus)
    Dit zou dus naar mijn idee de Catalogus moeten zijn die nu in gebruik is.

    Wat mij bevreemd echter is, dat deze map minder mappen en bestanden heeft dan de map “Lightroom” onder het ‘pad’ ‘Afbeeldingen’.
    En dat de grootte van de Catalogi hier in ook vreemd verschillen:
    - Bij de één is de Lightroom 2 Catalogus groter en bij de ander de Lightroom Catalgous

    Hopelijk is het duidelijk weergegeven
    Vragen zijn nu eigenlijk
    1. Cruciaal is welke map nu eigenlijk de juiste is om te bewaren
    2. Hoe kun je in Lightroom exact zien welke Catalogus bij welke foto’s behoort ?
    3. Kan ik als ik weet hoe dit in elkaar steekt ongestraft andere Catalogi verwijderen ?
    4. Wat is het verschil tussen “Lightroom 2 Catalog” en “Lightroom Catalog”
    Verneem graag
    Groet Diki

  • #2
    Re: Lightroom-catalogi

    Vermoedelijk, als je naar de datums van laatste gebruik gaat kijken, zal je zien dat de lightroom 2 catalog de meest recente is en degene die je moet gebruiken/bewaren. (Als ik me niet vergis kreeg ik zelfs een melding bij het importeren naar de nieuwe versie dat mijn catalog aangepast zou worden) Die andere (lightroom catalog) is normaal gezien de oude die je geimporteerd had, maar die wordt automatisch omgezet omdat je van een oude versie naar een recente gaat.
    Neem de proef op de som en zet die lightroom catalog tijdelijk ergens anders. Normaal gaat dit geen problemen opleveren als je lightroom probeert op te starten.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom-catalogi

      De vertraging kan zeker door het netwerk komen. Kijk eens welke snelheid de poorten hebben van de computer, nas en router. Het beste zouden het allemaal gigabit-poorten (1000 Mbps) zijn. Als het natuurlijk een zeer oude router met 10mbit-poorten is gaat alles als een slak...
      Als de vertraging er enkel is als je enkele minuten wacht voordat je naar een andere foto gaat, dan kan het ook zijn dat de nas de schijf of schijven stillegt voor stroombesparing. Misschien kan je dan in de instellingen de slaapstand van de schijven aanpassen.

      Ik ben vorige week op het werk bij een pc geweest die zelfs bij het openen van een simpel Excel-document bleef hangen. Er was daar een tweede pc gezet en bleek mijn baas een switchke meegegeven te hebben dat al jaren in de berging lag, 10mbit. Na de vervanging ervan waren ze dolgelukkig dat ze eindelijk konden werken...
      Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
      Mijn fotosite: www.verschaeren.org
      Mijn website: www.computerhersteller.be

      Comment

      Working...
      X