Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma lenzen niet compatibel met full frame

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma lenzen niet compatibel met full frame

    Hey iedereen ,

    heeft hier iemand al dit meegemaakt :

    Ik heb 2 lenzen van Sigma gekocht voor mijn Canon EOS 7D :
    - 70-200 mm 1:2.8 APO DG HSM
    - 17-50 mm 1:2.8 EX HSM

    Op mijn 7D werken ze prima , maar nu was ik op een shoot met een vriend en hij heeft een Canon 1Ds Mk3 , als hij de foto's trok waren ze allemaal al ingekaderd of laten we zeggen zeer klein ...
    Nu zit het zo ik zou normaal gezien een 5D Mk3 willen kopen maar als deze niet compatibel zijn dan ben ik gezien en ga ik alles in dubbel moeten kopen en of mijn sigma's verkopen en officiel canon lezen moeten aanschaffen

    Hebben jullie enig ideee ?

    thx op voorhand

  • #2
    Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

    De 17-50 is een objectief voor crop camera.'DC'

    De 70-200 zou normaal geschikt moeten zijn.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

      Via de sigma site kom ik hierop uit:
      De eerste heeft DG in de naam wat toch zou moeten wijzen op geschikt voor Full Frame.
      De tweede heeft normaal DC in de naam, wat op een lens bedoeld voor APS-C formaat zou zijn.

      Wat FF camera's wel doen bij een APS-C lens is automatisch bijsnijden of dat deel zwart laten (wat de kader zou verklaren) waardoor je dan enkel het corresponderende APS-C deel van de sensor gebruikt. Waarschijnlijk kan je dit in de settings aanpassen om toch de ganse sensor te gebruiken.
      Merk wel dat dit deel waarschijnlijk minder kwalitatief beeld gaat opleveren, en dat je in sommige gevallen de zonnekap mee in beeld kan krijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        De 17-50 is een objectief voor crop camera.'DC'
        De 70-200 zou normaal geschikt moeten zijn.
        Zo is het.
        Als die 70-200 niet zijn volledige beeldcirkel laat gebruiken, moet er een camera-setting in het spel zijn... als de 1DsIII die al heeft.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Wat FF camera's wel doen bij een APS-C lens is automatisch bijsnijden of dat deel zwart laten.
          Een FF-camera doet helemaal niks, behalve als je hem vertelt dit te doen, vaak doet de lens het gewoon zelf boven de helft van de brandpuntsafstand echter dit is geen strak kader.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Een FF-camera doet helemaal niks, behalve als je hem vertelt dit te doen, vaak doet de lens het gewoon zelf boven de helft van de brandpuntsafstand echter dit is geen strak kader.
            Bij mijn camera stond dat naar ik me herinner in basis aan, dat hij enkel het crop-deel gebruikte bij een APS-c lens. Ik meen dat ik voor de fisheye volledig te gebruiken die setting aangepast heb.

            Het zwart kader is wel een raadsel, misschien toont de preview de foto kleiner en lijkt het daarom alsof er een zwart kader rond zit? Of toch de zonnekap die dan in beeld komt (zou dan geen strak kader zijn)?

            Comment


            • #7
              Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

              Vroeger heb ik hier nog iets gepost ivm. tweede hands sigma-lenzen.
              Ik had vroeger een 70-210,2.8,werkte wel op een analoog Eos 1n,maar niet op digitaal.Error
              Heb nu een sigma 8 mm circ fish,15 mm fish,12-24 .Werken allemaal zowel op een 5D,en een 1D mkIIn.Oudere lenzen,oudere toestellen.
              Recent een 70D gekocht hier op BD,en deze lenzen,die ook een aantal jaren oud zijn,werken hier perfect op.Natuurlijk moet je de crop 1.6 erbij nemen.
              Had verwacht dat deze lenzen een error gingen geven.(vroeger werd er veel gepost over chippen van lenzen etc.,nu verleden tijd)
              Een FF-lens moet normaal werken op een FF.
              Een APS-lens zou ik niet proberen.Ik heb maar één APS-lens,een 24 stm,maar ik zie dat er achter de lensvatting toch een stuk uitsteekt.Geen andere van mijn lenzen(allemaal FF) heeft dit.
              Opletten met de spiegel dus.
              Best toch even testen van de sigma's op een ff,maar normaal moet die tele het doen.Die 17-50 zou ik toch voorzichtig mee zijn,om geen stukken te maken.Als er achter de vatting niets uitsteekt,eventueel te proberen op eigen risico.
              Waarschijnlijk kun je ergens op internet wel vinden of bepaalde lenzen APS compatiebel zijn met een FF,maar daar zijn ze eigenlijk niet voor ontworpen.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

                Sigma levert voor sommige lenzen een "verlengstuk" voor de zonnekap dat je kan gebruiken als de lens op een crop camera wordt gebruikt.
                Als je dat verlengstuk er tussen laat zitten, dan is er een kans dat een deel van het beeld afgedekt wordt door de zonnekap (op full-frame).
                Maar ik weet niet of Sigma zo'n verlengstuk levert bij een 70-200 (bij een 180mm f2,8 OS Macro zit dat wel).

                Elke Sigma 70-200 is geschikt voor full-frame, en zal op zo'n camera altijd het hele beeld weergeven (met een beetje vignetting op f2,8 zoals dat bij de meeste lenzen wel het geval is met het diafragma helemaal open).
                Canon heeft voor zover ik weet op geen enkele camera een specifieke "crop" instelling, want de Canonlenzen die specifiek voor crop camera's gemaakt zijn, die passen gewoon niet op een full-frame Canon (EF-S lenzen dus, die passen niet op full-frame Canon camera's).

                Als een zonnekap vooraan niet helemaal rond is, dan is het mogelijk dat de zijkanten (of hoeken) van het beeld wegvallen als de zonnekap niet helemaal juist op de lens gedraaid zit.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht

                  Een APS-lens zou ik niet proberen.Ik heb maar één APS-lens,een 24 stm,maar ik zie dat er achter de lensvatting toch een stuk uitsteekt.Geen andere van mijn lenzen(allemaal FF) heeft dit.
                  Opletten met de spiegel dus.

                  Waarschijnlijk kun je ergens op internet wel vinden of bepaalde lenzen APS compatiebel zijn met een FF,maar daar zijn ze eigenlijk niet voor ontworpen.
                  Elke ef-s lens is een aps-c lens maar niet elke aps-c lens is een efs-lens.

                  Je Canon 24 mm. STM lens is een ef-s lens, dus met zo'n extra uitsteeksel : de gekende ef-s lensvatting (tegenover de EF lensvatting van Canon).

                  De meeste aps-c lenzen van andere fabrikanten gebruiken gewoon de EF lensvatting, Sigma, Tamron, en andere en kunnen fysiek perfekt op een full frame gemonteerd worden zonder risico's. Uiteraard wel met gevolgen, vermits deze lenzen een kleinere beeldcirkel produceren en de FF-sensor dus niet optimale dekking geven.

                  Sigma levert bij de DG lenzen (full frame gericht) bijna altijd een adapter bij voor gebruik van de DG lenzen op een crop camera. Die moet je dus uiteraard verwijderen als je van een crop camera naar een full frame camera overschakelt, anders krijg je die vignetting.

                  The lens is the hero of your camera outfit and accessories are its sidekicks. Make sure they’re by your side. Shop accessories for Sigma camera lenses today.


                  En zit standaard bij de 70-00 : https://www.bhphotovideo.com/c/produ...2_8_EX_DG.html

                  Soms steekt een fabrikant er zelfs een ' handleiding ' bij, zo'n uitvouwbaar blad in 77 talen ... soms leest men dat zelfs ... vaak niet ...

                  Last edited by Empe; 9 september 2016, 15:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma lenzen niet compatibel met full frame

                    Ja ,je hebt gelijk.Canon heeft EF-S lenzen en die zijn niet te gebruiken op FF.
                    Andere merken hebben geen uitspringend gedeelte,en zouden compatiebel zijn met FF.
                    Maar ik heb alleen een 24 mm stm,en voor de rest alleen FF-lenzen,zodat ik niet kan vergelijken.
                    Maar in theorie zou het moeten kunnen.(iets zoals Kenko extenders die vlak zijn vooraan,en niet zoals Canon extenders die een vooruitspringend onderdeel hebben,en dus niet bv. op een 100mm macro passen).

                    Comment

                    Working...
                    X