Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandblusser in de auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandblusser in de auto

    Heb onlangs een nieuwe auto gekocht (jonge tweedehands van een jaar oud) en ik heb een vraag over de brandblusser. Standaard zit deze bij veel auto’s aan de passagierszijde in de cockpit. Mijn garagist heeft echter al enorm veel verzoeken gehad om dit te verwijderen uit de binnenruimte en in de koffer te plaatsen (met velcro, of beugel, of whatever).
    De reden is omdat er blijkbaar al veel mensen daar per ongelijk met hun voeten in de passagiersruitme hebben tegen gezeten en dan is de brandblusser losgekomen of erger, gewoon afgegaan. Je kan je het al voorstellen.

    Nu heb ik me laten vertellen dat België in Europa veruit het enige land is waar een brandblusser nog verplicht is. Maar is dit wel zo ?
    Al wat gegoogled, maar ik kom meestal terecht op Nederlandse sites (die zeggen dat het voor wagens met Nederlandse nummerplaat niet verplicht is zelfs wanneer ze door België rijden), en andere sites in België die het ofwel langs de neus weg vermelden of sites die verouderd zijn.
    Zou me trouwens niet verwonderen dat dit weer typisch is voor België want blijkbaar is zo’n brandblusser in de meeste gevallen ook wel waardeloos én brengen die poederblussers schade toe aan je auto.
    Bij de keuring controleren ze dit blijkbaar ook bijna nooit en politiecontroles vragen ook nooit naar de brandblusser.

    Wat is jullie mening hierover ?
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Brandblusser in de auto

    Ik heb er geen geschreven bronnen van, maar vorig jaar heb ik een interventie-opleiding gehad bij de brandweer. In het theoriegedeelte wist de commandant die de opleiding gaf het volgende te vertellen...

    JA, het is verplicht. Meer zelfs, dat dingetje dient periodiek gekeurd te worden. Maar kun je er iets mee doen als je echt in de miserie geraakt. Bitter weinig. En dan moet je nog weten wat je doet. Want als je niet weet wat je doet, heb je dat brandblussertje in minder dan een minuut leeg gespoten (jaja, dat klopt, 's namiddags nog getest) en zal je brandje nog even hard branden.

    Maar, hoewel het dus bijna nooit gecontroleerd wordt, ze kunnen het doen en kunnen je zelfs verplichten je voertuig achter te laten als het niet in orde is vermits het onderdeel is van de verplichte veiligheidsuitrusting van je wagen. Dus als je ooit eens ne viezen tegenkomt die in zijn slechte dag is en je bent niet in orde (zoals iedereen die een auto heeft van ouder dan 3 jaar, want wie laat dat ooit keuren), dan kun je het vlaggen hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Brandblusser in de auto

      §1. Blustoestellen.

      1° a) In de auto's in gebruik genomen vanaf 1 februari 2002 bevindt zich een blustoestel overeenstemmend met een Belgische norm betreffende blustoestellen of met een door een andere EU-lidstaat aanvaarde norm betreffende blustoestellen die een evenwaardig veiligheidsniveau inhoudt, en met de voorschriften van dit artikel. Het blustoestel dient voorzien te zijn van deze normaanduiding.

      b) In de auto's in gebruik genomen vóór 1 februari 2002 bevindt zich een blustoestel overeenstemmend met hetzij de normen NBN S 21-011/017, gepubliceerd door het Belgisch Instituut voor Normalisatie, hetzij met een andere Belgische norm betreffende blustoestellen of met een door een andere EU-lidstaat aanvaarde norm betreffende blustoestellen die een evenwaardig veiligheidsniveau inhoudt, en met de voorschriften van dit artikel. Het blustoestel dient voorzien te zijn van deze normaanduiding.
      5° De blustoestellen moeten op een steun staan en op een in het oog vallende en gemakkelijk te bereiken plaats zijn aangebracht. Ten minste één blustoestel moet zich binnen het bereik van de bestuurder bevinden. De blustoestellen moeten bedrijfswaardig zijn.

      6° De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt en het afnemen van het toestel van zijn steun mag niet meer dan 10 seconden in beslag nemen.
      Het is een verplichting opgelegd in de nationale technische reglementen en kan dus verschillend zijn voor auto's uit andere landen.

      Als het een verplichting is voor alle auto's, ook buitenlandse, dan moet het in de verkeerswetgeving staan. (bijvoorbeeld het fluo-jasje)

      Artikel 70 uit het Koninklijk Besluit terzake :



      En nee, je moet dat niet laten keuren, je moet gewoon de vervaldag van de fabrikant in het oog houden.

      9° De geldigheidsduur moet op de romp van het blustoestel worden aangebracht. Deze geldigheidsduur wordt aangeduid op een etiket of label van de fabrikant waarop volgende vermelding voorkomt "Geldig tot 1 januari yyyy (jaartal)". Wanneer de geldigheid verstreken is, wordt het blustoestel niet meer geacht te voldoen aan voornoemde normen.
      Aanwezigheid en geldigheid van brandblusser zit bij de periodieke keuring, onder punt 7 Diverse uitrustingen , onderdeel 7.2 Brandlusser

      De reden is omdat er blijkbaar al veel mensen daar per ongelijk met hun voeten in de passagiersruitme hebben tegen gezeten en dan is de brandblusser losgekomen of erger, gewoon afgegaan. Je kan je het al voorstellen.
      Nee, dat kan ik mij niet voorstellen. Laat het onder de zetel monteren, de bestuurder kan er dan vlot aan als de zetel naar achteren wordt verschoven. Zo'n brandblusser gaat niet ' gewoon ' af, integendeel.
      Last edited by Empe; 5 september 2016, 11:54.

      Comment


      • #4
        Re: Brandblusser in de auto

        Bij mij zit die al 6 jaar in de kofferruimte, van "huis" (garage) uit, zal dan wel toegelaten zijn zeker ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Brandblusser in de auto

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Bij mij zit die al 6 jaar in de kofferruimte, van "huis" (garage) uit, zal dan wel toegelaten zijn zeker ?
          In principe dus niet. Maar in de beide VW auto's waar ik al 18 jaar mee rondrij (een polo en een VW golf) zat die brandblusser al altijd in de koffer.
          In die 18 jaar een 10 keer naar de schouwing geweest en nog nooit een opmerking gekregen. Blijkbaar is dat handbereik voor de bestuurder een rekbaar begrip...

          Hoe je zo'n brandblusser ongewild zou kunnen laten afgaan, is me wel een raadsel : dat ding is standaard behoorlijk goed vergrendeld...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Brandblusser in de auto

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Bij mij zit die al 6 jaar in de kofferruimte, van "huis" (garage) uit, zal dan wel toegelaten zijn zeker ?
            Tja, binnen (hand)bereik van de bestuurder is de regel.

            Lange arm en geen schot tussen passagiersruimte en koffer moet mogelijk zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Brandblusser in de auto

              "in minder dan een minuut leeg gespoten."

              Die dingen zijn in enkele seconden leeg.
              Tijdens een opleiding brandpreventie zij de lesgever dat die dingen compleet nutteloos zijn. Enkel wanneer je de motorkap dichtlaat en door door de "grille" spuit, heb je een kans om de brand te blussen.
              Hij ijverde voor een wet die mensen verplicht een brandblusser van 2KG in huis te hebben. Aangezien daar de meeste kleine brandjes ontstaan, en er nu nog meestal op de verkeerde manier wordt geblust.
              (bv. water is een frituurpan, ...)
              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

              Comment


              • #8
                Re: Brandblusser in de auto

                Ik heb eens geprobeerd mijn brandblusser leeg te spuiten,nadat na een politiecontrole er een nieuwe in moest.Was één maand over vervaldatum.Reglementair gekeurd model.
                Met veel schudden kwam er wat poeder uit.Leegspuiten was er niet bij.Er spoot gewoon niets.
                Nut van deze zaken??Maar wet is wet.
                Zal zoiets zijn als de milieuboxen van vroeger zeker??? Maar daar kun je nog visgerief in kwijt.

                Comment


                • #9
                  Re: Brandblusser in de auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
                  "in minder dan een minuut leeg gespoten."

                  Die dingen zijn in enkele seconden leeg.
                  Tijdens een opleiding brandpreventie zij de lesgever dat die dingen compleet nutteloos zijn. Enkel wanneer je de motorkap dichtlaat en door door de "grille" spuit, heb je een kans om de brand te blussen.
                  Hij ijverde voor een wet die mensen verplicht een brandblusser van 2KG in huis te hebben. Aangezien daar de meeste kleine brandjes ontstaan, en er nu nog meestal op de verkeerde manier wordt geblust.
                  (bv. water is een frituurpan, ...)
                  Toevallig niet cmd Baekelandt van Gent?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandblusser in de auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Ik heb eens geprobeerd mijn brandblusser leeg te spuiten,nadat na een politiecontrole er een nieuwe in moest.Was één maand over vervaldatum.Reglementair gekeurd model.
                    Met veel schudden kwam er wat poeder uit.Leegspuiten was er niet bij.Er spoot gewoon niets.
                    Keer goed met zijn poep op de grond kloppen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brandblusser in de auto

                      Ik heb al mee een beginnende campingbrand helpen blussen met mijn blusserke, samen met andere medekampeerders die ook al onmiddellijk de reflex hadden om hun auto brandblussertjes te nemen.

                      Zuid Frankrijk, midden juli, beetje mistral, ... kinderen van de buurman die " speelden " met papieren zakdoekjes en de aansteker uit de auto ... wel, het is ons gelukt. 1 halve tent onderaan weg (tja, die plastieken opstaande rand), 1 boom waar de stam al even vlam had, 12 m² gras (wel, stro) zwart, maar wel de geparkeerde auto gered en de andere tenten. Alles binnen max. 2 minuten, het nablussen nam 1 uur in beslag (water halen met emmers en de grond afkoelen en doordrenken met water).

                      De wet verbiedt ook niet om een grotere blusser aan boord te hebben, of één in handbereik en één in de koffer ...

                      Alle beetjes helpen, als je niets bij hebt kan je ook met niets helpen, hoogstens wat commentaar achteraf genre ... als ik, als hij, als wij, ....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brandblusser in de auto

                        Diedingen zijn eigenlijk hoofdzakelijk bedoeld om andere automobilisten te helpen volgens
                        mij, tegen dat je het door hebt dat je eigen auto brand heeft gevat is het reeds te laat om deze zelf nog
                        te blussen vrees ik.
                        Ooit zag ik in Zuid Frankrijk langs de snelweg vuur van onder een auto uit komen, tegen dat die mensen
                        door hadden dat hun auto in brand stond waren we reeds twee Km verder, ze reden de pechstrook op,
                        en hadden nog juist de tijd om die auto te verlaten, niet te vatten hoe snel die wagen volledig in vuur stond,
                        op dat moment waren reeds een tiental mensen aan het blussen met hun kleine blustoestel.
                        Ik denk zelfs dat tien grote blustoestellen hier niets tegen kunnen doen, zo snel als dat ging.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brandblusser in de auto

                          Zelf altijd in de koffer ... je moet er ene bij hebben.
                          Technische controle kijkt die soms ook na, zeker bij verkoop.
                          Ik wil die in eigen wagen nooit meer in het voertuig, enkel in koffer.
                          Bij brand loop je beter weg als het kan.
                          En lang geleden ene gehad die plots vanzelf beginnen spuiten is ... met veiligheid er nog in.
                          Het gebeurde gelukkig net toen we de deur openden om in te stappen ... er hem vlug uitgehaald en weggegooid.
                          In veel wagens zetten ze die zo dat ge daar altijd aan blijft hangen en mooi is dat ook niet.
                          Een brandblusser is normaal 5 jaar geldig.
                          Last edited by VerSeg; 5 september 2016, 20:23.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Brandblusser in de auto

                            Bij mij zit die standaard af fabriek in de koffer bij het reservewiel. Als de typekeuring enz dat goed vinden zal dat wel zo zijn zekers. Die dingen hebben weinig nut omdat de meeste mensen ze toch niet kunnen effectief gebruiken. Maar zeg dat niet teveel of ze steken dat ook nog in de rijopleiding...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Brandblusser in de auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Bij mij zit die standaard af fabriek in de koffer bij het reservewiel. Als de typekeuring enz dat goed vinden zal dat wel zo zijn zekers. Die dingen hebben weinig nut omdat de meeste mensen ze toch niet kunnen effectief gebruiken. Maar zeg dat niet teveel of ze steken dat ook nog in de rijopleiding...
                              Ooit in Halle een ongeval gezien waarbij een wagen vuur vatte ... er werden meer dan 50 brandblussers op leeggespoten door mensen met kennis van zaken, dat doet niks ... helemaal niets.
                              Die van vrachtwagens zijn al beter, maar die kleine van een wagen zijn volkomen belachelijk.

                              Ik denk dat die brandblussers meer gebruikt worden om op ene zijne smikkel te slagen dan om een brand te blussen. 😆
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X