Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto grootformaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto grootformaat

    even deze vraag lanceren..

    een klant van mij vraagt of ik hem een foto digitaal kan aanleveren die zou moeten worden afgedrukt op formaat 2,4m op 2,4m
    Met veel plezier, maar ik vrees dat mijn toestel hiervoor te licht is.. met een18megapixel zal ik nie ver (genoeg) geraken...

    Wie heeft aanbevelingen? Met wel, soort toestel kan dit dan wel? Een Hasselblad heb ik niet

    bedankt voor de tips

  • #2
    Re: foto grootformaat

    Hasselblad huren. Bij Calumet kan dat onder andere

    Comment


    • #3
      Re: foto grootformaat

      Meerdere foto's stitchen.
      Dus eenzelfde foto meer ingezoomd maken uit meerdere foto's, is natuurlijk te zien wat voor soort foto het moet zijn, maar normaal gezien lukt da goe de dag van vandaag

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: foto grootformaat

        hoi
        dank voor de reacties alvast!
        Dus als ik het stichten goed begrijp:
        ipv 1 compositie te nemen in 1 foto, deel je de compositie in meerdere kleine composities in, neem je van elke kleine compositie 1 foto, en plak je die daarna in PS aan mekaar?

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        Meerdere foto's stitchen.
        Dus eenzelfde foto meer ingezoomd maken uit meerdere foto's, is natuurlijk te zien wat voor soort foto het moet zijn, maar normaal gezien lukt da goe de dag van vandaag

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: foto grootformaat

          Oorspronkelijk geplaatst door wimdevogelaere Bekijk bericht
          hoi
          dank voor de reacties alvast!
          Dus als ik het stichten goed begrijp:
          ipv 1 compositie te nemen in 1 foto, deel je de compositie in meerdere kleine composities in, neem je van elke kleine compositie 1 foto, en plak je die daarna in PS aan mekaar?
          Klopt, als je deze foto in 1 keer neemt vanop statief bij 24mm bijvoorbeeld, dan zoom je in tot 50mm of meer en neem je veel foto's die dan gestitcht kunnen worden tot je die foto hebt die je had op 24mm
          Let op: de beelden moeten minimum 1/3 overlappen en voor gebouwen ed helpt het niet te dicht te staan (dus eventueel nog naar achter te gaan en eventueel nog iets meer inzoomen) ivm de vallende lijnen

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: foto grootformaat

            Maar ik zou het wel bespreken met je klant.
            Een grote foto moet je bekijken van op afstand, en dan ga je het normaal niet zien.
            Maar als de klant dichtbij gaat staan, dan zal het volgens mij toch al snel zichtbaar worden.
            Het is maar dat hij weet wat hij krijgt ;-)

            Je kunt het op voorhand op je scherm al wel inschatten, de volledige foto op volledig scherm en de foto ingezoomd op een scheidingslijn.

            Comment


            • #7
              Re: foto grootformaat

              Toch een beetje oppassen met het nemen van foto's die daarna aan elkaar gezet moeten worden. Als je de cameragewoon op een statief monteert en dan telkens een beetje draait zit de as in het midden van je camera en kan je afwijkingen krijgen.
              Je moet de camera zo monteren dat je de as waarop je draait zich bevindt op de plaats in je objectief waar zich het diafragma bevindt. In het engels heet ddie plaats "pupil" maar meestal wordt verkeerdelijk de term "nodal point" gebruikt.
              Als je nodal point opzoekt in google zal je snel methodes vinden om te berekenen waar zich dat juist bevindt bij jouw camera met objectief.

              Ik werk soms met deze methode voor een zeer grote afdruk maar soms maak ik het mezelf heel gemakkelijk en gebruik ik software voor upsampling ( perfect resize) en dat werkt zeer goed.
              Ik heb trouwens maar een m43 sensor met 16 megapixel en als niet boven de 400 iso ga heb ik zonder upsampling perfect resultaat tot +- 1.5 x 1 m.
              Met upsampling ga je probleemloos je gewenste afmetingen kunnen halen.

              Comment


              • #8
                Re: foto grootformaat

                Ik heb net een foto genomen met een gsm uitgedrukt op Super B0 (1118x 1560 denk ik). Ziet er fantastisch uit van =/> 2 meter afstand, dichter merk je natuurlijk dat de resolutie relatief laag was (18megapixels).

                Comment


                • #9
                  Re: foto grootformaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door wimdevogelaere Bekijk bericht
                  even deze vraag lanceren..

                  een klant van mij vraagt of ik hem een foto digitaal kan aanleveren die zou moeten worden afgedrukt op formaat 2,4m op 2,4m
                  Met veel plezier, maar ik vrees dat mijn toestel hiervoor te licht is.. met een18megapixel zal ik nie ver (genoeg) geraken...

                  Wie heeft aanbevelingen? Met wel, soort toestel kan dit dan wel? Een Hasselblad heb ik niet

                  bedankt voor de tips
                  Niemand in je omgeving met een 4/5 inch camera?
                  https://efbeo.wordpress.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto grootformaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                    Toch een beetje oppassen met het nemen van foto's die daarna aan elkaar gezet moeten worden. Als je de cameragewoon op een statief monteert en dan telkens een beetje draait zit de as in het midden van je camera en kan je afwijkingen krijgen.
                    Je moet de camera zo monteren dat je de as waarop je draait zich bevindt op de plaats in je objectief waar zich het diafragma bevindt. In het engels heet ddie plaats "pupil" maar meestal wordt verkeerdelijk de term "nodal point" gebruikt.
                    Als je nodal point opzoekt in google zal je snel methodes vinden om te berekenen waar zich dat juist bevindt bij jouw camera met objectief.

                    Ik werk soms met deze methode voor een zeer grote afdruk maar soms maak ik het mezelf heel gemakkelijk en gebruik ik software voor upsampling ( perfect resize) en dat werkt zeer goed.
                    Ik heb trouwens maar een m43 sensor met 16 megapixel en als niet boven de 400 iso ga heb ik zonder upsampling perfect resultaat tot +- 1.5 x 1 m.
                    Met upsampling ga je probleemloos je gewenste afmetingen kunnen halen.
                    Daar heb ik ook aan gedacht, maar we moeten eigenlijk weten wat de klant verwacht.
                    ook scherp van dicht bij? de verwachte kijk afstand dus
                    op welk materiaal wordt er gedrukt/geprint
                    misschien ook handig om te weten wat er gefotografeerd wordt

                    De TS heeft een camera van 18Mp, en daar houd hij ongeveer 12Mp van over als hij er een vierkant van uitsnijd wat nodig is om zijn 240 x 240 te verkrijgen.
                    Als je dan uitprint op 75dpi kom je op een afmeting van 116 x 116
                    Als je dan je foto kunt verdubbelen,

                    Hoeveel dpi heb je nodig voor een goed beeld te krijgen? Er zijn sites die nog lagere dpi waarden aangeven.
                    dan moet je al weten op welke afstand de klant het wil bekijken, is dit dicht bij, dan zal de dpi een stuk hoger moeten.
                    Ook de achtergrond is hier weer belangrijk voor.

                    misschien ook interessant om eens te lezen op ons forum foto-uitvergroten-18-megapixels

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto grootformaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door wimdevogelaere Bekijk bericht
                      even deze vraag lanceren..

                      een klant van mij vraagt of ik hem een foto digitaal kan aanleveren die zou moeten worden afgedrukt op formaat 2,4m op 2,4m
                      Met veel plezier, maar ik vrees dat mijn toestel hiervoor te licht is.. met een18megapixel zal ik nie ver (genoeg) geraken...

                      Wie heeft aanbevelingen? Met wel, soort toestel kan dit dan wel? Een Hasselblad heb ik niet

                      bedankt voor de tips
                      18 MP is daar ruim voldoende voor: circa tien jaar geleden hebben ze een 10 mp foto van mij gebruikt voor een doek van 3 bij 4 meter om deze op te hangen aan de gevel van een tentoonstellingshal.
                      Een grote afbeelding wordt ook vanaf een grotere afstand bekeken. Veel belangrijker dan het aantal pixels is de kwaliteit van je objectieven.

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto grootformaat

                        ik denk daar ook zo over.
                        al dat pixelpeepen is nergens voor nodig.
                        Je kan gerust afdrukken op dat formaat maar je zal de pixels wel kunnen zien van kortbij.
                        Doch is dat zeker geen probleem. Zoals hier al meerdere keren gezegd is dat ook het soort afdruk dat je op een ruime afstand moet bekijken en dan merk je niets van de pixels.
                        Ik stel voor dat je eens een bushokje of zo passeert en eens goed kijkt naar de reklame affiches die er in hangen.
                        Dat is ook maar gedrukt op een dpi van 20 of zo. Geen kat die er een probleem van maakt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto grootformaat

                          Kijk hier eens:
                          How to enlarge digital images for printing using Adobe Photoshop CS5 and Genuine Fractals 6 Professional for large prints, preserving maximum detail and sharpness in the images.

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto grootformaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            Met Genuine Fractals heb ik jaren geleden nog wat getest, omdat ik destijds een 6MP (Canon 10D) beeld op meer dan 2 meter wilde afdrukken. Dat werkte behoorlijk, maar ook toen waren er alternatieve benaderingen zoals het stapsgewijs vergroten in Photoshop met een bepaald percentage per keer. Dan kan je ook nog beginnen te spelen met selectief verscherpen. Ik vermoed dat de algoritmen in Genuine Fractals en alternatieven enigszins gebaseerd zijn op bewerkingstechnieken die een combinatie zijn van vergroten en verscherpen zoals we in Photoshop doen. Het slagen van die programma's is afhankelijk van het "soort detail" dat wordt herkend. Wie dagdagelijks met Photoshop aan fotobewerking doet, kan het waarschijnlijk handmatig nog beter, of bouwt er zijn eigen actions voor.

                            Ik wil zeker geen afbreuk doen aan het principe van dergelijke programma's, want ik heb zelf ondervonden dat ze hun nut hebben, maar afhankelijk van de functionaliteit tel je ook een paar honderd dollar neer voor een slimme geautomatiseerde digitale beeldenvergroter. Ik lees het graag: "patented algorithm"... maar het zou mij verbazen dat het werkelijk rocket science is. Nu ja, je kan hetzelfde zeggen over de Nik plugins, bijvoorbeeld, maar je kan er erg mooie resultaten uit halen met weinig moeite.

                            Als ik in de plaats van de topic starter was, zou ik beginnen met upsamplen in photoshop tot de gewenste afdrukresolutie en voorzichtig de detailzones verscherpen. Met een goed scherpe 18MP foto en een klein beetje digitale ondersteuning kom je mijns inziens al een heel eind.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto grootformaat

                              Hou er wel rekening mee dat de foto eerder 12MP gaat zijn. 18 haalt hij nooit voor deze opdracht.

                              verstuurd met het elektronische rekenwonder

                              Comment

                              Working...
                              X