Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slijtage LCD monitor bij normaal gebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slijtage LCD monitor bij normaal gebruik

    Ik vraag me af hoelang een LCD monitor deftig zijn kleuren/helderheid behoud ?
    Mijn Nec LCD multisync 2690Wuxi van 2007 is /was een heel deftig scherm. Het scherm wordt normaal gebruikt, regelmatig gecalibreed en werkt nog altijd vlekkeloos voor mij.
    Ik kan natuurlijk niet vergelijken met een nieuw exemplaar want ik heb er geen meer staan in mijn kast
    Hoelang gaat zo een scherm normaal gezien mee, ook al is hij niet stuk ?
    Last edited by JePe; 2 september 2016, 22:49.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    Re: Slijtage LCD monitor bij normaal gebruik

    De eerste generaties LCD monitors hadden een soort TL-verlichting achter het LCD paneel, die lampjes gingen minder lang mee dan led lampjes, en die gaven ook geleidelijk minder licht, en de kleurtemperatuur begon dan ook geleidelijk wat af te wijken (net zoals je ziet bij gewone TL lampen en spaarlampen als ze ouder worden).

    De lichtopbrengst van leds vermindert ook tijdens de levensduur (maar die is langer dan die van TL).
    Het grootste verlies van leds zit eigenlijk in de eerste honderden uren, daarna blijft de lichtopbrengst en de kleur voor een heel lange periode ongeveer hetzelfde (maar dat geldt eigenlijk ook voor TL lampen).

    Normaal zou een led monitor een heel stuk langer moeten meegaan dan een oudere LCD met de TL-lampjes.
    Maar waarschijnlijk zal het de voeding zijn die het begeeft vooraleer de leds zichtbaar beginnen te verouderen (dat is tegenwoordig zo bij de meeste elektronische apparaten, de condensators van het voedingsgedeelte zijn berekend op een bepaalde levensduur bij een bepaalde temperatuur, aan de hand daarvan kan een fabrikant kiezen hoe lang een elektronisch apparaat ongeveer heel zal blijven bij normaal gebruik).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Slijtage LCD monitor bij normaal gebruik

      Ik probeer nu zoals altijd te calibreen met

      Witpunt : 6500
      Gamma : 2.20
      Intenstity : 120 Cd/m

      Maar de software meldt dat 120 Cd/m niet meer haalbaar is, en het maximale is 105 Cd/m

      Dus toch slijtage ?
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Slijtage LCD monitor bij normaal gebruik

        Omdat ik in een schemerdonkere kamer werk (geen rechtstreekse lichtinval op de monitor) moet ik de helderheid van mijn imac27" terugschroeven tot ongeveer 35% van de maximale helderheid om zo rond de 92 candela te komen.
        De meeste monitoren staan veel te helder.
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: Slijtage LCD monitor bij normaal gebruik

          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          Ik probeer nu zoals altijd te calibreen met

          Witpunt : 6500
          Gamma : 2.20
          Intenstity : 120 Cd/m

          Maar de software meldt dat 120 Cd/m niet meer haalbaar is, en het maximale is 105 Cd/m

          Dus toch slijtage ?
          De maximale lichtsterkte zal geleidelijk verminderen, dat geldt voor elke soort lichtbron, en dus ook voor bijvoorbeeld leds die achter een TFT paneel (of andere technologie) zitten.

          Heb je bij een eerdere kalibratie de lichtsterkte op de monitor lager gezet?
          Dan is het dus mogelijk dat je die nu terug wat hoger zal moeten zetten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Slijtage LCD monitor bij normaal gebruik

            Dat Klopt Eduardo, telkens als Apple met nieuwe computers uitkomt met nog helderdere schermen, denk ik oh nee hier gaan we weer
            http://www.waarisjan.be

            Comment

            Working...
            X