Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Basis Set-up Photoshop voor fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Basis Set-up Photoshop voor fotografie

    Ik heb een abb. bij Adobe zodat ik LR en PS CC heb. LR zou al voldoende zijn maar het gaat niet anders.
    Nu 95% van mijn bewerking doe ik in LR maar soms moet ik naar PS omdat het niet lukt in LR, om iets te verwijderen enzo, altijd vrij simpel dingen geen ingewikkelde collages of affiches.
    Maar iedere keer als ik dat ding open doe, loop ik wat verloren van wat ik nu juist nodig heb omdat er zoveel opties, tools, menu's , vensters.
    Is het mogelijk om een eenvoudige basis PS te maken ? Of wat doen jullie ?
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    Re: Basis Set-up Photoshop voor fotografie

    Mijn workflow:
    • RAW-ontwikkeling en 'beeldverbetering' in Lightroom (maar -naar keuze- evenveel in een andere RAW-ontwikkelaar); daarbij volg ik het stappenplan van Kelby;
    • ik stuur dan naar Photoshop als een 16-bits PSD; vanuit andere RAW-ontwikkelaars indien mogelijk PSD, anders TIFF;
    • in PS zeker Nik Define (niet nodig mocht je eerst in LR de ruis hebben aangepakt), en Nik Sharpener Pro RAW presharpening (ook weer niet nodig mocht je in LR al een verscherping hebben toegepast);
    • dan 'volop' Photoshop waar nodig: aanpassingslagen, laagmaskers, smart objects, enz. Ook clonen, e.d. dat nog altijd veel beter kan in PS dan in de RAW-ontwikkelaar. Een en ander hangt uiteraard van wat je beoogt.
    • het uiteindelijke resultaat is een grote, meerlagige PSD dat ik opsla;
    • dan alle lagen opeen (flatten layers), en modus van 16-bits naar 8-bits;
    • dan verkleinen voor het doel dat je voor ogen hebt (als het bv voor een grote afdruk is, wordt er niet verkleind), voor webpublicatie (bv hier op BD) naar 1024px (of kleiner) langste zijde
    • eindverscherping op de verkleinde foto
    • indien nodig kader en/of signature aanbrengen, opnieuw lagen op elkaar (flatten image) en opslaan als JPG van hoge kwaliteit (meestal is dat '10').
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Basis Set-up Photoshop voor fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Mijn workflow:
      • RAW-ontwikkeling en 'beeldverbetering' in Lightroom (maar -naar keuze- evenveel in een andere RAW-ontwikkelaar); daarbij volg ik het stappenplan van Kelby;
      • ik stuur dan naar Photoshop als een 16-bits PSD; vanuit andere RAW-ontwikkelaars indien mogelijk PSD, anders TIFF;
      • in PS zeker Nik Define (niet nodig mocht je eerst in LR de ruis hebben aangepakt), en Nik Sharpener Pro RAW presharpening (ook weer niet nodig mocht je in LR al een verscherping hebben toegepast);
      • dan 'volop' Photoshop waar nodig: aanpassingslagen, laagmaskers, smart objects, enz. Ook clonen, e.d. dat nog altijd veel beter kan in PS dan in de RAW-ontwikkelaar. Een en ander hangt uiteraard van wat je beoogt.
      • het uiteindelijke resultaat is een grote, meerlagige PSD dat ik opsla;
      • dan alle lagen opeen (flatten layers), en modus van 16-bits naar 8-bits;
      • dan verkleinen voor het doel dat je voor ogen hebt (als het bv voor een grote afdruk is, wordt er niet verkleind), voor webpublicatie (bv hier op BD) naar 1024px (of kleiner) langste zijde
      • eindverscherping op de verkleinde foto
      • indien nodig kader en/of signature aanbrengen, opnieuw lagen op elkaar (flatten image) en opslaan als JPG van hoge kwaliteit (meestal is dat '10').
      Heb je dan geen weergave problemen? Want als ik me niet vergis heb je gedurende je hele workflow de ProPhoto color space gebruikt. En uit ondervinding weet ik dat niet elke (JPG) viewer hier goed mee omgaat. Dus wat ik doe is net voordat ik de JPEG opsla, de color space aanpassen naar sRGB.
      Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

      Comment


      • #4
        Re: Basis Set-up Photoshop voor fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
        Heb je dan geen weergave problemen? Want als ik me niet vergis heb je gedurende je hele workflow de ProPhoto color space gebruikt. En uit ondervinding weet ik dat niet elke (JPG) viewer hier goed mee omgaat. Dus wat ik doe is net voordat ik de JPEG opsla, de color space aanpassen naar sRGB.
        Vergeten te vermelden.
        Ik blijf van begin tot einde in sRGB (vanaf camera t.e.m. eindopslag als JPG). Ik weet het, er zijn betere kleurruimtes, maar dit houdt een en ander voor mij simpel.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Basis Set-up Photoshop voor fotografie

          Ik start in raw in lightroom waar ik de algemene tonatie vd foto doe, alsook tandjes witten, schaduwen iets optrekken, perspectiefcorrectie, witbalans en eventuele kleurcorrectie in hsl enz
          Soms is dit al goed (familypics ofzo)
          Maar bij de meeste foto's ga ik nog eens rechtstreeks vanuit LR naar ps voor dodge and burn, plaatselijke specifieke (de)saturatie, luminocity masks, en/of frequentie separation (mijn vrouw heeft pigmentvlekken int gezicht, LR kan daar niets aan helpen), verscherpen
          Dan naargelang wat voor foto's het waren apart saven in tiff met behoud van lagen
          Ofwel algemeen saven waarbij er automatisch een tiff hiervan in LR komt te staan
          Oja alles in srgb
          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Basis Set-up Photoshop voor fotografie

            Alvast bedankt voor de info
            @bulke41 : dit is ook een beetje mijn werkwijze. PS als het niet anders kan.

            Waarom hebben jullie zo bang om in aRGB te gaan ? Allee mijn oude nec is wel een aRGB
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Basis Set-up Photoshop voor fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
              Alvast bedankt voor de info
              @bulke41 : dit is ook een beetje mijn werkwijze. PS als het niet anders kan.

              Waarom hebben jullie zo bang om in aRGB te gaan ? Allee mijn oude nec is wel een aRGB
              Als ik me niet vergis wordt in het toestel AdobeRGB en sRGB enkel gebruikt voor de JPEG, dus niet voor RAW.
              Ik had gelezen dat Lightroom standaard ProPhoto (nog meer kleuren dan AdobeRGB) gebruikt.
              Photoshop herinner ik me niet wat het standaard was ik dacht sRGB. Nu, ik heb het daar aangepast naar ProPhoto, zodat ik tijdens de hele workflow een zo groot mogelijk kleurbereik heb.
              Pas bij het saven van een JPEG converteer ik naar het sRGB profile.
              Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

              Comment

              Working...
              X