Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakelen naar systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overschakelen naar systeemcamera

    Ik ben van plan om over te schakelen naar een systeemcamera.

    Ik twijfel tussen deze drie opties:

    Olympus OM-D E-M10 Mk II Zwart + 14-42mm IIR + 40-150mm R
    http://www.camerashop.be/product/721...0-150mm-r.html

    Sony Alpha A6000 + 16-50mm + 55-210mm
    http://www.camerashop.be/product/622...0mm-zwart.html


    Fujifilm X-T10 Zwart + XC16-50mm II + XC50-230mm II
    http://www.camerashop.be/product/659...mm-ii-kit.html

    Is er iemand die ervaring heeft met een van deze toestellen?
    Ik neem vooral foto's van de natuur, alsook reeën en af en toe vogels, mocht ik deze tegenkomen.
    Prioriteit ligt vooral bij natuurlandschappen.
    Alvast bedankt voor eventuele info.
    Last edited by jan610; 31 augustus 2016, 18:42.
    Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

  • #2
    Re: Overschakelen naar systeemcamera

    Waar zitten de twijfels?

    Ik ben van mening dat ervaringen van anderen je niet kunnen helpen te komen tot een voor jouw overeenkomstige keuze.
    M.a.w. zet zelf je eigen pro's en con's van deze drie op een rijtje
    verifieer je bevindingen in de winkel en het heeft ook tot doel om nader te komen tot look and feel met nadruk op feel en wat je van de bediening (steekt het menu logisch in elkaar) vind...

    Comment


    • #3
      Re: Overschakelen naar systeemcamera

      De fujifilm x-t1 staat geregeld voor een mooie prijs op 2de hands, nu zeker met de komst van de x-t2. Met de x-t1 zul je een topsysteemcamera in huis halen, zelf heb ik deze gehad en zeeeer tevreden van, nu overgeschakeld naar de x-pro2.
      De x-t1 met de kitlens of de 18-135mm zullen je niet teleurstellen, en dan nog niet gesproken over de prachtige prime lenzen van fuji.........

      Comment


      • #4
        Re: Overschakelen naar systeemcamera

        Buiten het feit dat hij compacter is, wat kan een systeemcamera beter dan een DSLR ?
        Veel gemakkelijker mee te nemen dat wel, en ook een hoge beeldkwaliteit, maar zo gauw er grote lenzen en/of een statief aan te pas komen, heeft het niet veel zin.

        Voor vogels bv denk ik niet dat het doenbaar is, vooral ook omdat de AF van DSLR's nog altijd beter is.

        Comment


        • #5
          Re: Overschakelen naar systeemcamera

          Zijn grote voordeel is natuurlijk zijn omvang en gewicht. Dat scheelt toch serieus tov een spiegelreflex. Vroeger sleurde ik de 5d III mee, supercamera maar zwaar, nu de x-pro2, die zeker niet onderdoet op beeldkwaliteit, maar toch veel lichter, en zelfs de vergelijkbare lenzen wegen toch ook minder.

          Comment


          • #6
            Re: Overschakelen naar systeemcamera

            Ik twijfel omdat ik verschillende dingen lees op het net over de drie toestellen.
            Sommigen zeggen dat de ene beter is en iemand anders zegt dan weer dat de andere beter is.
            Mijn voorkeur gaat naar de Olympus omdat deze goedkopere lenzen heeft.
            Vogels zijn niet mijn prioriteit maar als ik in het bos zit en een buizerd of specht tegenkom dan zou ik deze wel fotograferen.
            Het merendeel van mijn tijd gaat naar landschappen en reeën. Om de reeën te fotograferen zit ik in camouflage in het bos. Dus kan wel dicht komen.
            Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

            Comment


            • #7
              Re: Overschakelen naar systeemcamera

              ik had ook eerst de Olympus in gedachten en toen las ik over de X-T10
              Ben voor de X-T10 gegaan met de 16-50 kitlens (en die is ook wel goed , beter dan de grote fabrikant varianten)
              En met een 35mm F2 en een 56 F1.2 ben ik complete settled

              Comment


              • #8
                Re: Overschakelen naar systeemcamera

                Ik heb de 5d ook gehad.
                Ook een poosje de x-t1
                En nu een pen-f
                Was eerst sceptisch tegenover de Mft, maar mijn fotohandelaar heeft me een toestel met lenzen een weekeindje uitgeleend, en ik ben enorm verschoten van dit systeem.
                Snelheid en accuraatheid, alsook jpg uit de camera zijn echt goed! En het touchscreen is zalig, ook om te focussen.
                De lenzen zijn kompakt, zeker als je er meerdere hebt, en de reeks primes zijn ook van echt goede kwaliteit. Gedaan zijn de dagen dat je een 1.7 lens moest toeknijpen om de optimale scherpte te krijgen, alles werkt gewoon supergoed.
                Nadeel aan Mft is hier al meermaals aangehaald, de accuduur is beperkt (150 is het min wat ik ooit gehaald heb), 300 max.
                Accu kost 50€ en weegt niets.
                De Sony is ook een mooie cam, maar ik,heb die om 3 redenen links laten liggen, de menustructuur, geen touchscreen, en het lenzenaanbod, misschien wel voldoende, maar echt goede lenzen zijn er niet veel bij. Of ze zijn duur, groot en zwaar.
                Succes met je zoektocht.

                Comment


                • #9
                  Re: Overschakelen naar systeemcamera

                  De Sony lenzen zijn zeker niet veel slechter dan de andere lenzen die hier ter vergelijking staan hoor...

                  De Sony heeft wel zeker een betere beeldkwaliteit t.o.v. de 2 andere..Vooral voor landschapfotografie en donkere omstandigheden kan deze sensor mee met de beste aps-c dslr's (behalve D500)

                  MTF heeft inderdaad wel een veel groter aanbod met hele goeie lenzen vooral met groot bereik (vogels e.d.)

                  ...een slechte keuze kan je niet maken tussen deze 3 toestellen...
                  Last edited by Dpix; 1 september 2016, 06:09.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overschakelen naar systeemcamera

                    Ze zijn alle drie ook heel verschillend qua bediening en manier van werken. Ik zou proberen ze in een winkel alle drie eens te proberen, en te kijken welke je het best bevalt. Het zijn alle drie goede toestellen hoor, allemaal met hun voor- en nadelen.
                    Fujifilm X-T1 en X-T2

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overschakelen naar systeemcamera

                      Heb in de VDB de Sony en Olympus vastgehad, fuji hadden ze er niet.
                      De Olympus heeft misschien een iets mindere sensor, maar ik maak foto's voor mijn plezier, niet voor grote prints of om te pixelpeepen.
                      De voordelen van de Olympus zijn de beeldstabilisatie in het toestel, het touchscreen, meer keuze aan lenzen alsook goedkoper, toestel zelf is ook goedkoper, beter lcd scherm dan de Sony.
                      Als mijn Canon materiaal verkocht is, ga ik de Olympus halen.
                      Bedankt voor de info iedereen.
                      Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overschakelen naar systeemcamera

                        De Sigma 150-600 Sport op de Olympus met de juiste metabones adapter moet eigenlijk ook interessant zijn ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overschakelen naar systeemcamera

                          Proficiat met je keuze voor de Olympus, ik denk niet dat je het je zal beklagen. Moest je bovendien ergens een 40-150 mm PRO lens 2dehands kunnen vinden aan een schappelijke prijs, niet aarzelen. Dat is écht een uitmuntende lens.

                          De sigma 150-600 sport met metabones adapter geeft (volgens ik heb gelezen, niet uit eigen ervaring) prima beelden, maar dan zit je toch weer met zware gewichten te sleuren ondanks de pluimgewicht body. Bovendien vrees ik dat voor vogels de autofocus te traag zal uitvallen. Dan ben je veel beter met de panasonic 100-400 lens volgens mij. Die weegt een kleine kilo i.p.v. een kleine 3 kilo voor de Sigma en geeft ook prachtige resultaten mèt een snelle autofocus.
                          Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                          Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overschakelen naar systeemcamera

                            Ik heb de sigma 150-600 al verkocht. De 7D is ook al de deur uit. Maandag komen ze de 40D ophalen en dan ga ik de Olympus halen. Voorlopig blijft het bij de twee lenzen die erbij zitten.
                            Eerst het toestel leren kennen en kijken of ik meer mm's nodig heb en dan eventueel sparen voor een upgrade lens.
                            Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overschakelen naar systeemcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door jan610 Bekijk bericht
                              Ik heb de sigma 150-600 al verkocht. De 7D is ook al de deur uit. Maandag komen ze de 40D ophalen en dan ga ik de Olympus halen. Voorlopig blijft het bij de twee lenzen die erbij zitten.
                              Eerst het toestel leren kennen en kijken of ik meer mm's nodig heb en dan eventueel sparen voor een upgrade lens.
                              Met de Sony heb ik te weinig gebruikservaring om uitspraken te doen.
                              Ik heb geruime tijd ervaring met Olympus en nu ook Fuji (voorheen Canon DSLR gebruiker ... zowel FF als APS)

                              De EM10 MKII is één van de camera's die ik gehad heb en kan je alvast zeggen dat algemene beeldkwaliteit beter is dan de toestellen die jij verkocht hebt. Maar dat is allemaal mierenneukerij.
                              Belangrijker is dat je systeem compacter is (als dat je ding is)
                              Het M43 systeem is het beste compromis tussen een zeer goede beeldkwaliteit en compactheid.. compactheid daarmee bedoel ik...inclusief de Lenzen.
                              Persoonlijk vind ik de GX80 nu wel de beste keuze in het instapsysteem van M43 als je kan leven met de minder goede zoeker dan bv een OMD EM10 MKII.

                              Cropfactor van M43 is 2 tegenover 1.6 van Canon.. dus kan in sommige gevallen betekenen .. iets minder DOF controle (in theorie altijd maar hangt af van je aanpak)

                              Fuji is uitstekend (heb ik nu) als je houdt van de rechtuit-de-camera jPegs (zoals ik en nog vele anderen)
                              Ook wel mooie exemplaren van objectieven.
                              Of Fuji beter is dan Olympus .. dat zal je me nooit horen zeggen. Elke camera(merk) heeft zo zijn voor en nadelen.
                              Als ik een bv een EM1 Body moest vergelijken met een X-T1 dan zou ik toch wel zeggen dat de EM-1 de betere body heeft ... maar de X-T1 heeft de betere output.

                              De a6000/6300 is zonder twijfel een zeer goed toestel... maar kwa objectieven richt Sony meer zijn pijlen op hun A7 serie...
                              Ondanks dat.. zitten er toch een paar mooie objectieven in het Sony APS gamma.

                              In ieder geval... M43 is een goede keuze (zowel Olympus als Panasonic)
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X