Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het begin van het einde voor de HD.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het begin van het einde voor de HD.


  • #2
    Re: Het begin van het einde voor de HD.

    Het zal nog wel een paar jaar duren, maar het ziet er al langer naar uit dat de mechanische harde schijf uiteindelijk zal vervangen worden door SSD schijven.
    De prijs van SSD schijven is de laatste jaren al flink gedaald, maar op dit ogenblik zijn de SSD schijven met een grote opslagcapaciteit toch nog een heel stuk duurder dan de klassieke harde schijven.

    Afwachten wat de prijzen doen de volgende jaren.
    Voorlopig heb ik nog voldoende plaats over op de 2TB harde schijven (3 externe schijven als back-up en de "fotoschijf" in de pc) die ik voor de foto's gebruik (aan het huidige tempo kom ik nog een paar jaar toe).
    Tegen dan zijn de SSD schijven misschien al voldoende in prijs gezakt om daar op over te stappen.
    De opstartschijf van mijn pc's en de laptop zijn al SSD schijven, maar daarvoor is er niet zo'n heel grote capaciteit nodig (die zijn dus nu al betaalbaar).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Het begin van het einde voor de HD.

      En toch heb ik al meer SSD's moeten vervangen dan klassieke HD's.

      Comment


      • #4
        Re: Het begin van het einde voor de HD.

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Afwachten wat de prijzen doen de volgende jaren.
        Voorlopig heb ik nog voldoende plaats over op de 2TB harde schijven (3 externe schijven als back-up en de "fotoschijf" in de pc) die ik voor de foto's gebruik (aan het huidige tempo kom ik nog een paar jaar toe).
        Tegen dan zijn de SSD schijven misschien al voldoende in prijs gezakt om daar op over te stappen.
        De opstartschijf van mijn pc's en de laptop zijn al SSD schijven, maar daarvoor is er niet zo'n heel grote capaciteit nodig (die zijn dus nu al betaalbaar).
        Inderdaad die SSD's zijn voorlopig nog schandalig duur, zeker als je bvb 2Tb of meer wil hebben.

        @ Bart, kom je daar mee toe met al die foto's die jij maakt op evenementen ??
        Of hou je de RAW files niet bij ?

        Zelf hou k de RAW file, de PSD file en de afgewerkte jpeg (in drie groottes) bij

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Het begin van het einde voor de HD.

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          @ Bart, kom je daar mee toe met al die foto's die jij maakt op evenementen ??
          Of hou je de RAW files niet bij ?

          Zelf hou k de RAW file, de PSD file en de afgewerkte jpeg (in drie groottes) bij

          grts
          Sieg
          Ik heb geen RAW foto's, ik fotografeer altijd in jpeg.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Het begin van het einde voor de HD.

            Ik heb in mijn 'oude' (denk 8 jaar oud) iMac en MacBook (6 jaar) SSD's laten steken ipv de HD, die draaien heel vlot.
            Ik heb het gevoel dat SSD vooral zijn voordeel heeft voor werkschijven omwille van de snelheid (wat de meerprijs rechtvaardigt), niet voor opslag, waar je toch liefst meer ruimte voor snelheid neemt, zeker omdat je alles minstens 2 keer moet wegschrijven als backup en het prijsverschil niet min is.

            Ik heb ook eens van iemand gehoord dat SSD eerder gemaakt zou zijn om veel overschreven te worden, omdat die sneller hun 'lading' verliezen dan een klassieke HD, waar je meer vertrouwen in stockage kan hebben. Geen idee of dat klopt, maar ik vraag het me nog steeds af, misschien IT'ers hier die er wat meer van kennen...

            Comment


            • #7
              Re: Het begin van het einde voor de HD.

              Goeie vraag: hoe veilig is SSD voor online en (vooral!) offline opslag?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Het begin van het einde voor de HD.

                Een van de gevaren van SSD's is dat die een trim-commando geven als er bestanden gewist worden. Daarbij worden de geheugenplaatsen terug vrijgegeven, maar kan er ook niets meer teruggehaald worden... Bij een klassieke HD worden enkel de verwijzingen naar een bestand gewist, niet het bestand zelf. Software zoals Recuva kan op een SSD niet veel beginnen, tenzij er snel gereageerd wordt.
                Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                Mijn website: www.computerhersteller.be

                Comment


                • #9
                  Re: Het begin van het einde voor de HD.

                  Als computerhersteller krijg ik regelmatig defecte schijven binnen. Een van de labo's waar ik mee werk voor fysieke schade liet weten dat er problemen kunnen zijn met SSD's met TLC chips. Deze zouden vrij vlug hun lading kunnen verliezen waardoor er dataverlies kan optreden als de schijf langere tijd niet gebruikt wordt...
                  Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                  Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                  Mijn website: www.computerhersteller.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het begin van het einde voor de HD.

                    Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                    Als computerhersteller krijg ik regelmatig defecte schijven binnen. Een van de labo's waar ik mee werk voor fysieke schade liet weten dat er problemen kunnen zijn met SSD's met TLC chips. Deze zouden vrij vlug hun lading kunnen verliezen waardoor er dataverlies kan optreden als de schijf langere tijd niet gebruikt wordt...
                    Wat dus voor opslag van data minder zekerheid biedt.

                    Los daarvan: er was er een paar maand terug in De Morgen een artikel over opslag op internetservers. Daar bleek uit dat vooral (zo goed als alleen?) tape gebruikt wordt, omdat dit het enige betaalbare manier was om gigantische hoeveelheden data van websites etc. op te slaan. Het artikel ging over de gigantische groei van online data elke dag, en over de verzadiging die zou optreden omdat men deze groei niet kan volgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het begin van het einde voor de HD.

                      Heb je een lijnk?
                      Heb al filmpjes gezien van google. Geen tape gezien....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het begin van het einde voor de HD.

                        Dat is nog een zwaar minpuntje aan SSD en dat is de houdbaarheid van je data en de levensduur.
                        Om daar nu massaal data op te gaan bewaren (offline) zou ik niet aanraden los van de investering.

                        Daarom best je data bewaren in een fouttolerante raidopstelling of een goed backupschema voor gewoon harde schijven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het begin van het einde voor de HD.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Heb je een lijnk?
                          Heb al filmpjes gezien van google. Geen tape gezien....
                          Ik zoek het eens op, moet wel terug te vinden zijn bij de online artikels voor abonnees.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het begin van het einde voor de HD.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                            Ik zoek het eens op, moet wel terug te vinden zijn bij de online artikels voor abonnees.
                            Bij de zevende foto praten ze inderdaad van tape drives.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het begin van het einde voor de HD.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                              Ik zoek het eens op, moet wel terug te vinden zijn bij de online artikels voor abonnees.
                              Wij gebruiken ook tape-backups voor onze webservers. Prijs per gigabyte is nog steeds de laagste, 1 tape is 6.25TB en vooral de snelheid en nog meer, het energieverbruik en warmteontwikkeling. Dus ja, ook voor ons, net als bij bvb Google, is tape-backup nog steeds de standaard voor backups van onze webservers. Thuisgebruik is uiteraard een compleet ander scenario
                              My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                              Comment

                              Working...
                              X